Motorsåg och handhållet

Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

33 inlägg 9721 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Rotvältaren  
#676100Det där med x-cut och speedcut eller vad nu en kedja kan heta är något som jag har noll koll på. Samtliga mina kedjor är sådana som andra har kasserat. De flesta har aldrig blivit slipade eller filade, man har bara kasserat dem när de tappat skärpan. Dock delar jag in mina second-hand kedjor i tre egna kategorier:

"Skogskedja"
Kedjor som aldrig blivit bearbetade och därför är alla tänder lika långa. Bara att slipa och hänga på väggen.
"Röjkedja"
Kedjor blivit filade men blivit ojämna. Använder dessa då det inte är absolut nödvändigt att kedjan skär rakt, exvis vid dikes eller annan röjning. Lägger inte allt för mycket energi på att slipa tänderna lika långa då detta inte är kritiskt.
"Sista sucken kedja"
Nedslitna kedjor som inte har mycket kvar men som funkar vid rivning eller sågning i annat spikrikt material.

Har nu +50 kedjor i en låda som väntar på slipning. De flesta är 13" 0.325 med 1.3 mm spårbredd och 13" svärd med 1.3 mm spårbredd är också de vanligaste som kasseras fast de är så gott som i nyskick.

Husqvarna motorsågar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676107Vem är så generös med grejor? Låter som att du kan hämta ur någon kommunal verksamhet.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Skogsola skrev:Vem är så generös med grejor? Låter som att du kan hämta ur någon kommunal verksamhet.

Det är folk i allmänhet. Troligtvis mest folk som sågar ved till husbehov. Kommunal verksamhet stämmer delvis, grejerna kommer från en återvinningscentral som är kommunens men drivs i privat regi, alltså på entreprenad.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).