Motorsåg och handhållet

Migsvets?

104 inlägg 93349 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
MickeBM skrev: Däremot vanlig TIG. Har funderingar på att köpa en sån till min Minarc, men är lite osäker på detta med "skrapfunktionen" Sliter man inte ner Wolframelektroden varje gång man tänder?

Erfarna svetsare verkar gilla skraptig, fogarna blir väldigt fina men det finns risk att du får en "pora" i slutet av fogen då du inte har någon avtoning.
Sliter på elektroden gör du nog inte, du ska ju bara nudda materialet så att den tänder.

För att använda TIG på sina pinnsvetsar måste man ju köpa till ett sk TIG-paket.
Funderar själv på att köpa en ESAB 400 med TIG-paket, bara det kommer ut någon på annons..

Husqvarna motorsågar
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11995Jag köpte till ett tigpaket till min svets , alltså själva slangpaketet, kan säga att jag är bara nöjd. kommer bli en Fronius så snart plånboken tillåter.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11996Är gassvets uteslutet för nybörjare, det är ju praktiskt när man inte har tre-fas utdraget i skogen... :-)

(Sorry om jag kapade tråden)

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11997Ok, det där med poran visste inte jag. Borde inte det gå att avstyra genom att gå tillbaka i smältan en liten bit? Brukar funka fint med pinnen iaf.
Det jag hört om förslitningen är att elektroden avlämnar en "droppe" varje gång man tänder. Ingen aning om det stämmer...
Smått sugen på att prova på den varianten, dags att kolla pris hos kemppi.

Mangan skrev:Är gassvets uteslutet för nybörjare, det är ju praktiskt när man inte har tre-fas utdraget i skogen... :-)

(Sorry om jag kapade tråden)

Gassvets är absolut inte uteslutet för nybörjare, frågan är bara hur grovt du skall svetsa med den? Med en vanlig X11 system så kan du svetsa ca 13 mm om du kör max med stora tuber, har du däremot X21 kan du komma ner till 25 mm.

Av egen erfarenhet tyckte jag att det blev lättare att lära sig svetsa med gas när man hade kört TiG ett tag mest för att kunna förstå hur smältan rörsig och hur man lägger tillsats materialet.

Det finns j uannars bra agregat som du kan köra på 220 via adapter från ett 12 volts batteri. nog för att traktorn få pusta på bra för att ladda generatorn och köra över det till transformatorn.

Det finn även något som kallas för Battweld som man kan koppla direkt till ett tolvvolts bilbatter. kolla på www.svetsteknik.se så har de den produkten.

Fisketorp  
#12032Tjenare alla glada! och sura med då förståss=)

Sitter och lusläser blocket efter svets på inte alltför långt av stånd(västra götalanda)

Hittade en Kempi 300 för 2000kr.
någon som har några åsikter om denna svets, gärna lite info amp osv?

ska googla lite när jag kommer hem ikväll.

mvh//Martin

TS
Fisketorp  
#12033Ehm var visst en pinnsvets visserligen 300amp
men inte rikigt vad jag ville ha så glöm ivanstående=P

//Martin

TS
#12038annars var det en grymt bra svets som du kunde haft livet ut.

Fisketorp  
#12047Jasså!..

man kanske skulle fundera lite till då=)
fast den är nog såld om den nu var så bra..

//Martin

TS
Fisketorp  
#12143Tjenare!

Tänkte uppdatera lite om läget.
ej lyckats få tag på någon svets, då alla med bra pris verkar gå som smör eller vara förlångt bort.

Ringde idag på 1st pinsvets kemppi som verkade mycket billig 700kr (annars skulle jag nog inte bryt mig om en pinne) såldes medan jag pratade med säljaren=(

Hörde mig på en ESAB miggy 125a för 1500kr var borta nästan direkt.

Så gäller att hänga med på blocket=P
satsa på bussgods ifall säljaren går med på detta så kan man ju sträcka sig över hela landet.

Ingen här som säljer en svets?=)

//Martin

TS
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12151Hej,

har en ESAB compact 125 som egen maskin och den duger bra till bilplåt och övrigt garagemek. Som övriga säger skall du nog upp över 150 A och med hyfsad intermittens.

Skall fö köpa 2 svetsar till jobbet och där är specsen 300 A vid 100% intermittens... Eldar på rätt bra med sådana maskiner :D

MVH

MN

Fisketorp  
#12153Jo, det var tänkt att hamna runt 150amp
men då utbudet inte är alltför stort häromkring för en hyffsad peng(vill inte lägga 6000kr ex) så kan jag nog sänka mig till en miggy med 125amp, duger gott sålänge.
har sedan ändrat mig till att köpa en kraftigare pinne längre fram då jag får lite mer svetserfarenhet.

Oj det var inga dåliga svetsar det..
då behöver du ju inte din miggy 125 :D

just det. sett att många förespråkar 3fas även på mindre som miggy 125
varför?
man blir ju mer låst. borde ju vara bra med 220 eftersom svetsen är ganska liten så kan man ta med den lite varstans???

//Martin

TS
Fisketorp  
#12154snabb fråga till?

hur många ampere kan man få ut av en 16amp säkring?
(har det i garaget) vad bör man ligga på, duger 20amp säkring?

finns ju lite äldre pinnsvetsar på 300-400amp för bra peng. tänkte på framtiden=)

Kan man använda ex en 400amp svets på en för "låg" säkring bara man inte dra på förmycket "kräm" ur svetsen?

//Martin

TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12155Det där med 1 el 3fas är svårt att beskriva men har man 2 jämförbara i amp så märks en markant skillnad. 3fasen går mycket jämnare. Kanske lite som en bilmodell som finns med tex 1,6 el 2,0 liters motor. Båda går utmärkt i 90 men så fort du kommer till en backe ellér hänger på en kärra så märks skillnaden

Magnus M

Fisketorp  
#12156ok.
tackar för svaret, bra jämförelse med bilarna =)

får se vad man hinner "snappa" på blocket tänk att folk är så snabba=(

//Martin

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).