Motorsåg och handhållet

STIGA SP352

131 inlägg 51982 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: STIGA SP352

totte  
Kalven skrev:Det mest skojjiga är ju att motorsågen är idag max ett par år gammal, men har aldrig lyckats hitta den på stigas egna hemsida.
http://www.stiga.se/products/stiga_se/k ... ensin.html

Det är det generella problemet med att köpa sågar på varuhus. När det sen går sönder så står man där och hittar vare sig delar eller kunskap, för ingen minns sågmodellen. Dock när det gäller svärd och kedja så borde en seriös såghandlare kunna ta fram det som passar. Säger dom att dom inte kan så är det lögn, dom vill bara inte.

Husqvarna motorsågar

Kalven  
totte skrev:
Kalven skrev:Det mest skojjiga är ju att motorsågen är idag max ett par år gammal, men har aldrig lyckats hitta den på stigas egna hemsida.
http://www.stiga.se/products/stiga_se/k ... ensin.html

Det är det generella problemet med att köpa sågar på varuhus. När det sen går sönder så står man där och hittar vare sig delar eller kunskap, för ingen minns sågmodellen. Dock när det gäller svärd och kedja så borde en seriös såghandlare kunna ta fram det som passar. Säger dom att dom inte kan så är det lögn, dom vill bara inte.

Var inne på ett varuhus där dom sålde partner, personal som går runt och släpar benen efter sig.
Men där hitta jag otminstånde 2 st av alla stigas modeller som det skulle passa kedja till.
Skulle jag ha vetat bättre skulle jag ju ha köpt en 3/8" kedja där på en gång, trots att motorsågen inte var med i deras katalog.

Nu är det ju drevhjulet jag ska åt, skulle ha blivit billigare att fila av träden med bågfil från första början, eller ta hjälp av en bäver.
Motorsågen har långt ifrån betalat sej själv ännu.
Det kan ju inte vara så bra reklam för stiga, men det är möjligt alla tillverkare håller på så här.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156685Eller gått till ett ställe där du kan få handgriplig/prakisk hjälp.
Inte lätt o skruva via PM....
Alt köpt grejer du kan få bra service med från början.

Problemet du har är inte märkes relaterat, utan mer var du letar hjälp.

Kalven  
#156686Jo, men nu är det inte hjälp jag behöver, det är delar jag behöver.
Då ska ju dom som sitter på delarna rimligvis skylta med att dom även säljer delar till stiga sp352, annars får dom ju inge delar sålda.
Senast redigerad av Kalven sön 22 jan 2012, 17:52, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

#156688OK... Du letar efter delar på fel ställen!

Användarvisningsbild

#156689Om du frågar på inköps stället var service finns att få, kan du vända dig dit.

Användarvisningsbild

#156691Jag betvivlar starkt de har delar på varuhus utöver lite svärd o kedja i begränsad mängd.
Kunskapen att hjälpa dig där finns nog inte.

Användarvisningsbild

#156693Du har samma problem när du handlar på varuhus som när du handlar på internet.

Sågköp är mer än så, en relation med en bra ÅTF / service ställe är obetalbar!

Användarvisningsbild

lodjuret  
Kalven skrev:Inte kan man fälla 5 träd och sedan köpa ny såg.
Du kanske förstår varför jag letar efter en timmersvans.

ska inte uttala mig om stigas sågar då jag inte ens har funderat på att hålla i en.

men en sak jag tycker många missar är ju att om man bara ska använda den lite per år så är det nog både billigare och enklare att hyra per dag.

tror priser här i krokarna (ångermanland) ligger runt 200 med moms första dagen och sedan 70-80kr\per dag.

Kalven  
Mange skrev:Om du frågar på inköps stället var service finns att få, kan du vända dig dit.

Du menar på ÖB? Där hade dom inte ens motorsågskedjor till salu när jag var dit.
Har nog inte heller kvittot kvar.
Ser inte ut att behövas specialverktyg heller för att skruva med den, annars kan ju det i normala fall vara en varningsklocka.
Service är jag inte heller ute efter, ska nog klara av att sätta dit både kedja och drevhjul.
Det finns ju en hel del återförsäljare av stiga, har slängt iväg ett mail, så får väll se vad dom ska ha för drevhjulet.
Förväntar mej en bra bit under hundringen, men vi får väll se.

TS

Kalven  
Mange skrev:Du har samma problem när du handlar på varuhus som när du handlar på internet.

Sågköp är mer än så, en relation med en bra ÅTF / service ställe är obetalbar!

Annars förväntar man sig att stora varuhus ska kunna hålla med slitdelar till varorna dom säljer.
Det brukar ju vara så, men motorsågar tycks ha en egen sfär av någon anledning.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156717Det är inte alltid att det är det billigaste som är bäst eller enklast.

Phantom  
#156730Om du tittar på det gamla drivhjulet så står det på vad det heter, sen kan du köpa ett likadant.
Brukar vanligtvis stå delning, kuggar och ev. även ett art.nr.
Men vet du att du har ett löst drivhjul/kuggkrans eller är det hela kopplingstrumman du behöver?
På billigare såg så brukar det vara hela kopplingstrumman med fasta kuggar du behöver byta tyvärr.
Om du måste ha hela trumman får du troligtvis räkna med att betala över hundringen.

Kalven  
bengt.a skrev:Det är inte alltid att det är det billigaste som är bäst eller enklast.

Det billigaste och kanske bästa hade varit att tillverka en egen 5 fots timmersvans, möjligen skulle det även vara det enklaste.

Det roliga är ju att även om något är dyrt är det lång ifrån någon garanti att det är bra.
Då är ju frågan om det är värt.

Oregon verkar ha 3 olika drivhjul att erbjuda.

Det ena är med utbytbar kuggkrans, (som ser ut att vara den vettigaste lösningen)
Det andra är ett öppet drivhjul i ett stycke.
Det tredje är ett hobbyhjul i ett stycke.
Som ska ge överlägsen prisvärdhet (frågan är till vem) och prestanda.
Som är tillverkat i ett unikt kopparinfiltrerat matrial.

Så då har jag en fråga, vad är ett matrial, som är infiltrerat av koppar?
Det måste vara teknologi från yttre rymden.
Att man kan infiltrera ett annat matrial med koppar, som skulle göra det matrialet mycket slitstarkt.

TS

Kalven  
Phantom skrev:Om du måste ha hela trumman får du troligtvis räkna med att betala över hundringen.

Då kan det ju löna sig att åka på semester till öst, och köpa en helt ny såg för 500 kr, med svärd, kedja, drivhjul, tändstift och hela köret, så kan man ha den som reservdelssåg.

Säg att ett svärd kostar en hundring, kedjan en hundring, drivhjulet en hundring, och tändstiftet 50 kr.

Då är vi uppe i 350 kr. Motorn och resten av sågen kostar alltså 150 kr.
150 kr är löjligt billigt för en såg.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).