men en triobrake borde väl lösa vid kast om man sågar över axelhöjd eller?
Motorsåg och handhållet
Fälla träd. Tips!
mån 28 nov 2011, 19:31#147963På inget sätt föreskriva arbete över axelhöjd

mån 28 nov 2011, 20:38#147981Jo det är en klar fördel med moderna sågar med bättre bromssystem att dom kan bromsa även om man inte håller bakom bygeln eller i olycklig vinkel. Men när du sågar med svärdet i huvudhöjd så har du mycket kort väg för svärdet innan det träffar, inte säkert att kedjan ens hunnit stanna trots bromsen. Och jag vill inte bli träffad i ansiktet av en stillastående kedja heller.
Och varje gång bromsen löser ut så har man gjort nåt dumt, säkerhetsanordningar är som brandsläckare, man skall alltid handla som om dom inte fanns, och sen vara jäkligt tacksam att dom faktiskt finns dom gånger dom behövs och fungerar.
Ytterligare risk är att du står med dålig balans och hög tyngdpunkt, risk att ramla baklänges med ett krampaktig tag om gasen på sågen. Inte kul alls.
Finns bara en sak som gäller: Ingen sågning över axelhöjd.
Och varje gång bromsen löser ut så har man gjort nåt dumt, säkerhetsanordningar är som brandsläckare, man skall alltid handla som om dom inte fanns, och sen vara jäkligt tacksam att dom faktiskt finns dom gånger dom behövs och fungerar.
Ytterligare risk är att du står med dålig balans och hög tyngdpunkt, risk att ramla baklänges med ett krampaktig tag om gasen på sågen. Inte kul alls.
Finns bara en sak som gäller: Ingen sågning över axelhöjd.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
mån 28 nov 2011, 21:59#148035Jag tycket inte alls att det var det "Dummaste på länge". Alla frågor är till för att ställas. Inga frågor är för dumma. Gamla invanda regler och arbetsmönster måste man ibland ifrågasätta så att man inte gör saker bara för att man alltid har gjort så utan att man vet varför man gör som man gör.
Men i sakfrågan håller jag med om att man inte ska ha sågen över axelhöjd.
- alla träd är möjliga -
mån 28 nov 2011, 22:26#148044Som sagt jag föreslog inte arbete över axelhöjd,
om man inte gillar piercing med motorsåg förståss
mån 28 nov 2011, 22:47#148054
Men visst det var ju helt klart, jag ville bara komplettera så ingen annan få för sig att det går bra om man har triobrake eller motsvarande.
Inte är jag mycket för piercing, men om det skall ske med motorsåg så blir jag rent av lite skräckslagen
!
Micke Holmgren skrev:Som sagt jag föreslog inte arbete över axelhöjd,
Men visst det var ju helt klart, jag ville bara komplettera så ingen annan få för sig att det går bra om man har triobrake eller motsvarande.
Inte är jag mycket för piercing, men om det skall ske med motorsåg så blir jag rent av lite skräckslagen
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
mån 28 nov 2011, 22:48#148056
Fast nu var det ju faktiskt såga så långt upp över huvudet man når som det gällde och inte någon annan invand regel eller arbetsmönster.
Ekhagas trädfällning skrev:Jag tycket inte alls att det var det "Dummaste på länge". Alla frågor är till för att ställas. Inga frågor är för dumma. Gamla invanda regler och arbetsmönster måste man ibland ifrågasätta så att man inte gör saker bara för att man alltid har gjort så utan att man vet varför man gör som man gör.
Fast nu var det ju faktiskt såga så långt upp över huvudet man når som det gällde och inte någon annan invand regel eller arbetsmönster.
tis 29 nov 2011, 21:45#148201
Nej det är kört för er som inte följde den mest hätska debatten där de allra grövsta inläggen inte finns med längre.
Eller var det i en snarliktråd, tror inte det.
johan eriksson skrev:Inlägg av johan eriksson » 33 minuter sedan.
En länk för oss som missat den?
Nej det är kört för er som inte följde den mest hätska debatten där de allra grövsta inläggen inte finns med längre.
Eller var det i en snarliktråd, tror inte det.
tis 29 nov 2011, 22:23#148207
Här har du att läsa en ganska bra stund. Men jag varnar dig det spårar ur en del ibland.
viewtopic.php?f=6&t=11037
johan eriksson skrev:En länk för oss som missat den?
Här har du att läsa en ganska bra stund. Men jag varnar dig det spårar ur en del ibland.
viewtopic.php?f=6&t=11037
ons 30 nov 2011, 01:28#148241allvarligt talat! vi ska inte göra en höna av en fjäder nu här!! det där trädet är ju bara att kapa uppifrån å ner, från lämpligen vänster sida med skärande kedja! finns ingen som helst anledning att hålla på med instick mm på den! den kommer garanterat att vika ner sig sååååå fint så! rot stocken blir kanske en lite aning spräckt.....men det är ju knappast nån knivfaner vi pratar om här va? sen är det bara att ta kvist för kvist o se vilket håll det vill åt! såga över axelhöjd är inga problem!!( säker skog har problem med det
) kopplar man in hjärnan å ställer sig i rätt vinkel mot sågen så är det knappast ett problem! även om man står i samma vinkel som sågen så ska man vara bra duktig om man ska såga sig i skallen!! gör inte saker mer komplicerade än vad dom är!!
ons 30 nov 2011, 21:31#148353
Att man inte får såga över axelhöjd är väll en invand regel och att endast såga under axelhöjd är ett invant arbetsmönster. I alla fall hos mig.
kallen skrev:Fast nu var det ju faktiskt såga så långt upp över huvudet man når som det gällde och inte någon annan invand regel eller arbetsmönster.
Att man inte får såga över axelhöjd är väll en invand regel och att endast såga under axelhöjd är ett invant arbetsmönster. I alla fall hos mig.
- alla träd är möjliga -
ons 30 nov 2011, 22:51#148368Stå stadigt på backen och såga under kontrollerade former slår att stå på mjölkback eller skraltig trestegare....
Därmed inte sagt att det är att föredra eller göra konsekvent. Att ha axelhöjd som regel tycker jag låter vettigt. Om det är värt risk o man förstår vilka krafter som är i rörelse så kan det kanske uppstå nån situation det är värt det, men för egen del tror jag inte det är många gånger i livet det blir så akut....
Stång såg, fälla eller korg/lift är nog det jag hade att välja på.
Stege är ingen höjdare o såga från heller.
Därmed inte sagt att det är att föredra eller göra konsekvent. Att ha axelhöjd som regel tycker jag låter vettigt. Om det är värt risk o man förstår vilka krafter som är i rörelse så kan det kanske uppstå nån situation det är värt det, men för egen del tror jag inte det är många gånger i livet det blir så akut....
Stång såg, fälla eller korg/lift är nog det jag hade att välja på.
Stege är ingen höjdare o såga från heller.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).