Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 115283 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139276De grejar o flyttar runt system o siffror för att förvilla.
El verktyg har gjort det samma i alla tider...
Proffs ska ena året vara si andra så...

Det ställer högre krav på kunskapen köparen besitter.
Senast redigerad av Mange mån 19 sep 2011, 10:37, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

totte  
#139297Jo just, tänk bara på alla färger som Bosch och Glapp & Decker haft genom åren

SawTroll  
dkwquattro skrev:.....

Nu är 560 och 555 med på husqvarna.se 555 verkar vara en semi pro, kommer nog vara så att sågar med silver inslag kommer vara proffs!

Ja. ingen tvil om det!

555 erstatter 359, og ikke 455/460 - så, vidt jeg vet.....

Användarvisningsbild

#139677Det var synd.

Användarvisningsbild

Mangelu  
#139842ÄNTLIGEN ! :grin:
560.jpg

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#139852Hej,
Det var inte igår Mangelu, trevligt att höra från dig!

Snygg såg det där, går den lika bra som den är snygg? :wink:

Nonkan  
Mangelu skrev:ÄNTLIGEN !

Vet inte hur mycket du kört, men ett ordentligt utlåtande 560 kontra Stihl MS361 vore intressant, speciellt om du kör samma typ av kedja på dem :)

Användarvisningsbild

Mangelu  
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Det var inte igår Mangelu, trevligt att höra från dig!

Snygg såg det där, går den lika bra som den är snygg? :wink:

Tackar. Har varit slö när det gäller inläggen lovar att skärpa mig.

När det gäller sågen så har jag för lite kött på benen än, har bara kört en par tankar. Mitt första intryck är att det är en kanon såg. Trevlig att jobba med och otroligt
rapp. Den har en tendens att bluddra lite på höga varv men det är helt i sin ordning
enl. Åf. Det är en inkörningsgrej.

Såg att Huggarn hade blåst igenom ca. 30 tankar så han vet förmodligen mer om sågen i dagsläget. Sen kan man ju alltid ifrågasätta Huggarns objektivitet. :wink:

Återkommer när jag testat mer...

Mangelu

SawTroll  
Mange skrev:Det var synd.
Ja, men jeg hadde ingen illusjoner om det - var aldri i tvil om hva 555 skulle erstatte.

Det sies (i USA) at det kommer en AT versjon av 455/460 om ca. et år. Videre sies det at 550xp og 545 på samme tid erstatter 346xp og 353. Det kommer også en mindre og lettere 543xp......

Datoen for 562xp er 1. oktober i USA - ingen 560xp der i første omgang, selv om det er den mange av de Amerikanere (særlig på østkysten), som jeg kjenner fra AS o.l., ønsker seg mest.

Dette er opplysninger som forhandlere har fått på et møte i Charlotte, ikke løse rykter.

Användarvisningsbild

#139938Borde vara bärrte o leta info lite närmare producenten.
Du får din info som 5:e person, det är inte långt till rykte det...

HVA Fabriken-HVA USA-Distrubutör-Säljaren i Charlotte-Sawtroll-Mange

SawTroll  
#140516Opplysningene kommer fra Husqvarna USA i Charlotte, fra et møte der forhandlere ble "oppdatert" uten mellomledd. Spike60 var en av forhandlerne som deltok på møtet, og han la opplysningene ut på AS.

Som vanlig vil tiden vise hva som faktisk skjer på forskellige markeder - jeg stoler ikke på noen "spådommer" om fremtiden, før det faktisk har skjedd.

Användarvisningsbild

Mangelu  
#143860Har nu testat 560:n en tid och mitt första intryck av sågen består, eller har snarare förstärkts. Detta är en i mina ögon en kanonsåg. Jag skulle inte ta tillbaka 361:an som skördaren mosade även om jag fick chansen.
Sågarna har ju olika kedjedelning vilket kan påverka karaktären en aning, men för min användning så tar jag XP:n alla dar i veckan.

Jag har testat att ta ner "ryttarna" ordentligt för att se om den orkar och det är inte sågen som sviker utan snarare han som håller i den. :surp:

Sågen är grymt rapp och fungerar hur bra som helst även vid kvisning. Förutsatt att de nya teknikaliteterna även fungerar i längden så tycker jag att Husqvarna har stått förr en smärre revolution med att gå mot strömmen med allt tyngre sågar och sämre effekt.

Är det någon som funderar på en såg i den här storleksklassen så säger jag bara
KÖP

Tack för mig 8)

Robertberg  
#143866Men, vad ska man ha den till?

Fällning och kvistning med 18" ?

Eller är den såpass lätt och smidig att man kan köra med 15" och ändå inte tycka att 346an hade varit behändigare att jobba med?

Användarvisningsbild

Mangelu  
obantteg skrev:Men, vad ska man ha den till?

Fällning och kvistning med 18" ?

Eller är den såpass lätt och smidig att man kan köra med 15" och ändå inte tycka att 346an hade varit behändigare att jobba med?

Det optimala användningen är som fällsåg eller vid grövre avverkning såsom gårdsträd, fröträd eller överståndare. Ska du hugga 5 kubik till kaminen ska du ha 346:an eller den kommande 550:n som Hva killen jag pratade med inte kände till... :shock:

Men 560:n har väldigt fin balans så den funkar som kvistnings såg också, även om den är lite tyngre. Och då menar jag med 15". I och med att den har lilla svärdsinfästningen så kan man ju hänga på 13" om man vill.

Men ska man gå hela dagar med mycket kvistning så är det 346:an eller 550:n (som inte finns) som gäller.

Blir 550:n (som inte finns) bättre än 346:an då har jag de två sågar som jag behöver så länge som man inte ska upp I trädet och klättra.

Robertberg  
#143873Väljer man inte hellre då en 70-kubikare?

Misstänker att liksom 357an var en kompromiss mellan 346 och 372, är 562 en kompromiss mellan 550 och 576.

Alltså ingen såg jag skulle köpa, men jag kan förstå att man vill köpa en såg istället för två.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).