fre 13 nov 2020, 10:02#679341Tråkigt, hade blivit lite intresserad av märket då jag har ÅF rätt nära.. 31/3 - 2022 är en torsdag, ska vi boka in en minnesstund, kanske lördagen efter 2/4?
Såg en gammal Dolmar hos arbetsgivaren.. hmm kanske skulle passa på att köpa...
Motorsåg och handhållet
MAKITA OCH DOLMAR

fre 13 nov 2020, 17:27#679385Det är väl bra att Dolmar/Makita slutar med fossilsågar. Välkommen till framtiden. 😀
Och ja, Mange! Det är bra att Makita använder samma batterier till både sågar, borrmaskiner etc. (tror även Hitachi/Hikoki gör det samma med sina 36V-maskiner), även om jag själv råkar köra ett annat märke på mina 18V borrmaskiner och ett tredje märke på mina 36V röjsågar, motorsågar, trimmers, lövblås etc.
/Niklas
Och ja, Mange! Det är bra att Makita använder samma batterier till både sågar, borrmaskiner etc. (tror även Hitachi/Hikoki gör det samma med sina 36V-maskiner), även om jag själv råkar köra ett annat märke på mina 18V borrmaskiner och ett tredje märke på mina 36V röjsågar, motorsågar, trimmers, lövblås etc.
/Niklas
/Niklas
fre 13 nov 2020, 17:41#679387
Inte är väl deras sågar så gamla så de är fossiler?😂
Förbränningsmotorn är framtiden 👍 👍 👍
Niking skrev:Det är väl bra att Dolmar/Makita slutar med fossilsågar. Välkommen till framtiden. 😀
fre 13 nov 2020, 18:35#679398
Framtiden för museer möjligtvis...
/Niklas
tallen100 skrev:Niking skrev:Det är väl bra att Dolmar/Makita slutar med fossilsågar. Välkommen till framtiden. 😀
Framtiden för museer möjligtvis...
/Niklas
/Niklas
fre 13 nov 2020, 19:05#679401Finns batterimaskiner med i samlingarna, Niklas. De är oftast väldigt fina för de har aldrig gått mycket.
Jag har nån trimmer... Får väl se om jag kan köra den med sladd om intresset infinner sig.
Synd du inte kunde satsa på samma batterisystem o tjänat en hel del pengar...
Jag har nån trimmer... Får väl se om jag kan köra den med sladd om intresset infinner sig.
Synd du inte kunde satsa på samma batterisystem o tjänat en hel del pengar...
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
fre 13 nov 2020, 19:21#679407Tja, jag körde med Hitachi 18V trimmer runt husen i några år. Sedan köpte jag Husqvarna 536 LiL och fann den så mycket bättre än min Hitachi trimmer. Hitachin har jag inte rört på säkert 4-5 är.
/Niklas
/Niklas
/Niklas
fre 13 nov 2020, 21:07#679449Det är rätt mycket pengar bara där...
Man får ha lite mer intresse än bara kunna trimma.
Far köpte Partner till det för ca 30 år sen och den går ännu. Lite mer trimmat för pengarna gissar jag.
Man får ha lite mer intresse än bara kunna trimma.
Far köpte Partner till det för ca 30 år sen och den går ännu. Lite mer trimmat för pengarna gissar jag.
fre 13 nov 2020, 21:15#679451Såväl Hitachin som Husqvarnan funkar ju fortfarande, fast jag använder ju bara Husqvarnan som sagt.
Dessutom har jag ju en hel del andra batterimaskiner från Husqvarna...
/Niklas
Dessutom har jag ju en hel del andra batterimaskiner från Husqvarna...
/Niklas
/Niklas
fre 13 nov 2020, 21:36#679457Det finns de som inte har en smärre förmögenhet att lägga på trädgårdsredskap.
Jag har lagt ca 3000 på trädgårdsredskap de sista 15 åren och har en del grejer som inte är lyxiga och det går kanske 10l bränsle om året men har inte råd med mer lyx än klippt o skött.
Jag har lagt ca 3000 på trädgårdsredskap de sista 15 åren och har en del grejer som inte är lyxiga och det går kanske 10l bränsle om året men har inte råd med mer lyx än klippt o skött.
fre 13 nov 2020, 21:44#679463Batteriverktygen från Husqvarna är främst inköpta för skogsfastighetens skötsel, inte för den privata trädgårdens skötsel...
Vad man väljer att lägga sina pengar på är ju individuellt. Jag hade en ekonomilärare på Plönninge, som levde otroligt snålt i sin vardag, för att sedan resa riktigt långt på sina semestrar, typ Sudan, Tibet, Mongoliet, Peru, Bolivia...
/Niklas
Vad man väljer att lägga sina pengar på är ju individuellt. Jag hade en ekonomilärare på Plönninge, som levde otroligt snålt i sin vardag, för att sedan resa riktigt långt på sina semestrar, typ Sudan, Tibet, Mongoliet, Peru, Bolivia...
/Niklas
/Niklas
lör 14 nov 2020, 17:00#679597Ska bli intressant och se vad som sker bortom detta vansinnes landets gränser..
USA har en fin marknad för större motorsågar.
Där har ju makita och dolmar, solo, Hva, echo sålt bra..
Redskapsboden hette de väl...
Har ju fina större sågar.. Bli väl att skaffa en sådan..
För dessa friskluftsmotorer med data kan stanna någonstans där jag inte är, för min del.
För dessa friskluftsmotorer med data kan stanna någonstans där jag inte är, för min del.
lör 14 nov 2020, 17:44#679614
Finns ju arbetsvisum att söka till USA och accepterar dom dig så slipper du detta "vansinnesland"
vinterrojarn skrev:Ska bli intressant och se vad som sker bortom detta vansinnes landets gränser..
Finns ju arbetsvisum att söka till USA och accepterar dom dig så slipper du detta "vansinnesland"
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
lör 14 nov 2020, 18:04#679622
Jag har 0kr på det kontot sen start. Det får betala sig självt.
Hur mycket har du lagt på såg de sista tio åren?
Niking skrev:Dessutom Mange, hur mycket pengar har du lagt under samma tid på alla dina veteranmotorsågar?
/Niklas
Jag har 0kr på det kontot sen start. Det får betala sig självt.
Hur mycket har du lagt på såg de sista tio åren?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar