Motorsåg och handhållet

längre svärd än 20 tum

45 inlägg 7520 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:https://youtu.be/NTwRe0mcDys?si=tHF0bFWpoYPe0DRF Att fara omkring med ett långt svärd går långsamt och är i de flesta fall ineffektivt..😂 36” var jag tvungen att använda då fällningen endast gick att göra från ett håll på grund av växtplatsen dikt mot ett berg. Hade plats funnits så hade jag förstås fällt och upparbetat granen väsentligt mycket snabbare och smidigare med min 550 och 15”..☝️

Det finns ju en viss anledning, varför man brukar skilja på en kvistsåg och en kapsåg. 😎
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:
anersimyra skrev:https://youtu.be/NTwRe0mcDys?si=tHF0bFWpoYPe0DRF Att fara omkring med ett långt svärd går långsamt och är i de flesta fall ineffektivt..😂 36” var jag tvungen att använda då fällningen endast gick att göra från ett håll på grund av växtplatsen dikt mot ett berg. Hade plats funnits så hade jag förstås fällt och upparbetat granen väsentligt mycket snabbare och smidigare med min 550 och 15”..☝️

Det finns ju en viss anledning, varför man brukar skilja på en kvistsåg och en kapsåg. 😎
/Niklas

Du tänker kanske på en sån där ”fällsåg”, Niklas..😎

tallen100  
#830370Hur det kan vara smidigt överhuvudtaget att kvista med svärd över 15" kan man fundera på. 🤔

Dsv  
#830380Med större såg menade jag sågen inte svärdet. Äger inte mindre svärd än 20 tum förutom på enhandsågarna då.
Antar om vilken skola man har blivit uppfostrad i, men jag ser ju hur gubbarna stånkar och fäktar.

Hema  
Badger skrev:Vad är det ni hugger med 30 tum svärd? Tagit ned metergrovt i brösthöjd med 18 tum utan problem.

Kubba upp grova stockar, kapa stubbar riktigt lågt. Men visst kommer oftast långt med 18".👍

Sedan är det en penisförlängare, känns bra. 🤣😂

Hema  
tallen100 skrev:Hur det kan vara smidigt överhuvudtaget att kvista med svärd över 15" kan man fundera på. 🤔

Beror på stam. Övergrov pattagran...

jannee  
#830383Vi har int så grov skog i Kalmar län så jag har klarat avverka 99 % av min (vår) skog med ett 13 tums svärd.
Det är någon/några ekar som dock krävt 18 tum.
Har dock nu på gamla dagar mer eller mindre regelbundet nyttjat ett 15 tums svärd, är något bekvämare/smidigare vid fällning, behöver inte vässa några rotstockar eller göra något instick. Vid kvistning får man något bättre räckvidd, vilket behövs nu på gamla dagar när man inte är så värst vigulant. 😥

Användarvisningsbild

anersimyra  
Dsv skrev:Med större såg menade jag sågen inte svärdet. Äger inte mindre svärd än 20 tum förutom på enhandsågarna då.
Antar om vilken skola man har blivit uppfostrad i, men jag ser ju hur gubbarna stånkar och fäktar.

Exakt!! Vi fick förra sommaren ut en ”gubbe” med en 572 med ett solitt 24” iggesundsvärd, jätteyxa i en låda på ryggen, fyra långa kilar i bältet, och jädrar vad han ”stånkade och fäktade” under de knappa två timmar som han orkade jobba i ett klent granbestånd..😆 det blev för övrigt både den första och sista arbetsdagen för den ”gubben.”

Användarvisningsbild

Lindveden  
#830403Har klarat det mesta me 18 tum på min Stihl 500 oxå även om det gäller övergrov fällning till skördare o efterföljande lite kvistning. När ja köpte sågen så satt det ett 20 tum på men kände själv att det inte riktigt behövdes så långt. Dom enda gångerna man använt 20 tum det va när vi fällde några bamseekar pga ett vägbygge som skulle göras. Har dock ett 36 tum svärd till 500 oxå men det e mest för ett mobilt sågverk ja har på hemmaplan men det e väl en annan femma 😉

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
kjmh skrev:Stort tack för alla svar, tänker att det får bli en 592. Hoppas den inte upplevs allt för tung.

Har Jonsereds motsvarighet till Husqvarna 592, inte många gånger jag använt den under dom 10-15 år jag ägt den, tung och otymplig.
Om du inte har en massa monsterträd skulle jag i stället satsat på t.ex. Husqvarnas 572, den går det till
och med att kvista med om man måste.

Användarvisningsbild

Williamm  
jl skrev:
kjmh skrev:Stort tack för alla svar, tänker att det får bli en 592. Hoppas den inte upplevs allt för tung.

Har Jonsereds motsvarighet till Husqvarna 592, inte många gånger jag använt den under dom 10-15 år jag ägt den, tung och otymplig.
Om du inte har en massa monsterträd skulle jag i stället satsat på t.ex. Husqvarnas 572, den går det till
och med att kvista med om man måste.

Snarare motsvarighet till 395 o så fall.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830459395 er ganske tung, har brukt den litt. Eg ville kjøpt ei stihl 400 og satt på eit 20’’ Husqvarna sverd med C85 kjede. Då klarar èin vel det meste.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Williamm skrev:Snarare motsvarighet till 395 o så fall.

Har en Jonsered 2188 vilket jag tror är en Husqvarna 390, motsvarande 592 var mer en jämförelse storlek kubik. Har ingen 592, har bara provkört. Mitt omdöme efter denna lilla provkörning är att även om den har mer agronomiskt utförande än 390 så har den fortfarande en rätt stor och klumpig sågkropp. Upplevde i och för sig inte så stor viktskillnad mot 572 men jag upplever ändå 572:an som smidigare att hantera med en något smalare och mindre sågkropp.

Användarvisningsbild

Williamm  
jl skrev:
Williamm skrev:Snarare motsvarighet till 395 o så fall.

Har en Jonsered 2188 vilket jag tror är en Husqvarna 390, motsvarande 592 var mer en jämförelse storlek kubik. Har ingen 592, har bara provkört. Mitt omdöme efter denna lilla provkörning är att även om den har mer agronomiskt utförande än 390 så har den fortfarande en rätt stor och klumpig sågkropp. Upplevde i och för sig inte så stor viktskillnad mot 572 men jag upplever ändå 572:an som smidigare att hantera med en något smalare och mindre sågkropp.

Ok. Jag tänkte efter som 592 ersatte 395 så var det 2095. Men storleksmässigt sätt stämmer din liknelse också.

Hema  
#903536Jag vill minnas att 390, var sista 90cc-sågen innan den utgick pga utsläpp? För att sedan få en ersättare i form av 592?

Jag köpte min 390 2016/2017 och då verkade det vara något lager som såldes ut. Firman Benö, (minns jag rätt? ) hade en löjligt bra drive iaf.

Tycker min 390 är förhållandevis rätt smäcker i både storlek och vikt.

Samt sågtillverkarnas svärdsrekommendationer, det är väl med fulltandad kedja, går man dock över till skip-kedja med häften så många tänder, så kanske man kan näst intill dubbla svärdslängden?

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).