tis 03 okt 2006, 06:31#2669nisse skrev:Var röret draget på utsidan burken? Låter lite knepigt att få till, lite ormbo a' la VW.
Undrar om det finns en marknad för effektpipor till sågar?
Från moppetiden minns man de som plockade ur insatsen, för att besviket konstatera att det enda som ökade var oljudet.
Funderar vad som händer med caten om den aldrig uppnår rätt arbetstemp.Borde kunna slagga igen.
Ngn som vet om Stihl har cat på sina maskiner?
/Nisse
1) Röret var innanför ljudd.. Mycket likt WW i ljudet.
2)Ja!
3) Motståndet(Andning)+Spolportarnas storlek o tider angivna av kolven+Bränsle/luftblandningen(mängder i förhållande till volym att komprimera)+Kompression+Tändnings tillfället ger effecten.
Att rita en motor är inte lätt. Dels rent tekniskt o dels för att det är svårt att veta vad folk vill ha.
Att modefiera en såg är en lösning som ger många variationer möjliga.
Vissa motorer är gjorda så att mycket små ändringar plockar fram helt olika egenskaper, stora o små förändringar.
4) Cat finns inte många i ordets rätta bemärkelse. Några har jag sett, men inte många.
Plåten är i stället för keramik. Tanken är att den ska förbränna eller binda de mindre önskvärda gaserna.
Hurovida detta funkar eller inte kan jag inte avgöra, men att det är bättre än keramik på en såg vill jag tro!
Har för mig att det tog 3 min för att komma upp i drift temp, men jag kan ha fel...
5) Ja