Motorsåg och handhållet

Köp av HVA proffsåg

250 inlägg 87340 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2763tänkte bara fråga "OM" jag skulle köpa en proffssåg, för ca 80-90% knubbsågning, men även fällning och kvistning vilken såg skulle ni rekommendera mig då?? för jag har tänkt lite visst 55an är ju en bra såg, men "OM" kan man ju alltid tänka, för jag vill gärna jämföra med vad en proffssåg som ni rekommenderar kostar gentemot en 55a, är 353g e-tech nått att ha tex?? den har ju ett extra skydd vid bakhandtaget?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2764353:an har jag aldrig använt men den byggs ju på samma chassi som 346:an det är bara cylindern som skiljer dom åt, 353 har större cylinder volym, så det borde vara en bra såg till det du säger, Fredrik har ju en så han kan nog berätta mer om den :)

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2766Försök att hitta en beg proffssåg. Mina två första sågar var en Partner P49V och en Husqvarna 242XPG. Köpte dem för betydligt mindre än halva nypriset och de fungerade alldeles utmärkt i många år till både ved och timmerfällning. Eftersom man minskat på den motormanuella avverkningen kan det vara lite svårare att komma över beg sågar, men om man hittar en som gått lite lagom, köp den!

Användarvisningsbild
#2767okej vem fredrik?:P 353an även utan tac, och e-tech kan ju kanske vara ett alternativ annars till 55an, den har ju lite mindre hk än 55an enligt spec men den vibrerar ju mindre och det kan ju inte vara annat än bättre..?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
swe#kipp skrev:Alltså det är inget stort problem :)
det som skiljer en etech mot en utan är Plast stoppar på justerskruvarna på förgasaren mycket lätta att ta bort, den andra är ljuddämparen som på etech är en cat-modell, men den gamla sortens dämpare (med tub i högra hörnet) går att köpa, bara att beställa kostade 400:- sist jag kollade, eller så gör du som jag och gör om din ljuddämpare 😈
cylinder och vevhus är dom samma !!

Tack!, Kipp.

:D

Det låter som relativt enkla ingrepp och borde inte vålla några probs.

TS
Användarvisningsbild
#2770skogshuggarn heter du fredrik??

Användarvisningsbild
#2771Har aldrig kört en 55:a men 7,2 m/s2 i bakre handtag låter lite högt som vibrationsnivå. Prova dock hur de känns i verkligheten. När jag bytte från 242 till 346 borde det varit till en såg med mindre vibrationer men eftersom 346 skakar betydligt mer på tomgång känns den och låter i skallen när man bär den på rak arm (vilket är ganska vanligt vid t.ex. stormfällningar) och ger ett allmänt sämre välbefinnande vid huggningen. Har varit tvungen att ändra arbetssätt lite grand för att slippa tomgångsvibrationen på 346:an.
Senast redigerad av th fre 06 okt 2006, 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
#2773okej! jo det är dels därför jag kollar lite på en mer "proffs" variant.. eller en nyare modell av farmar såg.. men jag vill helst ha husqvarna för jag gillar färgen och hm ja skolan har husqvarna

Användarvisningsbild
#2777Där ser du hur varumärkessnacket påverkar. Istället för att fundera på en Husqvarna 353 varför inte en Jonsered 2152? Eller är den röda färgen för hemsk? Testa och se om ett rakt handtag passar dig bättre än ett snett och välj sedan.

Användarvisningsbild
pgo_jim skrev:skogshuggarn heter du fredrik??

Nepp, jag heter inte Fredrik.
Varför tror du det?.

TS
Användarvisningsbild
#2781undra bara men vem heter fredrik här då..??

Användarvisningsbild
pgo_jim skrev:undra bara men vem heter fredrik här då..??

Det är vår webbmoderator och webbsidesansvarige som heter Fredrik.

TS
Användarvisningsbild
th skrev:Har aldrig kört en 55:a men 7,2 m/s2 i bakre handtag låter lite högt som vibrationsnivå. Prova dock hur de känns i verkligheten. När jag bytte från 242 till 346 borde det varit till en såg med mindre vibrationer men eftersom 346 skakar betydligt mer på tomgång känns den och låter i skallen när man bär den på rak arm (vilket är ganska vanligt vid t.ex. stormfällningar) och ger ett allmänt sämre välbefinnande vid huggningen. Har varit tvungen att ändra arbetssätt lite grand för att slippa tomgångsvibrationen på 346:an.

Upplever inte vibrationsnivån som hög på 55án.
Däremot känns 346án väldigt "mjuk", och verkar hoppa omkring lite som den vill när man ställer ner den på backen på tomgång.
Har dock väldigt lite arbetstimmar bakom den sågen så jag kan ha fel.

TS
Användarvisningsbild
#2784Precis min erfarenhet, på tomgång känns den i armarna, likaså hoppar den rejält om man ställer den på ett hårdare underlag, t.ex i på en stock

Användarvisningsbild
#2785hur kommer det sig??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).