Motorsåg och handhållet

HVA 575 XPG

140 inlägg 67877 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangelu skrev:Har precis beställt kedjor, till vad jag tror är ett bra pris... Det är Oregons Micro Lite kedja, både 13 och 15 tum (0,325 1,3mm). Till det ringa priset av 65:-/st + moms. Det känns som ganska "rätt kurs". Eller ?

Törs man fråga var?
Har jag fattat rätt att detta är samma typ av kedja som HVA monterar original på de flesta sågar? Läste att det var en s.k."narrow kerf" som bör monteras med ett smalare svärd. Gör det ngn skillnad, och hur stor såg kan man använda den till?

/Nisse

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mangelu  
#3856Det finns en annons på Blocket.
Kolla på dom här länkarna så hittar du nog den information du söker...

http://www.blocket.se/vi/10070534.htm?ca=1_11_s
http://www.oregonchain.se/products/fore ... estry.shtm

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3857Rätt kurs, men 30st kedjor o 10svärd var lite mycket för en fritidssågare..

Någon som vet om det går bra att köra micro-lite 1,3 även på lite större sågar, tex 262xp..?

/Nisse

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3871Det går alldelas utmärkt att köra 1.3 på större sågar! kör både 1.6 & 1.3 3/8 på mina 361or och även 660n(92kubik) inga problem! har hittills aldrig varit med om att en kedja gått av! som att skära i smör! dessutom blir både svärd å kedja lättare! däremot tycker jag att det funkar bättre med 1.6 på kapning av vindfällen å i fällskäret pga att det går bättre att få i kilarna i det bredare sågspåret! jag kör stihlkedjor, och vet ej hur andra kedjor är i kvalitet! husqvarna & jonseredsvärd ger jag inte många spänn för! lånade en jonsered med 1.3mm för några år sen å kapade vindfällen, vet inte hur många svärd jag bytte på bara tre dagar! minsta lilla skit på svärdet så "stack" topptrissan å svärdet "fläkte" isär sig!! hoppas dom blivit bättre nu!! dom var helt knäckta på granngården!! :D gissa hur många topptrissor det gått på stihlsvärden!! :) hehe......nu fick jag det sagt också!!.............igen!! :lol:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3876Huggarn, har stihl NK kedjor ??
dom Stihl kedjor jag provat som varit 1,3 har bara haft drivlänkar som varit tunnare, skärtänderna har varit lika breda som en 1,5 kedja !?!?
Håller med dig om dom laminerade svärden,,, inte bra alls ,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3879.... O fortfarande kass...

Får hosta upp en hel del kulor för det ska bli vettiga grejer..

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3946Någon som har en susning om aktuellt ca pris på "OREGON POWER MATCH PLUS", i 18" - 3/8 -1.5?.

En 6 hundring för HVA´s laminerade 18" kändes lite "omotiverat".

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3948jag gav 650 för mitt 24" Power match !
Jag skulle tro att ett 18" hamnar där omkring med ,,,

Har du köpt dig en 372:a nu 😈

Användarvisningsbild
swe#kipp skrev:jag gav 650 för mitt 24" Power match !
Jag skulle tro att ett 18" hamnar där omkring med ,,,

Har du köpt dig en 372:a nu 😈

Verkar som att jag får ta kontakt med vår Oregon åf i morgon.

Nej, jag har inte köpt någon 372á,,,,, än.

Jag har ett mer än acceptabelt och fastlagt pris på sågkroppen, men jag tyckte att det spårade ur när ett orginal/laminatsvärd i 18" + en 3/8 kedja landade på 800:-.
Tror defenetivt att det går att få bra mycket bättre grejor utanför HVA butiken för samma slantar.

Vi får se, Kipp, kanske blir också jag "en bättre människa", vad det lider,,,, :wink: 😈

TS
fm  
#3955Jag köpte ett billigt 18" hos swedol. Har inte kört så mycket med det än så jag vet ej kvaliten. Det står Iggesund på det.

Dom hade bra priser på sågkedjor också om man köpte 30 st.
Runt 49 kr + moms har jag för mej för 13".
Jag köpte bara 3 som test. Fungerar ganska bra. Lite mer lättfilade för hand än Stihlkedjorna. Antagligen mjukare stål. Dom håller inte lika länge men det är ju lite prisskillnad också.

Användarvisningsbild
fm skrev:Jag köpte ett billigt 18" hos swedol. Har inte kört så mycket med det än så jag vet ej kvaliten. Det står Iggesund på det.

Dom hade bra priser på sågkedjor också om man köpte 30 st.
Runt 49 kr + moms har jag för mej för 13".
Jag köpte bara 3 som test. Fungerar ganska bra. Lite mer lättfilade för hand än Stihlkedjorna. Antagligen mjukare stål. Dom håller inte lika länge men det är ju lite prisskillnad också.

Tack för tipset, fm.

TS
Användarvisningsbild
#4811Shoppade mig en 372 XPG utan E-Tech och förgasarvärme idag.

"Det var i sista stund" sa kvinnan som satt på Husqvarnas ordermottagning.
Nåja,,,bättre sent än aldrig!. 😈

Ska bli kul att få provsätta den i lite ordentligare "biffar".

TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#4823Jä***r vad alla handlar sågar helt plötsligt... Måste nog kolla över finanserna.

Gratulerar till nya sågen Skogshuggarn... Men som du vet så måste det ju komma en rapport ganska snart... :wink: :D

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4826Grattis till nya sågen skogshuggarn :)
tror att du kommer att bli nöjd, men den vaknar inte riktigt förens efter några tankar soppa !!!

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4836Grattis till sågen.
Vad fick du ge för sågen?

Om jag har förståt det rätt så är 575 ersättaren till 372 eller?

Har blivit sugen på att köpa mig en såg i den klassen...

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).