Motorsåg och handhållet

HVA 575 XPG

140 inlägg 68019 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3814Vad har du för delning?, och kör du med 1.3 eller 1.5, Kipp?.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3815Kör med 3/8 1,5 tror inte jag skulle vilja ha .325 på den, den blir snabbare med 3/8 och dom är lättare att fila tycker jag.
sen vet jag inte hur mycket stryk .325 kedjan tål, det är ju lite mer kraft i en 372:a jämte en 346:a !?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3816Samma här. På stora sågen är det 3/8 som gäller, det känns som den kedjan är bättre på att dra med sig spånet ut ur stammen/stocken. Dessutom finns det inte många svärd och drev i 0,325 att få tag i för större sågar.

3/8-kedjan filar man ju med 5,5 mm fil men jag har inte funderat så mycket om tänderna är olika. Annars är det ju så att ju större såg desto större delning: 0,325 -> 0,375 (3/8 ) -> 0,404

Användarvisningsbild
#3817Då är vi väl ganska i fas med mina ursprungsfunderingar.

18" - 3/8 - 1.5.

Tack grabbar!

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3826Skall du slå till på en 372:a :)

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3827jag hade gärna kört med 1,3 i 3/8, men det verkar vara svårt att få tag på i Sverige, det verkar finnas fler kedje modeller i 1,3 och 1,6 så det hade varit kul att testa, men nu är det som det är med det ,,,

Användarvisningsbild
swe#kipp skrev:Skall du slå till på en 372:a :)

Kan väl säga att 575 är helt utesluten iaf. :wink: :lol:

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3833Jag tror att du mår bättre som person om du köper en 372xpg ,,, kanske rent utav bli en lite bättre människa, vad vet jag :wink:

Användarvisningsbild
swe#kipp skrev:Jag tror att du mår bättre som person om du köper en 372xpg ,,, kanske rent utav bli en lite bättre människa, vad vet jag :wink:

Känns det så för dig?, Kipp :lol:

TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3840alla blir väll en bättre människa med en 372a? ^^

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3842Hehe absolut 😈

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
swe#kipp skrev:jag hade gärna kört med 1,3 i 3/8, men det verkar vara svårt att få tag på i Sverige, det verkar finnas fler kedje modeller i 1,3 och 1,6 så det hade varit kul att testa, men nu är det som det är med det ,,,

Kolla Stihl's kedjor.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3850japp! stihl har dom! jag kör med både 1.3 & 1.6 x 3/8 ! min handlare har mer eller mindre alla förekommande kedjor hemma på rulle! å "spikar" ihop dom kedjor jag vill ha! stihl brukar ha en eller två drivlänkar mer på sina "standard"kedjor än övriga! vissa är samma! ex på 13" 0.325 har stihl också 56dl! på 18" 3/8 är det 66dl,och 18" 0.325 är det 74dl, men det är bara att be att din handlare tar hem dom kedjor du vill ha! inga problems!! men många stihlhandlare har hemma på rulle! beställde själv hem en lååååååång 404 klyvkedja(140dl)till 50" svärdet! tog två dar!! :D ändå var den kedjan lite för kort! så jag får väl beställa en "stump" till!(en nedrans amerikanare på AS som lurade mig!! 😡 )

Annars har du ju oregon! tror deras 1.3x3/8 "fullkisel" kedja heter 72LP! dom har även 1.6 3/8, och dom har garanterat dito svärd till hva! tycker oregon håller skärpan mycke sämre än stihlkedjorna! men är å andra sidan mycke lättare att fila!!(för hand) har man slipmaskin ska man utan tvekan köra stihl kedjor tycker jag!

PS: såg att min handlare tog 99:- för bla 56dl 0.325!! det måste väl vara ett skapligt bra pris va? trodde det var rea,men han tog alltid det sa han!!! :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3853De gamla Stihl svärden är högre o vill ha 2 länk till.
Jag har några 13" som är höga som ett Power Match.... Nja nästan i alla fall.

På tal om svärd!

Jag har ett 72" som ska på Husqvarna 2100 så fort jag får hit lite kedja igen.
Det går åt några länk till detta monster.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#3854Har precis beställt kedjor, till vad jag tror är ett bra pris... Det är Oregons Micro Lite kedja, både 13 och 15 tum (0,325 1,3mm). Till det ringa priset av 65:-/st + moms. Det känns som ganska "rätt kurs". Eller ?

Ett litet stickspår, när jag såg att kedjor var på tapeten... :)

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).