sön 01 nov 2020, 19:48#677173Har lite svårt att förstå vinsten med att modifiera ljuddämparen. Som alla unga på min tid hade jag en moped, jag provade ibland att köra med bara röret på cylindern men även helt utan något avgasrör. Min erfarenhet var att det lät mycket, man trodde att man passerade ljudvallen, men i verkligen gick mopeden gick inte så fort.
Vad jag förstår har ljuddämparen ett syfte även i förbränningen. Den skall hålla kvar den brännbara gasen i cylindern.
(6) Två slag. Tvåtaktsmotorer har olika avgassystem, men den grundläggande ljuddämparen är liknande. Ett tvåtaktsrör använder sin reflekterande tryckvåg för att hålla bränsle / luftblandningen inuti förbränningskammaren. Det mesta av denna inställning sker i själva röret, men ljuddämpare längd och diameter spelar en roll. Tvåtakts ljudvågor reser inte så långt som fyrtaktsvågor, varför ljudproblem fyrdubblats med populariteten för fyrtaktsmotocrosscyklar.
(källa: https://motocrossactionmag.com/sv/10-th ... -mufflers/)
Har någon provat med ett rör liknande ett avgasrör till en moped eller motorcykel? Effekten kanske blir högre då, inte bara ljudet?
Motorsåg och handhållet
Borra i ljuddämparen ms241?

sön 01 nov 2020, 19:55#677177
Bara genom att öppna något så får du annat flås i sågen... Testa på en röjsåg så får du känna om du inte tror mig...
BörjeH skrev:Har lite svårt att förstå vinsten med att modifiera ljuddämparen. Som alla unga på min tid hade jag en moped, jag provade ibland att köra med bara röret på cylindern men även helt utan något avgasrör. Min erfarenhet var att det lät mycket, man trodde att man passerade ljudvallen, men i verkligen gick mopeden gick inte så fort.
Vad jag förstår har ljuddämparen ett syfte även i förbränningen. Den skall hålla kvar den brännbara gasen i cylindern.
(6) Två slag. Tvåtaktsmotorer har olika avgassystem, men den grundläggande ljuddämparen är liknande. Ett tvåtaktsrör använder sin reflekterande tryckvåg för att hålla bränsle / luftblandningen inuti förbränningskammaren. Det mesta av denna inställning sker i själva röret, men ljuddämpare längd och diameter spelar en roll. Tvåtakts ljudvågor reser inte så långt som fyrtaktsvågor, varför ljudproblem fyrdubblats med populariteten för fyrtaktsmotocrosscyklar.
(källa: https://motocrossactionmag.com/sv/10-th ... -mufflers/)
Har någon provat med ett rör liknande ett avgasrör till en moped eller motorcykel? Effekten kanske blir högre då, inte bara ljudet?
Bara genom att öppna något så får du annat flås i sågen... Testa på en röjsåg så får du känna om du inte tror mig...
sön 01 nov 2020, 20:03#677183Genom att borra upp dämparen så får du ett lite högre gasflöde igenom cylindern. Betyder att för att öka effekten behövs lite justering så den får lite mer. Sålunda kan du få mer effekt och bättre vrid men med viss risk för högre förbrukning. Borrar man för mycket eller tar bort dämparen så blåser man mycket riktigt ut en stor del av bränslet genom avgasporten och vinner inget utom en rejält hög förbrukning.
S k avstämda pipor används på sågar för tävlingsbruk och uppvisning. Här är ett exempel:
Googla "hot saw" så hittar du massor.
Har knappast något att göra med en vanlig mopeddämpare, utom att den påminner om den i utseendet. En avstämd pipa får sågen att prestera fullt vid ett mycket snävt toppvarvtal, en sån såg är, förutom att pipan kan vara en smula i vägen, rätt oduglig för all slags seriöst arbete.
S k avstämda pipor används på sågar för tävlingsbruk och uppvisning. Här är ett exempel:
Googla "hot saw" så hittar du massor.
Har knappast något att göra med en vanlig mopeddämpare, utom att den påminner om den i utseendet. En avstämd pipa får sågen att prestera fullt vid ett mycket snävt toppvarvtal, en sån såg är, förutom att pipan kan vara en smula i vägen, rätt oduglig för all slags seriöst arbete.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
sön 27 feb 2022, 09:19#750401En gammal tråd har inte varit här tidigare men gamla sågar 70 tal hade hade tillräckligt utblåset sedan på 80 talet blev ljuddämpare mindre utblåset på 45 kubikare som jag har är det minskade är Jonsered 451E-EV som har 120mm2 utblåset och Jonsered 450 har 70mm2 utblåset jag tog upp det 120mm2 fick en helt annan såg och ändrade balansen
Vinterröjan har rätt i svets dum kretik hur anars prova göra till man tager vad ha inte spec letar exaktikus tids absurd för sno till.
De ända jag var svärd 1.3 fastna är flex Jo lite svår i snö mark björk växlar bit meter för meter nyp uppfrån under i från omöjligt veta se hur kommer nypa ja ja Fora han hade utbildnings tinget (jo patent säker skog särtifikat utfärdning koll får göra) skar antar avsluta har med gjöra
Vinterröjan har rätt i svets dum kretik hur anars prova göra till man tager vad ha inte spec letar exaktikus tids absurd för sno till.
De ända jag var svärd 1.3 fastna är flex Jo lite svår i snö mark björk växlar bit meter för meter nyp uppfrån under i från omöjligt veta se hur kommer nypa ja ja Fora han hade utbildnings tinget (jo patent säker skog särtifikat utfärdning koll får göra) skar antar avsluta har med gjöra

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).