Motorsåg och handhållet

Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

105 inlägg 10021 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#827091
Niking skrev:Finns ju Bosch batteriallians för 18V.
/Niklas


Allians med sig själva ungefär eller?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827105
Badger skrev:
Niking skrev:Finns ju Bosch batteriallians för 18V.
/Niklas


Allians med sig själva ungefär eller?

Nix, med bl.a. Husqvarna och Gardena.

https://www.powerforall-alliance.com/sv/en-oeverblick/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Rossignol  
#827112 Ingår Stihl i någon allians vad gäller batterier?

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827113 Inget jag känner till i alla fall.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#827114
Niking skrev:
Badger skrev:
Niking skrev:Finns ju Bosch batteriallians för 18V.
/Niklas


Allians med sig själva ungefär eller?

Nix, med bl.a. Husqvarna och Gardena.

https://www.powerforall-alliance.com/sv/en-oeverblick/
/Niklas


Rätta mig om jag har fel, men bortsett från Bosch så har nog inte de där några större marknadsandelar. Jag har för mig någonstans att jag hört att Makita, Dewalt och Ryobi har de största marknadsandelarna i batteriverktyg så det är nog inte förrän någon/några av dem går med i en allians om en standard som det börjar röra på sig antagligen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827115
Badger skrev:
Niking skrev:
Badger skrev:
Niking skrev:Finns ju Bosch batteriallians för 18V.
/Niklas


Allians med sig själva ungefär eller?

Nix, med bl.a. Husqvarna och Gardena.

https://www.powerforall-alliance.com/sv/en-oeverblick/
/Niklas


Rätta mig om jag har fel, men bortsett från Bosch så har nog inte de där några större marknadsandelar. Jag har för mig någonstans att jag hört att Makita, Dewalt och Ryobi har de största marknadsandelarna i batteriverktyg så det är nog inte förrän någon/några av dem går med i en allians om en standard som det börjar röra på sig antagligen.


Alliansen är väl rätt ny, så det är nog alldeles för tidigt att döma ut den i alla fall.

Å de olika företagens marknadsandelar kan ju skifta rätt snabbt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#827118 Jag hade gett dem större chans om de presenterat något slags whitepaper på standard för olika storlekar i mått och energimängd. Med det är bra att de kanske satt en boll i rullning, troligen tillverkas de flesta olika batterier redan i samma fabrik i Kina så Jula, Biltema och resten av lågbudgetarna kanske hoppar på detta och det skulle nog städa upp lite i många hushålls garderober.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

brassel  
#827255
Rossignol skrev:Är det någon här som har hunnit utrangera några batterier?
Hur länge håller de?

Jag har köpt 4 st AP300 Stihlbatterier sedan 2017. Alla funkar än, dock de två äldsta säg ca 50% kapacitet.
Köpt även 5,6 stycken av Husqvarnas 200 och 300 batterier sedan 2018.
Där har åtm två batterier dött.
Tycker Stihls batterier klarar kyla bättre.
Ev håller Husqvarna kapacitet bättre (så länge de inte tvärdör eller får sprickor...)
Sedan har ju grejerna som batterierna sätts i för och nackdelar...
Har haft eller har:
Stihls :
Gräsklippare
Såg 160, 200, 220
Stångsåg
Röjsåg
Husqvarnas:
Såg 535, 540
Röjsåg

Avatar Fallback

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827261 Bosch gröna maskiner vilket verkar vara det som ingår i batterialliansen känns som helt ute ur leken om man kollar på vad som säljs på olika ställen. Satsar de ens själva på dessa maskiner?

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827263
lm skrev:Bosch gröna maskiner vilket verkar vara det som ingår i batterialliansen känns som helt ute ur leken om man kollar på vad som säljs på olika ställen. Satsar de ens själva på dessa maskiner?

Bosch grön vänder sig till konsumenter/villaägare, medan Bosch blå vänder sig till hantverkare/proffs.

Även Husqvarna Aspire-serien (18V) vänder sig mot villaägare, medan 36V (500-serien) vänder sig mot proffs.

Å ur tillverkarnas synvinkel, så är väl de vanliga konsumentprodukterna den stora kassakon, skulle jag tro.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827264
Niking skrev:
lm skrev:Bosch gröna maskiner vilket verkar vara det som ingår i batterialliansen känns som helt ute ur leken om man kollar på vad som säljs på olika ställen. Satsar de ens själva på dessa maskiner?

Bosch grön vänder sig till konsumenter/villaägare, medan Bosch blå vänder sig till hantverkare/proffs.

Även Husqvarna Aspire-serien (18V) vänder sig mot villaägare, medan 36V (500-serien) vänder sig mot proffs.

Å ur tillverkarnas synvinkel, så är väl de vanliga konsumentprodukterna den stora kassakon, skulle jag tro.
/Niklas

Ja fast de flesta köper nog Ryobi eller Meec Multiseries då. Einhell finns också här, som är kompatibelt med Meec.
De mer avancerade hemmabyggarna Makita eller Bosch blå, kanske lite Dewalt.
Tror inte Bosch grön är med i matchen längre.
Mitt svar bygger på "känsla" dock. Vet inte vad andra har för åsikter om marknadsandelar?

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827265
lm skrev:
Niking skrev:
lm skrev:Bosch gröna maskiner vilket verkar vara det som ingår i batterialliansen känns som helt ute ur leken om man kollar på vad som säljs på olika ställen. Satsar de ens själva på dessa maskiner?

Bosch grön vänder sig till konsumenter/villaägare, medan Bosch blå vänder sig till hantverkare/proffs.

Även Husqvarna Aspire-serien (18V) vänder sig mot villaägare, medan 36V (500-serien) vänder sig mot proffs.

Å ur tillverkarnas synvinkel, så är väl de vanliga konsumentprodukterna den stora kassakon, skulle jag tro.
/Niklas

Ja fast de flesta köper nog Ryobi eller Meec Multiseries då. Einhell finns också här, som är kompatibelt med Meec.
De mer avancerade hemmabyggarna Makita eller Bosch blå, kanske lite Dewalt.
Tror inte Bosch grön är med i matchen längre.
Mitt svar bygger på "känsla" dock. Vet inte vad andra har för åsikter om marknadsandelar?


Nu var det förvisso drygt 20 år sedan jag köpte Bosch grön, men som jag uppfattar det, så ligger Bosch grön ett par snäpp högre än Biltema, Meec, Einhell etc. och mer i klass med Ryobi.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#827271 Vi har en häcksax i bosch grön och den är ok, men batteriet och framför allt kopplingen till laddaren är knölig och bökig så det är ingen höjdare. Hade jag använt saxen oftare hade jag köpt en Stihlsax och dumpat Boschen på Tradera. Ska man bygga en standard som fler ska haka på borde man välja en lösning som är bra mekaniskt och ergonomiskt. Sklillnaden mellan produkter för hemmabruk borde inte ligga i batteriet utan i vilken storlek på batterie man sätter i känner jag. Jag blir också tveksam till om det här är ett så allvarligt menat försök eller om de sålde in det billigt till de där.

Men oavsett vem, hur eller när det blir av skulle det bli en stor samhällsvinst att slippa dra upp flera gånger så mycket jordartsmineraler till batterier per familj bara för att man måste ha olika batterier i varenda märke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827276 Jag har Makita till små handverktyg och Huskvarna till stora verktyg. Ser inte hur dessa kunde haft samma typ av batterier oavsett.

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#827294
Mangan skrev:Jag har Makita till små handverktyg och Huskvarna till stora verktyg. Ser inte hur dessa kunde haft samma typ av batterier oavsett.


Dewalt har flexvolt för både 18 och 54 volt med samma koppling
https://www.dewalt.se/system/batterisystem/xr-flexvolt

Men en standard kan vara uppdelad efter storlekar 18v, 36v , 54v , 76v.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).