SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 81629 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:
Niking skrev:Fast alla sladdmaskiner kräver ju att det finns ett fungerande (och kompatibelt) eluttag just där sladdmaskinen används.

Hittills har jag inte hittat ett enda eluttag i min skog, men jag kanske inte har letat tillräckligt mycket. 😉
/Niklas

Ja, så är det ju med elmaskiner. De vill ha ström...

Ja, och bensinmaskiner måste ha bensin, för att fungera....

Men till skillnad från sladdmaskiner, så kan batterierna laddas på ett ställe och seean användas på ett helt annat ställe. Alltså behöver eluttaget INTE finnas där battermaskinen används! Å då fungerar mina batterisågar utmärkt i min skog!👍 💪
/Niklas

Husqvarna motorsågar

tallen100  
Niking skrev:
Tja, batterisågar är enklare i sin konstruktion än bensinare och går också att reparera vid behov!👍

De går säkert att reparera vid behov, men kan du göra det enkelt själv, om den tex inte startar vad gör du då, när du provat alla dina tio andra batterier, Hjälper det att ta fram tändstiftnyckeln då? 🤭

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:
Niking skrev:
Tja, batterisågar är enklare i sin konstruktion än bensinare och går också att reparera vid behov!👍

De går säkert att reparera vid behov, men kan du göra det enkelt själv, om den tex inte startar vad gör du då, när du provat alla dina tio andra batterier, Hjälper det att ta fram tändstiftnyckeln då? 🤭

Det är väl inte värre än att reparera en krånglande bensinare, när jag har testat alla 10 reserv tändstift och bensinaren fortfarande krånglar. 🤔
/Niklas

tallen100  
#782174Du får väl se, med en tändstiftnyckel och nån mejsel så brukar man oftast inte gå bet på en bensinare.
Batterigrunkan kräver nog lite mer...

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782183Jag hoppas du får bra betalt för ditt mässande, Niking.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#782184Återigen så kan ickeanvändarna av batterimaskiner inte acceptera att dessa fungerar alldeles utmärkt till både skogs och parkskötsel.🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Användarvisningsbild

#782188Om jag har eller är väl ointressant.
Finns ingen batterisåg till mitt körande och elsåg är för tungt o klumpigt

De som är intresserade och skulle vilja prova vill inte lägga upp så många tusen lappar...

Användarvisningsbild

anersimyra  
#782190De arborister som jag arbetar tillsammans med, inklusive mig själv, köpte batterisågar efter rekommendationer från kollegor inom branschen. I övrigt finns det knappast någon som köper vare sig bensinsågar eller batterisågar utan att först ha skaffat sig information om den såg man är intresserad av. För rätt arbete är en batterisåg klart effektivare och trevligare att arbeta med, och detta förändras inte hur mycket än ni indignerade ickeanvändare gläfser om saken.. =))

tallen100  
#782212Fick du gång på batterisågen som inte gick aners?

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Fick du gång på batterisågen som inte gick aners?

Nej, jag ska lämna in den för felsökning när jag får tid. Antingen är det ett simpelt fel eller så beror det på att den inte gillade högtryckstvätten.. 🤣

Användarvisningsbild

#782244Fukt och el är inte kompisar.

Användarvisningsbild

#782269Gäller då att göra elen vattentät, vilket inte är särskilt svårt.
/Niklas

tallen100  
#782271Är ju tråkigt att behöva lämna in en såg på verkstad för ett simpelt fel, men så är det med elektronikgrunkor. 😀

tallen100  
Niking skrev:Gäller då att göra elen vattentät, vilket inte är särskilt svårt.
/Niklas

Om det inte är svårt att göra elen vattentät så är det ruskigt dåligt att den inte är tät från början. det blir fem tummar ner 👎 👎 👎 👎 👎 , av fyra möjliga 🤣

tallen100  
#782273Eller ska kanske sågen stoppas i en påse innan man spolar😂😆

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).