Motorsåg och handhållet

Bygga om ljuddämpare

82 inlägg 35997 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2623Den på bilden är har jag bara öppnat upp "cat-skivan" stort som en och en halv femkorna ungefär,,,,
Och du har rätt det är ingen vetenskap från min sida :)
jag testar bara,,, men jag har tagit mycket information av folk som lever på att bygga sånna här saker :)
så det är inte bara chansningar !

kom ihåg att var lite moderat i ditt kapande bara, det är lättare att göra utblåset större än att förminska det :P

Det som jag tycker är bra med att göra så här är att det sågen går svalare och den orkar mer !
nackdelen är att den låter mer och drar lite mer soppa !

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2634Två tips.
1) Gör flera mindre hål för att se vilken area du är ute efter...

2) Man kan bygga en effect ljuddämpare (expansions kammare) likt de på Moped/MC fast i burk form.
HVA MS90 hade det och det funkade fint, men blev för dyrt att tillverka.
Ett 18 cm böjt rör från utblås ner o lite upp på andra sidan....
Som ett upp o nervänt ?
Gaserna går då ut o in genom röret vars rymd är lite mer än vad som sugs in. Detta gör att du sår effectivare förbränning eftersom det inte blandas i burken innan det sugs tebax.

Finns massor att läsa om detta....

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2638Var röret draget på utsidan burken? Låter lite knepigt att få till, lite ormbo a' la VW.

Undrar om det finns en marknad för effektpipor till sågar?

Från moppetiden minns man de som plockade ur insatsen, för att besviket konstatera att det enda som ökade var oljudet.

Funderar vad som händer med caten om den aldrig uppnår rätt arbetstemp.Borde kunna slagga igen.

Ngn som vet om Stihl har cat på sina maskiner?

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2639Du skall ta bort cat-väggen, alternativt borra en massa hål i den :)

TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2644varför har man cat på en motorsåg?? eller är etech samma sak som cat?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2647Katalysatorn är ju till för att minska avgaserna, etech kallas väl hva sågarna med kat.
Men det inkluderar säkerligen mer än bara katten tror jag..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2650ja det inkluderar även skruvskallar med plaststoppar till förgasaren, vilka man enklast tar bort med ett stämjärn eller en mattkniv :)

TS
Användarvisningsbild
#2659okej varför äre plaststopp??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2660Plaststoppen är säkert till för att vi inte ska köra med helgalen justering.

Katalysatorn ska bli glödhet och bränna bort det skräp(bl a oförbränt bränsle) motorn spottar ur sig. Utvecklar en hel del värme som luftkylda 2-T ofta har aldeles tillräckligt av.

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2661Ja stopparna sitter där av miljökrav men det verkar som det är svårt att ställa in sågen bra med dom, min 346:a gick att få upp till max 12500rpm innan jag tog bort dom ,,,,,, inte så bra med en såg som skall klara 14700rpm ,,,

TS
Användarvisningsbild
#2666näe det eväll inte så bra hehe, går den bätttre nudå? =)

Användarvisningsbild
nisse skrev:Var röret draget på utsidan burken? Låter lite knepigt att få till, lite ormbo a' la VW.

Undrar om det finns en marknad för effektpipor till sågar?

Från moppetiden minns man de som plockade ur insatsen, för att besviket konstatera att det enda som ökade var oljudet.

Funderar vad som händer med caten om den aldrig uppnår rätt arbetstemp.Borde kunna slagga igen.

Ngn som vet om Stihl har cat på sina maskiner?

/Nisse

1) Röret var innanför ljudd.. Mycket likt WW i ljudet.

2)Ja!

3) Motståndet(Andning)+Spolportarnas storlek o tider angivna av kolven+Bränsle/luftblandningen(mängder i förhållande till volym att komprimera)+Kompression+Tändnings tillfället ger effecten.
Att rita en motor är inte lätt. Dels rent tekniskt o dels för att det är svårt att veta vad folk vill ha.
Att modefiera en såg är en lösning som ger många variationer möjliga.
Vissa motorer är gjorda så att mycket små ändringar plockar fram helt olika egenskaper, stora o små förändringar.

4) Cat finns inte många i ordets rätta bemärkelse. Några har jag sett, men inte många.
Plåten är i stället för keramik. Tanken är att den ska förbränna eller binda de mindre önskvärda gaserna.
Hurovida detta funkar eller inte kan jag inte avgöra, men att det är bättre än keramik på en såg vill jag tro!
Har för mig att det tog 3 min för att komma upp i drift temp, men jag kan ha fel...

5) Ja

Användarvisningsbild

Re: Bygga om ljuddämpare

johan eriksson  
#71997Ska man göra ett större hål eller satsa på två mindre???
Ser ju iofs fräckare med två horn i panna på sågen :D

Användarvisningsbild

#72006På de såg med gälar kan man enkelt skära ett eller två till.
På de såg utan gälar kan de enkelt läggas till, rörbit är bättre om den går in en bit...

Tänk på att justera om så den går rätt efteråt oxå.
De håller högre arbetsvarv om de andas lättare o vill då kanske ha lite soppa till.

Användarvisningsbild

johan eriksson  
#72008Ser ut såhär idag.
DSC00007.JPG

Utloppsarean i cylindern är 24*7mm, 168mm2, 80% av det=134,4
Ett hål på 13mm ger 132,6mm2
Två hål på vardera 9mm ger 127mm2
Originalhålet är 10,5mm, 86,5mm2
Om jag har räknat rätt :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).