Motorsåg och handhållet

Jag tror den skar...

38 inlägg 14192 visningar Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Jag tror den skar...

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Palms skrev:Japp det är automatisk dekomp på dem.
Tog förresten en bild, jag undrar vad det där röret på insugssidan har för funktion, den är direkt nedanför insuget och man ser slanganslutningen till vänster. Det är hål i insugsgummit där stosen trycks in.

Man ser även cylinderns skick, den har gått 2år med Aspen 2t och kolla in förbränningsrummet :shock:
Oljan är kvar efter honingen, inget annat.

cylinder.JPG

ser du var det har släppt i från nikasilen/chromet/tungstenen så att aluminiumen syns

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43918Nej, vart har det släppt?

TS

Palms skrev:Nej, vart har det släppt?

titta riktigt noga på bilden så sert du var den har släppt
sen kan jag bara själv anse att honar man en cylinder som har nikasilbeläggning då vet man inte vad man håller på med.

Användarvisningsbild

#43963Ja men du får väl förklara vart den släppt, eller högerklicka och spara bilden, öppna i paint och ringa in släppet. Det ger väl inget att lägga in såna där kommentarer :roll:

Dessutom säger din kommentar om nicasilbehandat vs honing ett och annat om dina kunskaper också :wink:

TS

Palms skrev:Ja men du får väl förklara vart den släppt, eller högerklicka och spara bilden, öppna i paint och ringa in släppet. Det ger väl inget att lägga in såna där kommentarer :roll:

Dessutom säger din kommentar om nicasilbehandat vs honing ett och annat om dina kunskaper också :wink:

titta under insuget så ser du att det inte finns någon nikasil vid det lilla hålet och där kommer kolven att trycka när den går upp.
jag tror nästan att jag kan mera om motorer och just nikasil än vad du kan i regel så syrar man ur en nikasil cylinder då man har fått en skärning och varför syrar man ur den jo syran på verkar inte nikasilen men dom aluminium rester som sitter i cylindern och med syran så får man bort den, man brukar andvända ett 1200 våt slippapper när man gör det och det är bara för att få bort eventuella kanter som skärningern har ställt till med.
ps jag har sett vad honing i nikasil cylinder har gjort med tanke att matrialet endast ligger runt några hundaradelar i tjocklek har du otur så släpper nikasilen när cylindern blir varm.

Användarvisningsbild

#44023Ok, ja det där är bara blixten och oljan som luras. Jag har tittat väldigt noga före och efter honing och cyllen är i mkt bra skick måste jag säga.
Att hona en nicasilcylinder med repa eller vändkant är dödsdömt utan ny behandling men jag har bara gjort en snabbhoning när cylindern ändå var isärplockad för att få en starkare oljefilm i loppet. I oskadad nicasil eller vad det nu är för beläggning, de är krysshonade från start och jag har då för mig att nicasilcylindrar brukar vara "blankare".
Jag vet inte vad som hände med den i somras när farsan upplevde det som att den värmenöp men som jag skrev i nåt inlägg så såg både kolv och cylinder helt perfekta ut, jag bytte bara ringen och honade just pga att den redan var isärplockad. Orsaken till låsningen måste vara nåt annat men än så länge vet jag inte vad.

TS

Palms skrev:Ok, ja det där är bara blixten och oljan som luras. Jag har tittat väldigt noga före och efter honing och cyllen är i mkt bra skick måste jag säga.
Att hona en nicasilcylinder med repa eller vändkant är dödsdömt utan ny behandling men jag har bara gjort en snabbhoning när cylindern ändå var isärplockad för att få en starkare oljefilm i loppet. I oskadad nicasil eller vad det nu är för beläggning, de är krysshonade från start och jag har då för mig att nicasilcylindrar brukar vara "blankare".
Jag vet inte vad som hände med den i somras när farsan upplevde det som att den värmenöp men som jag skrev i nåt inlägg så såg både kolv och cylinder helt perfekta ut, jag bytte bara ringen och honade just pga att den redan var isärplockad. Orsaken till låsningen måste vara nåt annat men än så länge vet jag inte vad.

om den inte hade skurit och det hade funnits aluminium rester efter kolven så kan man slipa ur med olja och 1200 våt slips papper för i regel så räcker det att få bort den gulnade ytan i cylindern som består av olje rester som blivit förbrända.

Användarvisningsbild

#99590Dags för uppdatering, sågen gick fint i ca 500 timmar men nu har den skurit på riktigt, fattas en bit under spolporten och kolvringen sitter fast i kolven. Kan vara så att nicasilet blev för tunt för att hålla i all evighet men jag är då nöjd, väl värt de pengar en ny kolvring och några packningar kostade :mrgreen:

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).