Motorsåg och handhållet

Köra 346'an på Aspen eller vanlig bensin?

82 inlägg 41385 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22889Vanlig bensin Statoil:
TYPISKA DATA MOTORBENSIN - STIMULI
Enhet Grön 95
MK 1
Oktantal, Research (RON) 95
Oktantal, Motor (MON) 85
Densitet vid 15 °C kg/m3 740
Aromathalt vol-% max 35,0
Olefinhalt vol-% max 13,0
Destillation:
förångat vid 70 °C S/V vol-% 20-48/22-50
förångat vid 100 °C S/V vol-% 47-71/50-71
förångat vid 150 °C vol-% min 75
slutkokpunkt °C max 205
Korrosion, koppar skala max 1
Svavelhalt mg/kg max 10
Oxygenater (mass-% syre) mass-% max 2,7
Ångtryck (RVP) sommar kPa max 45-70
Ångtryck (RVP) vinter kPa max 65-95

Form: Lättflyktig gul vätska.
Lukt: Karakteristisk.
Kokpunkt: 40-190º C
Flampunkt: <0> 250º C
Explosionsgränser: 0,6-8,0 volym-%
Ångtryck: 55-65 kPa @ 38o C
Relativ densitet: 690-710 kg/m3
Viskositet, kinematisk: <1> 1000 (BuAc=100)
Löslighet i vatten (ppm): <100> 1 (luft=1)

http://www.aspen.se/Files/PDF/sakerhets ... /SE-2t.pdf

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22950Esterolja används i kylanläggningar med R134a som köldmedia. Om jag fattat rätt så är esterolja en viss typ av syntetolja.

Magnus M

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bybonden skrev::?:
Jag gör som Robin blandar med biltemas 2-taktolja.
Ungefär 40 kr billigare på 5 liter bensin mot Aspen som kostar över 100 kr
Kör röjsåg och Husqvarna 349 XPG inga problem, förutsatt att det är nogrann tillsättning av tvåtaktsolja(samma mängd varja gång).

Köper alltid i lös vikt.
Någon skrev innan att det kostar 18 kr / liter Vilket gör 90kr för fem liter...

Vanlig bensin kostar idag 12,50 62,50 för fem liter + oljan, vet inte vad den kostar, en tia kanske?

Då har vi ca 20 kr skillnad på 5 liter.... Vilket jag gärna betalar, för jag pallar i alla fall inte med vanlig bensin, får skallebank direkt.
En kille som brukar gå med mig i skogen blandar själv, och det räcker nästan att jag står jämte han för att skallebanken ska komma.
Sen slipper man ju allt klabb med att blanda. :D

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22986Då har vi ca 20 kr skillnad på 5 liter.... Vilket jag gärna betalar, för jag pallar i alla fall inte med vanlig bensin, får skallebank direkt.
En kille som brukar gå med mig i skogen blandar själv, och det räcker nästan att jag står jämte han för att skallebanken ska komma.
Sen slipper man ju allt klabb med att blanda. :D[/quote]

Word!!

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Röjkvist skrev:Då har vi ca 20 kr skillnad på 5 liter.... Vilket jag gärna betalar, för jag pallar i alla fall inte med vanlig bensin, får skallebank direkt.
Sen slipper man ju allt klabb med att blanda. :D

Word!![/quote]
Var och en får ju köra på vilket bränsle han vill, men för mej skiljer det 136,25 kr i veckan på de två bränslealternativen och på ett år med 42 arbetsveckor 5,722,50 kr :!:

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23552Varför sågar ni esterolja? I mitt tidigare liv körde jag enduro och då använde jag altid en galet dyr olja från motul och den såldes med argumentet att det var just en esterolja. Så jag har alltdi trott att det var nåt bra

Användarvisningsbild
#23567Vilka "Ni"?

Det är nog bara Knaggen hittills som tycker illa om Ester olja....

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:Vilka "Ni"?

Det är nog bara Knaggen hittills som tycker illa om Ester olja....

har sett vad den gör på effekten i bromsbänk

Användarvisningsbild
#23639Nä, inte i bänk men i stock...

Mange skrev:Nä, inte i bänk men i stock...

aha en ny typ av bromsbänk

Användarvisningsbild
#23655Japp. Det är den typ av kraft test man ser vad som händer med såg o förare i arbete. I bänk finns ingen mänsklig faktor vilket gör testet lite kass.

SMP har tester om bränsle man kan se om man är nyfiken. Finns fler oberoende man kan ta erfarenhet av.
Även tillverkarna provar i test bänk för att få fram effect resultat till manualer etc.
För användaren kan dessa uppgifter vara helt meningslösa o variera kraftigt mellan olika källor.

Användarvisningsbild
#23657Här är länk till ett av SMP's tester:

http://www.smp.nu/download.aspx?id=632664407326088312

7:1 är mycket intressant med tanke på vad tillverkaren rek.
Senast redigerad av Mange tor 20 mar 2008, 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Mange skrev:Japp. Det är den typ av kraft test man ser vad som händer med såg o förare i arbete. I bänk finns ingen mänsklig faktor vilket gör testet lite kass.

SMP har tester om bränsle man kan se om man är nyfiken. Finns fler oberoende man kan ta erfarenhet av.
Även tillverkarna provar i test bänk för att få fram effect resultat till manualer etc.
För användaren kan dessa uppgifter vara helt meningslösa o variera kraftigt mellan olika källor.

sen finns det en annan aspekt på det när man bromsar en motor då har man i regel konstant tempratur och luftfuktighet vilket man inte har utomhus då har man temp fuktighet och höjd att ta hänsyn till när man ställer in en tvåtaktare och det kan variera rätt mycket och det gäller även röjsågar .
sen är det frågan vid vilken alltitud som tillverkarna stääler sina sågar för.

Användarvisningsbild
#23682Återförsäljarna finns till för att se till att sågarna går rätt vid de olika ställena.
Man kan inte begära av tillvärkaren o fabriksinställa för alla möjliga ställe o användares idéer. Hur skulle det gå till?

Mange skrev:Återförsäljarna finns till för att se till att sågarna går rätt vid de olika ställena.
Man kan inte begära av tillvärkaren o fabriksinställa för alla möjliga ställe o användares idéer. Hur skulle det gå till?

tror inte att en återförsäljare skulle vilja springa efter mig och justera förgasaren hela tiden.
det är som att påstå varför drar en bil mera soppa under vintern beror det på vinterdäcken eller väderleken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).