Motorsåg och handhållet

kedjefilning

127 inlägg 63850 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Pris slipning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
JN skrev:Hej
Nej det är ingen ofin fråga, jag betalar 20:-/ kedja. Det är inte så farligt men man vill helst vara självförsörjande och inte behöva vänta vid akutbehov.
Sorry att länken inte funkade :(

Här tar de mellan 40-75 för en 15".

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

swe#kipp  
Mange skrev:
Nej det är ingen ofin fråga, jag betalar 20:-/ kedja. Det är inte så farligt men man vill helst vara självförsörjande och inte behöva vänta vid akutbehov.

Här tar de mellan 40-75 för en 15".

samma här ,,,

Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

20 spänn är inte farligt, om det blir bra gjort",, fast har du stor omsättning på kedjorna till ditt sågverk så blir det ju en slant i slutändan.
Bäst är ändå att kunna fixa kedjorna när det passar en själv.
Det är ju oxå värt en hel del,,,,,,,,

Användarvisningsbild
Mangelu skrev:Fantastiskt forum det här.... :D Här får man svar på allt.

En "tusing" mer för den med automatisk låsning är ju ingenting att snacka om. Tur att det snart är jul, för den ska skrivas upp på önskelistan...

Tack för hjälpen... :)

/ Mangelu

Tror inte att du ångrar extrautgiften för hydraullåsningen om du lika ska handla.
Dessutom är den dyrare stadigare att jobba med.

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3552Appropå slipmskiner..

Läste för kanske ett år sedan om en kedjeslip som bestod av en liten cylinder med en spiral på. Spiralen, av något speciellt material, fungerade som fil. Stigningen på spiralen var samma som delningen på kedjan och var "vänstergängad"

Hela anordningen drevs av en batteridriven borrmaskin. Bara att lägga cylingern över kedjan där den sitter på sågen och köra borrmaskinen någon sekund, vända såget upp och ned och göra om proceduren och allt är klart. Var nog en dansk konstruktion. Vill minnas att priset var runt 600 SEK (borrmaskin tillkom). Hoppas ni kan föreställa er funktionen av min beskrivning.

Har någon sett till detta? Finns den att köpa i Sverige?

Användarvisningsbild
Ernst skrev:Appropå slipmskiner..

Läste för kanske ett år sedan om en kedjeslip som bestod av en liten cylinder med en spiral på. Spiralen, av något speciellt material, fungerade som fil. Stigningen på spiralen var samma som delningen på kedjan och var "vänstergängad"

Hela anordningen drevs av en batteridriven borrmaskin. Bara att lägga cylingern över kedjan där den sitter på sågen och köra borrmaskinen någon sekund, vända såget upp och ned och göra om proceduren och allt är klart. Var nog en dansk konstruktion. Vill minnas att priset var runt 600 SEK (borrmaskin tillkom). Hoppas ni kan föreställa er funktionen av min beskrivning.

Har någon sett till detta? Finns den att köpa i Sverige?

http://www.filoc.com/

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3558Den fanns i nån tidning förra året tror jag...

Användarvisningsbild
#3584Är det någon som testat "den danska motorsågstombolan"?.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4023Nån som vet om det går att använda tillsatsen för röjsågklingor på oregons slipmaskin med aut/hydraulisk kedjelåsning?

ska köpa en slip tänkte jag! det står mellan MAXX-slipen & oregon!

har även funderat på denna: http://www.blocket.se/vi/10174834.htm?ca=6_s

en 12v maskin tror jag! betydligt dyrare,men den billigaste "automatiska" slip jag hittills sett! nån som vet nåt om den?

Användarvisningsbild
#4025Låsningstypen på Oregonmaskinen spelar nog inte någon roll för röjtillsatsen del.
Däremot kan du nog inte köra röjklingor i automatslipen.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4027Jag tror på Maxx slipen eftersom du kan slipa båda skären utifrån och in,
Huggarn om du skall lägga så mycket pengar på en slip kanske du skall kolla på Silvey sliparna med dom kan slipa Square ground :)
Snabbt blir det då !!!
Dessutom skulle jag bli din bästaste vän i hela världen :P

Användarvisningsbild
#4029Hehe! jag kommer nog att få många "bästa" vänner även om jag skaffar en vanlig slip är jag rädd!! :wink: Röjklings tillsatsen till oregon är ju svindyr!!! får man en hel maskin till eller??? :shock: jag har slipat på en oregonslip eller om det var en "jolly"(kommer inte ihåg) å den gick det att ändra riktning på sliptrissan så det gick att slipa från utsidan och in på tanden!! tog lite onödigt lång tid att ställa om maskinen bara! men om man har tex 10-20 kedjor så går det väl bra! då kan man ju slipa ena sidan på alla kedjor,sedan ställa om å slipa andra sidan!! tillsatsen för röjklingor är nog lite av överkurs ändå!! dom är ju så pass lättslipade ändå! särskillt om man nyper fast dom i ett skruvstäd!! glöm inte att skränka dom!! nästan viktigast av allt!!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4030Huggarn fick du tag på filar till din Square ground kedja som du hade på din 090 ????

Användarvisningsbild
swe#kipp skrev:Huggarn fick du tag på filar till din Square ground kedja som du hade på din 090 ????

Nej,har inte sökt nåt heller!! kunde väl förvisso va kul å prova men fattar inte riktigt vitsen med det ärligt talat!! för tävlingsändamål möjligen!! håller nog mig till vanliga kedjor för yrkesbruk! man har ju med åren lärt sig att fila så dom "biter" många gånger mer än tillräckligt!! :D .......men en slipmaskin vore "mumma"!! :D

Användarvisningsbild
#4034Square ground går att köra i Oregonslipen också.

Sliptillsatsen för röjklingor ligger på ca 1900:- netto, men ska man likaså köpa maskin så fixar man naturligtvis så man får "paketpris" på grejorna.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).