. Vet du hur mycket det hela väger innan du hänger på sågen? Jack of all trades, master of none!

Troligtvis funkar de minst lika bra på de övriga röjselarna också, men det har jag inte hunnit att testa ännu...
Niking skrev:Niking skrev:Tja, den börjar i alla fall bli någorlunda acceptabel, även om mer ergonomiska axelremmar vore önskvärt. Bilder får komma senare.
/Niklas
Igår lät jag Gardells sadelmakeri göra en rejäl moddning av Baggen-selen med bl.a. ett helt nytt bärsystem. 600 kr kostade Gardells modifiering.![]()
Höftbältet byttes ut till Skogmas höftbälte. Där flyttades de mellersta fästremmarna ut ca 10 cm. De yttersta fästremmarna (närmast det stora höftbältesspännet) plockades bort. Det ena syddes dock fast som hållare för fil, första förband och multiverktyg.
Axelremmarna byttes ut mot ett par begagnade axelremmar som tidigare suttit på Karrimoors reseryggsäck. Höjden på dessa axelremmar kan justeras steglöst, genom 2 st. spännremmar som är fästa i ramen. På höger axelrem fästes 3 st D-ringar för slangarna vätskesystem typ Camelback.
I fram monterade jag Husqvarnas geniala bröstspänne, som knycktes från en enkel Husqvarna-sele som medföljer den selhängda batteritrimmern (536 LiR).
Vänsterdelen av det gamla höftbältet fick tjänstgöra som bröstrem, sedan den det gamla 50 mm breda remmen ersatts av en 25 mm bred rem.
Höftputan är det samma som på den senaste Husqvarna/Jonsereds-selen för stora röjsågar. Här fick jag sätta dit ett nytt spänne i ramen för att få höjden någorlunda rätt.
Jag har inte hunnit testa den i fält ännu, men det känns som en klar förbättring jämfört med det gamla bärsystemet.
Så budskapet blir att släng aldrig en gammal Baggensele eller en gammal ryggsäcksram. Det går att modda bärsystemet väldigt mycket på dessa mesar.
/Niklas
Niking skrev:Slutligen har jag monterat på en Camelback, så jag numera har lättåtkomlig dricka vid behov. Det gör mycket för välbefinnandet vid röjningen har jag märkt. Dock kan monteringen av Camelbacken förbättras en del, men det får anstå tills vidare.
/Niklas