Motorsåg och handhållet

inköps lista

37 inlägg 21365 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3205jag har ett äldre brytjärn me vändhake, finns det nya gummihandtag att köpa tro??

vilket är bäst att använda för att sågen inte ska nypa när man gör fällskäret??

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3206Det brukar gå att köpa en mjuk gummi slang och trä över !!

Användarvisningsbild

Re: inköps lista

hva555  
#870478Jag är väl inte så bra på detta men här gick alla mina kilar åt. Fick knacka in ett par längre och fick loss ett par som jag la på varandra för att få kull eken. Hade man haft nytta av brytjärn här? 18" går inte igenom så hur jobbar dom säger att 13 räcker till allt? Tycker det att det är svårt att möta på rätt höjd om jobbar från flera håll. Men 560 är bra, tvekar inte det minsta.

jannee  
#870492När det gäller att fälla ek bör man se vilken sida den största/tyngsta grenen finns, för att i nästa skede fälla eken åt det hållet - då behövs inga kilar 😀

Amatörhuggare 62  
#870536Nja inte fälla med grenen ner i backen, Då kan det bli flisved av alltihop. Utan skall fällas, så grenen blir på sidan.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#870657instick i riktskäret

här i hälsingland räcker 13" till 99,9% av träden iaf :)

Användarvisningsbild

Nils_Nilsson  
jannee skrev:När det gäller att fälla ek bör man se vilken sida den största/tyngsta grenen finns, för att i nästa skede fälla eken åt det hållet - då behövs inga kilar 😀

Jag sågar ofta av tunga grenar med Stihl HT131 stångsåg för justera viktbalansen vid behov.

Mvh
Senast redigerad av Nils_Nilsson lör 01 mar 2025, 02:45, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).