Motorsåg och handhållet

Köp av HVA proffsåg

250 inlägg 87584 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3132OK..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3139vad för mejsel syftade du på ??

Användarvisningsbild
#3144ringde dom... *mutter*

först sa han att han inte visste, men sen kolla han i nån kartong å enligt han det som är med vid nyköp i kartong är

Motorsågen

svärd/kedje skyddet

kombinyckel

vinterpluggen

"vinterkåpan"

så han skulle skicka vinterplugg och kåpa med posten

detta känns inte som en bra början hos dom...
men fördelen me dom mot såma är ju att dom svarar i telefonen iallafall och att jag slapp åka dit för å hämta dom två grejjerna

vad vare för mejsel du prata om mange??

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
pgo_jim skrev:ringde dom... *mutter*

först sa han att han inte visste, men sen kolla han i nån kartong å enligt han det som är med vid nyköp i kartong är

Motorsågen

svärd/kedje skyddet

kombinyckel

vinterpluggen

"vinterkåpan"

så han skulle skicka vinterplugg och kåpa med posten

detta känns inte som en bra början hos dom...
men fördelen me dom mot såma är ju att dom svarar i telefonen iallafall och att jag slapp åka dit för å hämta dom två grejjerna

vad vare för mejsel du prata om mange??

Traktor Nord verkar ha sjabblat bort en hel del grejor här.
Du ska naturligtvis även ha en fettspruta till sågen, eftersom den ingår i verktygssatsen.

Dåligt!!! 😡

TS
Användarvisningsbild
#3148Vinterskyddet är bra att använda i snö eftersom den tinar efter den sugits in o det blir bara beskymmer!
Det ska du ha!!!!

Du får säkert det om du frågar snällt.

Annars kan du kräva den, låda, allt som står i bruksanvisningen att det medföljer.

Jag trodde de hade ett luftfilter till, men så är inte fallet kanske.

Användarvisningsbild
#3149Detta SKA ingå i mitt tycke!
Barkstöd
Fettspruta till nålager i koppling (ev. svärds trissa im man tror på det)
Vintersats
tändstiftsnyckel
svärdsskydd
justermejsel

Fisketorp  
#3152Godagens!

riktigt kul att läsa runt här på forumet när man inte kan specielt mycket =)

Läst att HVA 55 Rancher nämnts rätt mycket, fattat det som att det ska vara en bra/duglig såg???

Råkar ligga inne med en HVA 50 Rancher, undrar då vad skillnaden är på dess och ifall 50:an är en "duglig" såg av eran mening...

Kan vara bra att veta då jag eventuelt måste lägga 1500kr på ny cylinder, kolv & ring.(fick sågen så denna utgift borde den vara värd).

i frågan om det är en duglig såg kan ju värt att nämnas vara att jag hjälper farsan såga hem "års-veden" ibland så för min del är inte kraven något högt =dugligt såg för min del, ville bara höra vad ni tycker samt skillnad på 50 & 55:an

mvh//Martin

Användarvisningsbild
#3155det som jag har/ska få är
svärdsskydd(har)
kombinyckel(har)=tändstiftsnyckel också?
Barkstöd(sitter på)
vintersats, snöplugg och den andra"kåpan"(ska få)
justermejsel=??? ingen med..
fettspruta=??? ingen heller..

vad kostar en fettspruta och en justermejsel??

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fisketorp skrev:Godagens!

Läst att HVA 55 Rancher nämnts rätt mycket, fattat det som att det ska vara en bra/duglig såg???

Råkar ligga inne med en HVA 50 Rancher, undrar då vad skillnaden är på dess och ifall 50:an är en "duglig" såg av eran mening...

Kan vara bra att veta då jag eventuelt måste lägga 1500kr på ny cylinder, kolv & ring.(fick sågen så denna utgift borde den vara värd).

i frågan om det är en duglig såg kan ju värt att nämnas vara att jag hjälper farsan såga hem "års-veden" ibland så för min del är inte kraven något högt =dugligt såg för min del, ville bara höra vad ni tycker samt skillnad på 50 & 55:an

mvh//Martin

Enligt HVAs hemsida är det samma såg, 55:an är säker något vidarutvecklad men i grund och botten är dom lika.

Det räknas väl som en fin allround såg.

Användarvisningsbild
Fisketorp skrev:Godagens!

mvh//Martin

Välkommen till forumet för skogs tokar (tokiga).

50 Rancher är en äldre såg med vit kåpa.
Bild

50 är ny(are)
Bild

Båda är bra såg.
Har för mig att 55 har ett par cc mer, men det kan du kolla upp...
Vet inte riktigt om den är värd 1500 i investering, det får du avgöra själv.
Efter de 1500 så har du förhoppningsvis en bra såg.
Att tänka på...

Den har skurit av en anledning. Oftast överhettning vilket kan innebära stort sett vad som helst.
Ej ovanligt är att de fått förlite bränsle antingen genom luftläcka, fel justering eller def förgasar membran.
Du bör kolla varför den skar innan du lägger ut pengar på den.

Skåror på kolvens ut blås sida tyder på överhettning (markeras med pil på kolvens ovansida).
Insugs sida, tyder på förorenat bränsle.
Runt om hela kolven, då har det gått riktigt illa till och med stor säkerhet med fel bränsle.

Fisketorp  
#3167Har den nyare modellen då med orange kåpa=)

fick sågen av farsan och han sa att han klantigt nog hade tankat fel, men när jag kollar på kolven så tyder det på överhettening enligt din beskrivning..

vadan denna överhettning, kört förlänge kanske?=P

sågen har ej många gångtimmar(TROR) för den ser ut att vara i skick som ny, finns nästan inte en skråma i färg eller plast så 1500kr tycker jag den är värd för min del (tänkte prova med enbart ny kolvring funkade till min nöpna cross=P)

En sak bara, kanske stor risk att den blir överhettad igen och 1500kr åt skogen? vore illa =)

Tackar för svaren iallafall toppen=)

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3168Tankat fel !?!?
ren bensin kanske ,,,,

Användarvisningsbild
#3169ren bensin är ett ganska vanligt fel... :(

våran lärare var hem till en kompis som sa att hans röjsåg inte funka

så sa min lärare att han testa å dra i snöret å röjsågen "skrattade- hä hä hä" alltså det var ingen "kompression" lr va man säger, pga av att hans farsa (farsan till han som hade sågen) hade tankat med bensinen te gräsklipparn alltså ren bensin..

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3172Min farfar har gjort likadant med en gammal Partner 500.
Vi har den som reservdelssåg till den något nyare 500 vi också har..

Kul med bilder :)

Off topic, men finns det någon bra sida med bilder och fakta om "lagom" gamla sågar??

Användarvisningsbild
#3208fina bilder! har provkört 353an lite lätt nu på vårat körsbärsträd, tog ner alla grenar under brösthöjd, resten tar jag av när vi fällt det, troligtvis fäller vi det i veckan =)

den gick väldigt bra den korta stund ja hann köra =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).