Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

468 inlägg 250371 visningar 68 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

alias  
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Less is more. 😀 Förstagallring behövs inte mycket.

1731068696_1000006458.jpg

Första förband i ficka, fil vid traktorn. Skulle kunna ta bort hållareni mitten, men har inte orkat. 🙃

Ett typiskt ”sjuttiotalsbälte” som endast var utrustat med sax, krok och måttband..😀 var man mer ”modern” så fanns ju även tillbehöret för att bära med sig fil och kombinyckeln i bältet men av praktiska skäl förvarades dessa hellre på annan plats.

Jo, det är ju mindre risk att man (med eller utan mening) sätter sig ner och bryter av filrackarn om den sitter nedstucken mellan bensindunken och oljedunken på kombidunken.

MVH
Alias

Husqvarna motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865802Kombinyckel har jag i byxfickan. Så ofta som kedjan hoppar... 😢

isteskog  
Mangan skrev:Kombinyckel har jag i byxfickan. Så ofta som kedjan hoppar... 😢

När händer det att kedjan hoppar av? Vid stamkvistning eller vanlig kvistning?

Användarvisningsbild

Elis76  
#865807Hmmmmm . . . . jag har aldrig varit med om att kedjan hoppat av för mig.

@Mangan - berätta mer

özach  
#865809Kedjan har hoppat när jag sågat vekt som borde tas med röjsåg ( ursäkta inhoppet ) mvh

isteskog skrev:

När händer det att kedjan hoppar av? Vid stamkvistning eller vanlig kvistning?

Både och.

isteskog  
#865817Konstigt! Mig händer det någon enstaka gång när jag kvistar stammen innan fällning och då ha jag i regel för osträckt kedja.

Användarvisningsbild

anersimyra  

Har du kombinyckeln i benfickan så är det ok men att ha den i någon av de främre byxfickorna kan få förödande konsekvenser vid ett fall..😳 om man faller så att kroppen viker sig framåt i midjan så är risken inte obefintlig att klingan tränger ut ur fickan, går in under byxlinningen och vidare in i buken..😧

#865835I därför avsedd benficka med plastskydd. 👍

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#895746Någon mer som tycker att det är märkligt att hqva inte lyckats sätta dit en klämfjäder på sina hölster? Likt det billiga oregonhölstret som verkar vara samma som bacho.

Ent  
#895750Antar att klämfjädern är den svarta horisontella grejen på Oregon-hölstret. Får man fråga vad den är till för? Verkar för tight för att stoppa ner en kil där, eller?

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Ent skrev:Antar att klämfjädern är den svarta horisontella grejen på Oregon-hölstret. Får man fråga vad den är till för? Verkar för tight för att stoppa ner en kil där, eller?
Japp.Är för att saxen/kroken ska sitta på plats lite bättre.Framförallt kroken har en förmåga att tappas ur glappa hölster...

Användarvisningsbild

MrOlsson  
#895755Köp nya husqvarna flexi bältet med kombihölster. Kilen i yttre facket gör att krok/sax sitter bra.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1760119388_img_7118.jpg
Odalbonden skrev:Någon mer som tycker att det är märkligt att hqva inte lyckats sätta dit en klämfjäder på sina hölster? Likt det billiga oregonhölstret som verkar vara samma som bacho.

Än märkligare är att jag under drygt femtio år i yrket ännu inte sett ett hölster med klämfjäder..😮 många gånger har jag svurit över att ingen har tillverkat ett hölster där kroken sitter säkert och att saxen inte glider igenom hölstret..🤬 själv har jag numera aldrig saxen i bältet och i hölstret för kroken har jag skurit upp två slitsar för att kroken ska gå djupare ner i hölstret. Men den där klämfjädern torde vara lösningen på problemet!

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
1760119388_img_7118.jpg
Odalbonden skrev:Någon mer som tycker att det är märkligt att hqva inte lyckats sätta dit en klämfjäder på sina hölster? Likt det billiga oregonhölstret som verkar vara samma som bacho.

Än märkligare är att jag under drygt femtio år i yrket ännu inte sett ett hölster med klämfjäder..😮 många gånger har jag svurit över att ingen har tillverkat ett hölster där kroken sitter säkert och att saxen inte glider igenom hölstret..🤬 själv har jag numera aldrig saxen i bältet och i hölstret för kroken har jag skurit upp två slitsar för att kroken ska gå djupare ner i hölstret. Men den där klämfjädern torde vara lösningen på problemet!
Ja.Det kommer funka bra.Niten med bricka på insidan på hqva hölstret är väl tänkt att det skulle förhindra verktyget från att glida ur.Men klämfjäder är en klart bättre lösning!Vänster hqva hölster (breda bältet) har jag hölstret i läder med stor och liten kil.Så där uppstår inget problem.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).