Motorsåg och handhållet

En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/tall?

98 inlägg 18550 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798932Övergrov gran med 16"? Gör du instick i fällskäret eller är din gräns för övergrov mindre än 75 cm?

Husqvarna motorsågar

rikard_e  
#798933Vad tror du att du kommer använda såget mest till? Är det gallringar med mindre träd eller är det mer åt hållet slutavverkningsträd?

Gallringar är ett lättare såg i 40cc-klassen ett ypperligt val har kört mycket i år med min husqvarna 339xp, men det var inte jätteroligt när en gran på 60cm i rot skulle ner. Annars är små, lätta såg trevligare, tar det 1-2 minuter till att fälla så är det värt att ha ett lätt såg vid kvistningen.

Ska du hugga grövre skog är det är trevligare med större 50cc såg.

Med dagens priser så har det rusat upp till en ny nivå, så proffssågen ligger i 1-2 tusen högre än din maxbudget om du ska ha ett nytt, ett bra begagnat är ett förslag, om du ska ha husqvarna, stihl eller Dolmar är upp till vad som passar dig.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:Övergrov gran med 16"? Gör du instick i fällskäret eller är din gräns för övergrov mindre än 75 cm?

De övergrova på den betesmark vi arbetar på är upp till ca 75-85 cm men de flest är på runt 60-65 så instick behövs endast på de allra grövsta.

Användarvisningsbild

FarbrorFrej  
#798938Mestadels är nog gallring och ta ner granbarkborreträd och andra träd som blivit skadade av blåst och liknande. Sedan får man se hur det utvecklar sig framåt, om man får smak för det kanske det blir "heltidssysselsättning".

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
FarbrorFrej skrev:Mestadels är nog gallring och ta ner granbarkborreträd och andra träd som blivit skadade av blåst och liknande. Sedan får man se hur det utvecklar sig framåt, om man får smak för det kanske det blir "heltidssysselsättning".

echos 501. Lika stor som hva346 men ny. Bra alorounstorlek med 15" svärd. Tror den är lite billigare än ms261 och hva 550.
Jag hade köpt 501 eller 261 om jag inte renoverat 346:or i stället.
Kör allt från klengallring -25cm grovt med 13" till medelgrovt 30-60cm med 15" på 346. Sedan ha jag ju en massa andra sågar för kul men 346:an är alltid med.

(hva346 är en 50cc såg som är lite nättare än dagens 50cc sågar då den är baserad på en 45cc såg chassie från början).

rikard_e  
#798940Då är min erfarenhet att du klarar dig med ett lite mindre såg!
Jag kör kombon 550 och 339, men blir mer och mer lilla 339an.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Williamm skrev:(hva346 är en 50cc såg som är lite nättare än dagens 50cc sågar då den är baserad på en 45cc såg chassie från början).

Det är väl bara 346ne som är på 50cc. Den 346:a jag har är "bara" på 45cc.

Användarvisningsbild

FarbrorFrej  
#798943Om man vill ta ABC-motorsågskörkort och ha med sig sin egen utrustning, skulle en mindre såg funka då med, eller kommer de säga att den där funkar inte så du får använda lånesåg? :)

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798945För A och B funkar definitivt en mindre såg, så länge det är vasst. Brösthöjdsdiametern i B bör ligga på 20-30 cm..

För C är det mer tveksamt. Men själv har jag bara ABS, så den delen passar jag vidare till de som har C.

F.ö ska du alltid ha med dig två sågar ut, ifall den ena plötsligt skulle krångla eller ifall du skulle sätta fast någon såg (lätt hänt, särskilt för nybörjare).
/Niklas

Användarvisningsbild

FarbrorFrej  
Niking skrev:F.ö ska du alltid ha med dig två sågar ut, ifall den ena plötsligt skulle krångla eller ifall nu skulle sätta fast någon såg.
/Niklas

På tal om två sågar. Det räcker inte alltid heller :).

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
FarbrorFrej skrev:
Niking skrev:F.ö ska du alltid ha med dig två sågar ut, ifall den ena plötsligt skulle krångla eller ifall nu skulle sätta fast någon såg.
/Niklas

På tal om två sågar. Det räcker inte alltid heller :).

Fast sätta fast sågen är en sak. Fastfällning sv träd något helt annat. 😎
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:För A och B funkar definitivt en mindre såg, så länge det är vasst. Brösthöjdsdiametern i B bör ligga på 20-30 cm..

För C är det mer tveksamt. Men själv har jag bara ABS, så den delen passar jag vidare till de som har C.

F.ö ska du alltid ha med dig två sågar ut, ifall den ena plötsligt skulle krångla eller ifall du skulle sätta fast någon såg (lätt hänt, särskilt för nybörjare).
/Niklas

Det kan vara bra med två sågar även för oss mycket erfarna vilket jag kan intyga efter dagens hittills fyra fastnypningar..😝

Användarvisningsbild

FarbrorFrej  
Niking skrev:
FarbrorFrej skrev:
Niking skrev:Fast sätta fast sågen är en sak. Fastfällning sv träd något helt annat. 😎
/Niklas

Sant, tyckte bara det var en både rolig och hemsk video på samma gång. Är ju novis på området, men ser att det begås en hel del tokigheter i den videon :).

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798951HVA543 ligger på 7690 enligt HVA och Maskinklippet, inom budget. HVA 545MarkII ligger på 8229 hos Maskinklippet, strax över budget.

Användarvisningsbild

FarbrorFrej  
#798952Om man nu ska ha två motorsågar, en mindre och en lite större, är det bra att hålla sig till ett märke? T.ex. enbart Stihl, enbart Husqvarna eller enbart Echo? Antar att det finns en viss "känsla" i dem så att man känner sig mer hemma om man väl vänjer sig vid ett fabrikat?

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).