Motorsåg och handhållet

Fälla träd. Tips!

99 inlägg 51012 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

Kjell S  
#148426.... å me en hand...så man når högre. :oops: :roll:

Husqvarna motorsågar

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148432När denna tråd började var det tips till en person som såg allvaret omkring ett besvärligt träd.
Många bra råd har getts. Tack för dessa!

Orsaken till mitt inlägg är att en del inlägg framställer föreslagen försiktighet som överflödig. Det tipsas om sågning som enligt arbetsskydd är förbjudet. sådan sågning gör kanske välutbildade och godkända arborister, men det bör inte tipsas som naturlig åtgärd på ett forum såsom här, med allt från goda yrkesmän till premiäranvändare av motorsåg.

Att höra förklaring från flera yrkeshuggare om hur deras sågskada i ansiktet uppstått ger en minnesbild som sitter i för all tid. I samtliga fall har det klassiska uttrycket nämnts "Jag skulle bara......"

Det är därför jag bara skriver detta.........

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148443Om man tror att det man läser på internet är ren kall fakta som inte behöver tänkas igenom, då är man illa ute o ett certifikat för internet mer behövligt än motorsåg.

Självlart ska man inte såga ens över midjan om det kan undvikas.
Heller inte ha grannen o hålla i biten eller ha frun som sågbock.

Nånstans måste ju eget tänkande och ansvar finnas.

Att gå en kurs o tro att man inte behöver tänka eller är duktig till den grad att inget händer är minst lika dumt!

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148446Allt kan hända o man ska göra allt man kan för att förebygga o undvika.

Det går fel ibland, det får man inte glömma, oavsett hur bra livrem o hängsle man har.
Då kan det vara gott o veta så man är förberedd o undan!

Användarvisningsbild

totte  
#148471Att bryta mot en regel är något man kan göra när man förstår regelns innebörd till fullo och behärskar jobbet inom regelverket. Då har man möjligheten att bedöma konsekvenserna av att gå utanför regelverket och göra det så att man undviker dem.

Användarvisningsbild

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148540Bertilsson! jag antar att du har invändningar mot mitt inlägg? för det första så är ju det här trädet knappast nåt "problemträd"!? inte mycke spänning i det alls skulle jag vilja påstå! väldigt få och klena grenar som inte håller emot speciellt! du pratar om säkerhet? och förespråkar ett V-kap på detta träd?? :roll: att börja fippla med att hugga ut ett v-kap på en så pass lutande stam som denna som ligger så nära backen...dels väldigt nära en sten anser jag som mer riskabelt än att helt enkelt kapa uppifrån o ner utan krusiduller! möjligen kan man kapa ur ett litet "V" i omgångar på undersidan innan man börjar kapa uppifrån! man kan också göra stormkapet på denna stam! men att som nybörjare göra detta avråder jag ifrån det då det är lätt att såga för mycket uppåt eller nedåt o klämma svärdet! men stormkapet använder man på stammar med spänning, det är det inte mycket av på denna stam! hurvida såga åvanför axelhöjd är väl enligt "paragraferna" inte att tillråda! men vad säger säker skog om att köra bil ut till skogen en måndagmorron? troligtvis farligare än att kapa några grenar över huvudet!! det finns mycket paragrafer, motorsågskörkort mm mm kurser på både det ena å det andra!! men så länge inte folk kopplar in skallen å tänker efter....så finns det ingen räddning! tyvärr! säker skog och deras "utbildare" brinner inte för säkerhet! tro mig..... dom vill tjäna pengar! punkt slut!! många av utbildarna är gamla avdankade huggare som helt enkelt inte har nåt huggarjobb längre! nån högre utbildning gick dom ju förmodligen inte....så vad blir man då.....jo "utbildare"! dom säger i princip vad som helst för pengar! jag kan garantera att alla utbildare kapade ovanför axlarna när dom var aktiva! dessutom fällde dom flesta av dom åt prosessorer med bla "dommenometoden"!! jättesäkert!! :mrgreen: men nu på äldre dar när det inte finns sånna jobb längre så ska det vara säkert som tusan!! visst finns det vissa poänger med utbildningar..... men idiotförklara inte folk!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Huggarn skrev: för det första så är ju det här trädet knappast nåt "problemträd"!? inte mycke spänning i det alls skulle jag vilja påstå! väldigt få och klena grenar som inte håller emot speciellt! du pratar om säkerhet? och förespråkar ett V-kap på detta träd??
Ditt expertutlåtande är kanske riktigt.
Titta på bilderna, som jag dock tycker visar på grova grenar.
viewtopic.php?f=12&t=11882&st=0&sk=t&sd=a#p143989

Huggarn skrev: men vad säger säker skog om att köra bil ut till skogen en måndagmorron? troligtvis farligare än att kapa några grenar över huvudet!!
Den som för ett nyktert liv så ser jag inte något speciellt i riskväg med körning till skogen.
Huggarn skrev:..... men idiotförklara inte folk!
Menar du det?
Vore det inte meningsfullt att minska olycksfall och dödsolycker 20% eller mer i skogen bland just de motorsågare som bevisligen är mest utsatta?

Användarvisningsbild

Kjell S  
totte skrev:Att bryta mot en regel är något man kan göra när man förstår regelns innebörd till fullo och behärskar jobbet inom regelverket. Då har man möjligheten att bedöma konsekvenserna av att gå utanför regelverket och göra det så att man undviker dem.

Civilkurage! m.a.o...

- plus -

Huggarn skrev: för det första så är ju det här trädet knappast nåt "problemträd"!? inte mycke spänning i det alls skulle jag vilja påstå! väldigt få och klena grenar som inte håller emot speciellt! du pratar om säkerhet? och förespråkar ett V-kap på detta träd??

.. kanske skulle gå och kapa rakt av här, skulle nog gjort det själv..för att det är en tall, men om nu som andra påpekat så kan ju någon som läst detta ge sig på ett annat trädslag.
Då är ett sådant förfarande livsfarligt pga spjälkningsrisken!
Även om vissa av oss kanske "överdriver" säkerhetsaspekten så tar jag nog hellre tid till det än akuten och sårvård.. Alltid kan man lära sig något av andras erfarenheter!

Användarvisningsbild

totte  
#148678Kanske inte skall glömma att han som frågade är inte speciellt van vid motorsågsarbete. Flertalet som har svarat här har gjort det utifrån den premissen, och då rekommenderat att jobba utifrån strikta säkerhetsprinciper. En van huggare kan bedöma trädet, trädslaget och läget och plockar ner det lugnt och säkert. Vännen bajk, som frågade, har inte erfarenheten att gå på, men han är mycket klok person, han frågar istället för att chansa. Härmed vill jag ha sagt att när man ger råd så bör man alltid tänka på vem det är man råder.

Torgny  
Kjell S skrev:.... å me en hand...så man når högre. :oops: :roll:

jo tyvärr men man har haft tur, bara tur

Tompamannen  
#152271Jag ser också den största risken med att rotänden kommer att slå åt något håll, svårt att förutse när grenarna spretar som dom gör också. Är man det minsta osäker så kan man ju låsa trädet med ett kraftigt rep på motsatt sida där man ska såga. Då vet man ju att det inte slår emot en iaf.

lars11  
#152409nå, är själv en huggare som bara fällt björk o sly i typ 25 år men aldrig nåt grovt och aldrlig nåt stormfällt problemträd.
Kan bara säga att denna tråd är bra! Bra med både tumreglerna och de anpassade proffstipsen. Alla fattar ju att träd kan ligga på hur många sätt som helst och man måste ju till sist tänka själv. Men som ny i bushen är ju frågan: Vilka är variablerna? Finns massor av info i denna tråd som: Tänk på detta!, Kan man göra så här? Är det spänn? Var? Är rotvältan säker? Faller, vrider sig stocken? Vad händer med toppen? Tjocka grenar? Var ska man retirera? Bör man spänna fast den, i så fall för vilka händelser?
Ett exempel är att jag alltid föreställt mig att vältan vill falla tillbaka men så är det ju inte säkert! RÄTT bra att få höra det och inte uppleva det själv!
Sen har jag också kollat på dom här videosnuttarna på skogis och här, jättebra!!

En kanske dum fråga: Borde det inte vara lite mindre farligt att göra ett sk. "farligt" mindre snitt om man kör lite långsammare? Borde inte kunna bli några Tysonkast med låg kedjehastighet, men grenen går ju av iaf och det kanske är tidsbesparande jmf med alternativen? Krossa gärna denna ide...

Användarvisningsbild

totte  
#152413Nej, att köra med låg kedjehastighet är ingen bra idé alls. Kedjehastigheten är fortfarande tillräcklig för att ge kast och när kedjan tar i något så är risken snarare större för att den hugger tag och kastar än om du har full hastighet. Jämför med när du kapar klenvirke, har du låg hastighet så hugger det ofta tag och biten far, har du hög hastighet så går det oftast bättre.

Och så har du betydligt större risk för fastklämning och de verkliga faromomenten i stormfälld skog kommer du inte undan, att stammen eller en grov gren sprätter och slår skallen av dig eller klämmer fast dig.

En stor risk är att vältan inte faller tillbaka utan faller framåt istället, det har tagit död på en del folk genom åren. Är man det minsta osäker på vilket håll vältan faller så kapar man inte vid roten utan efter första stocken. Ibland ställer den sig upp då. Om den inte gör det så bör man vinscha eller dra upp den med traktor för att sen "fälla" rotstocken.

Användarvisningsbild

Kjell S  
#152431Som Totte säger.. normal, hög hastighet.

Bättre isf med korta sågningar med beredskap på vad som kan hända och säker väg bort.
Brukar vara bra att då och då såga upp kapsnittet beroende på var det sitter
- bara så att det inte kan nypa eller så att man tar ur spänningar lite i taget.

ryared  
#152437Ja, säkerhet är viktigt som man måste påminna sig om i bland vad som kan hända!

http://www.atl.nu/arbetsliv/s-gade-sig-i-ansiktet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).