Funkar ypperligt, och lätt att ha med sig. Självvald väg i egen skog

Mangan skrev:Har du gått i lära hos Svante?Funkar ypperligt, och lätt att ha med sig.
Mangan skrev:Vad gillar du västen? Det var en bra C-kurs, i alla fall för mig.
Hur som helst, så känns den bra när jag provade den. Hema skrev:Alla har väl med sig ett första förband? Sedan så är det inte heller fel att ha ett avsnörningsförband, om man mot förmodan skulle såga sig i någon lem.
jörgent skrev:O vad hjälper det om man har brutet benet eller är klämt under ett träd??? Det är nog inte så vanligt att man sågar av sig benen - om man har huggarbyxor vill säga...
Hema skrev:jörgent skrev:O vad hjälper det om man har brutet benet eller är klämt under ett träd??? Det är nog inte så vanligt att man sågar av sig benen - om man har huggarbyxor vill säga...
Ptja, skulle man klämma fast sig med en lem och ingen mobilen täckning har, ja då kan man sätta ett avsnörande förband och kapa loss sig. I värsta fall. Det tar så liten plats och kan vara skillnaden mellan liv o död.
En vän till far råkade en gång nästan såga av hela armen, antagligen (jag gissar) så var det nog ett mindre träd i kraftig spänn, som han frisläppte vid kvistningen. Som sedan slog till honom och olyckligt nog så landade såget på armen. Men det är vad jag tror och inte helt osannolikt. Nu hade han inget sådant utan en fru som hjälpte han.
JensSkoog skrev:TrioBrake skrev:Jag har just nu.
En krok
En sax
Ett bakstycke med första hjälpen kit och måttband...
Sen har jag två kilar i bältet också. Just nu är jag ute efter en smart lösning på hur jag ska ha min lilla yxa i bältet
Jag har ett hölster för brytjärn som jag bärer min lilla enhandsslägge i. Funkar bra.
MartinH skrev:God kväll JensSkoog!
Jag har en "verktygsficka" fäst på bältet från Jula för att ha min lilla yxa i fungerar ganska bra. Får sätta fast den med en kort spännband bara. Kolla Jula.se. Den kostar 39,90 kronor.
Biltema har en liknande men hittar den inte på deras hemsida nu.
Med vänlig hälsning!
MartinH