Motorsåg och handhållet

Husqvarna släpper 560 XP och 562 XP Mark II

146 inlägg 39187 visningar 18 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Husqvarna släpper 560 XP och 562 XP Mark II

tallen100  
anersimyra skrev:Att vikt/effektförhållandet inte genomgått några revolutionerande förändringar de senaste 30 åren betyder ingalunda att utvecklingen stått still. Dagens sågar är generellt mer lättstartade, de behöver inte daglig rengöring av luftfiltret, avvibreringen är effektivare, ergonomin är bättre vilket framgår tydligast på Husqvarnas 550 och 560 modeller som förutom suverän ergonomi även har en motorkarraktär i absolut toppklass. Å andra sidan så skulle jag mer än gärna åter få nöjet av att äga en Husqvarna 262 och en 371:a.. 🤩

Har de verkligen blivit mer lättstartade och pålitligare, tycker man läst och hört om tex 550 att de är ganska tjuriga och krångliga? Som de flesta halvmoderna huskvarnor 😁 😉 och möjligheten att justera dom har ju försvunnit, förvisso bra för den som inte vet hur man justerar en såg.

Däremot har jag en gammal 160s och en 260cd, dom är lättstartade och inte särskilt tjuriga, alltså inte känsliga på choke eller "tjuvstanniga". puttrar lungt och fint på tomgång och startar lätt kalla (oftast) på 2-3 ryck och varma behöver man nästan bara ta i startsnöret, det är grejor det 😎

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Att vikt/effektförhållandet inte genomgått några revolutionerande förändringar de senaste 30 åren betyder ingalunda att utvecklingen stått still. Dagens sågar är generellt mer lättstartade, de behöver inte daglig rengöring av luftfiltret, avvibreringen är effektivare, ergonomin är bättre vilket framgår tydligast på Husqvarnas 550 och 560 modeller som förutom suverän ergonomi även har en motorkarraktär i absolut toppklass. Å andra sidan så skulle jag mer än gärna åter få nöjet av att äga en Husqvarna 262 och en 371:a.. 🤩

Har de verkligen blivit mer lättstartade och pålitligare, tycker man läst och hört om tex 550 att de är ganska tjuriga och krångliga? Som de flesta halvmoderna huskvarnor 😁 😉 och möjligheten att justera dom har ju försvunnit, förvisso bra för den som inte vet hur man justerar en såg.

Däremot har jag en gammal 160s och en 260cd, dom är lättstartade och inte särskilt tjuriga, alltså inte känsliga på choke eller "tjuvstanniga". puttrar lungt och fint på tomgång och startar lätt kalla (oftast) på 2-3 ryck och varma behöver man nästan bara ta i startsnöret, det är grejor det 😎

Jag talar förstås om min egen ”sågflock” där sågarna från slutet av sjuttiotalet till sågarna av dags dato samtliga fungerar oklanderligt 😎

Sti L  
#811101Er helt uenig med deg på forrige side Anersimyra bortsett fra ergonomi på 50 kubikkerene, der er mine 346 litt slarkete/upresis og dårligere tyngdepunkt for kvisting. Motorene på 262, 346 og 346 NE er opphengt i fjærer og vibrerer veldig lite, de drar meget bra på lavtvturtall og starter LETT hver gang inntil 30 minus. Har sett huggerkompisene startproblemer m 550 og opplevd det selv-frustrerende! Trenger og sjelden rengjøring eller jusstering.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Sti L skrev:Er helt uenig med deg på forrige side Anersimyra bortsett fra ergonomi på 50 kubikkerene, der er mine 346 litt slarkete/upresis og dårligere tyngdepunkt for kvisting. Motorene på 262, 346 og 346 NE er opphengt i fjærer og vibrerer veldig lite, de drar meget bra på lavtvturtall og starter LETT hver gang inntil 30 minus. Har sett huggerkompisene startproblemer m 550 og opplevd det selv-frustrerende! Trenger og sjelden rengjøring eller jusstering.

Jodå, jag känner till att de sågar du nämner är bland de bästa som Husqvarna producerat då jag själv ägt dessa modeller..🙂 men fram tills att 262 kom med ett system som renade luften från spånor, innan luften passerade luftfiltret, så var man tvungen att rengöra filtret minst en gång om dagen, eller helst två. Själv startade jag alltid dagen med två rena filter och bytte till nytt efter ca tre timmar då filtret var såpass fullt att sågen chokade.
Dagens sågar går dock utan problem i minst två hela arbetsdagar vid intensiv huggning innan det är dags att se över filtret..💨
Den enda av mina sågar som jag minns har dragits med startproblem var en 254, och möjligen en 444:a som jag högg med en vinter omkring 1981..🤔 Men de övriga som jag kört under ett snart femtio år långt yrkesliv har förstås alla startat lätt och presterat på topp i alla lägen..😃👍

Sti L  
#811160Da har jeg nok nyeste 262 Anersimyra, null problem m. filter. 346 rengjøres ca 1 gang i uka eller sjeldnere.Får jeg spørre hvordan du rengjør filterene dine?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Sti L skrev:Da har jeg nok nyeste 262 Anersimyra, null problem m. filter. 346 rengjøres ca 1 gang i uka eller sjeldnere.Får jeg spørre hvordan du rengjør filterene dine?

262 var alltså Husqvarnas första modell med ”air injektion” och den började säljas 1989. Systemet fungerade fantastiskt bra jämfört med traditionella sågar då man kunde köra i upp till två hela arbetsdagar innan filtret behövde rengöras. Övriga sågar utan ”air injection” behövde som sagt daglig rengöring minst en gång om dagen vintertid och två gånger dag under sommartid.
Hade man inte två filter med ute i fält så nödgades man tvätta filtret med 2T bensin vilket var mindre bra med tanke på oljan i bensinen.
Numera handdiskar jag nylonfilter medans Sthils filter blir tillräckligt rena genom att knacka ur dem mot ett hårt underlag.

Sti L  
#811230Bensin er vel en ok nødløsning men skal filteret bli skikkelig rent må man bruke noe som løser opp den usynlige harpikshinnen etter sponet. Kjørte Stihl uten airinjection før jeg ble HQbruker, det var bare plunder- bl.a mye spon i filter.
Nå har vi sporet skikkelig av på tråden 😀

339  
#812578När kommer sågarna ut till återförsäljarna? Någon som vet något?

Användarvisningsbild

Joakim S  
#812579Var där i förrgår (i Oslo), och frågade om allt var enligt planerna. Har tidigare fått besked hos ÅF att den skulle komma vecka 40. Nu hade de flyttat datumet till slutet av oktober. Jag förhandsbeställde en, och ska få besked så fort de har fått in den.

339  
Joakim S skrev:Var där i förrgår (i Oslo), och frågade om allt var enligt planerna. Har tidigare fått besked hos ÅF att den skulle komma vecka 40. Nu hade de flyttat datumet till slutet av oktober. Jag förhandsbeställde en, och ska få besked så fort de har fått in den.

Tack för svaret! 👍
De verkar ha lagt tre år av utveckling på dessa så sågarna ser verkligen intressanta ut. Måste åka och klämma på en så fort de kommer ut.

Användarvisningsbild

Williamm  
Joakim S skrev:Var där i förrgår (i Oslo), och frågade om allt var enligt planerna. Har tidigare fått besked hos ÅF att den skulle komma vecka 40. Nu hade de flyttat datumet till slutet av oktober. Jag förhandsbeställde en, och ska få besked så fort de har fått in den.

Jag kunde inte beställa hos min handlare, sen har jag lite svårt att bestämma mig, det kanske kommer en ny 80cc också.

Användarvisningsbild

Joakim S  
Williamm skrev:

Jag kunde inte beställa hos min handlare, sen har jag lite svårt att bestämma mig, det kanske kommer in ny 80cc också.

Ok.
Det hade varit spännande 👍🏻.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Williamm skrev:

Jag kunde inte beställa hos min handlare, sen har jag lite svårt att bestämma mig, det kanske kommer en ny 80cc också.

Spennande med nye sager, men 80 cc. Begynner vel og vega litt og då. Spørs jo kva ho skal brukast til og sjølvsagt.

Användarvisningsbild

Williamm  
can skrev:
Williamm skrev:

Spennande med nye sager, men 80 cc. Begynner vel og vega litt og då. Spørs jo kva ho skal brukast til og sjølvsagt.

Är väl mest för att det är kul med nytt... Redan 562 är för stor här för vanlig huggning.

Användarvisningsbild

Joakim S  
#814626Ser att butiker i Norge och Sverige har börjat få in Mark ll:s nu.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).