Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 96441 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

hva555  
#747190Videon visar en Mk2. Var det inte den gamla tråden handlar om? Sen är det ju lite tveksamt om han verkligen ser spår av överslag från den gröna tråden då det är mindre än 5V och lite ström i den. Kan förstås vara smuts/fukt som ställer till det.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Klyv Bixby  
hva555 skrev:Videon visar en Mk2. Var det inte den gamla tråden handlar om? Sen är det ju lite tveksamt om han verkligen ser spår av överslag från den gröna tråden då det är mindre än 5V och lite ström i den. Kan förstås vara smuts/fukt som ställer till det.

Det är möjligt det gällde en mk1, kommer faktiskt inte ihåg. Men däremot tror jag inte hva gjort så stora ändringar i kabeldragningen å layouten på vevhusets utsida, så infon i filmen kan fortfarande vara nyttig. Efter som sågen gick å sedan inte gick kan man ju iaf kolla kablarna istf å bara köpa en ny tändmodul.

Som jag fattade Walker i filmen är det där stoppknappen som blir kortsluten mot chassit, vilket måste vara en mardröm å felsöka 😮 en extra bit krympslang skulle nog göra susen där 👍

Användarvisningsbild

hva555  
#747264Absolut bra att kolla, kan ju komma in skräp också som skadar. Jag tänkte bara på att det är nog lite trängre på Mk2. Jag tog ett par bilder. Först Mk2 (ingen kabel, pilspetsen visar kanten han skulle ta ner) och så Mk1 som har bättre plats. Bilderna är alltså från förgasarsidan.

Användarvisningsbild

Klyv Bixby  
#747271Oj det var stor skillnad, bättre på mk1 i det hänseendet.

Användarvisningsbild

hva555  
#747278Den här fick jag i förra veckan. Kan vara inkopplad med sågen igång (toppkåpan av ) Boxen har stoppknapp som ersätter sågens vid test. Ska kunna återställa inställningar om man skruvat o och t.ex bytt kolv. Kollar visst gasspjäll och magnetventil i förgasaren också. Den kan dock inte byta program i förgasaren om man vill ha nyare.

Amatörhuggare 62  
#747282Mk 1 a kabeldragning inte alls lika. På denna försvinner sladden in bakom svänghjulet å kommer ut vid förgasarn.
I å med, det är mycket tall. Som är snöbruten.
Är det hartzbildning, tändspolen.

Amatörhuggare 62  
#747283Vad är rätt avstånd, tändstiftet ??
För i mellan 0.60 på bladmåttet.
Ser man gnistan , om en drar i snöret ? Å håller gänga mot kylflänsen.
Eller är dom, så uselt små nuförtiden. Har ej lyckats se nån. Så misstänker, rengöring, hjälpte föga.
Utan in å beställa tändboxen

Amatörhuggare 62  
#747284Får

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Amatörhuggare 62 skrev:Vad är rätt avstånd, tändstiftet ??
För i mellan 0.60 på bladmåttet.
Ser man gnistan , om en drar i snöret ? Å håller gänga mot kylflänsen.
Eller är dom, så uselt små nuförtiden. Har ej lyckats se nån. Så misstänker, rengöring, hjälpte föga.
Utan in å beställa tändboxen

Man ska se gnista om man jordar på cyl

0.6 är också bra för mycket. Ska typ vara 0.3

Amatörhuggare 62  
#747288Ja tänkte väl det.
D var generösa toleranser.
Nya stiftet 😉

Användarvisningsbild

hva555  
#747290Är det stift eller tändmoduls avstånd? 0,5 stift o 0,3 spole är riktvärde. Man ska se gnista om modul och kablage o brytare är ok. Lätt att koppla bort brytare, lossa den svarta 3pol på förgasaren.⁶

Amatörhuggare 62  
#747291Stiftet var det 0,60.

Ok ja spolen, satte jag så det nästan släpa, tänkte då nöter d
bort Hartzen 😀
men då ska jag, göra om å göra rätt.
Tack tack

Användarvisningsbild

Klyv Bixby  
#747309Jag brukar dubbelvika ett a4 papper å sen låta magneten göra sitt, sedan drar jag fast modulen. Vad det är för mått vete tusan men funkar iaf 😀

Användarvisningsbild

johan eriksson  
#747312Ett visitkort är lagom tjockt 👍

Användarvisningsbild

hva555  
#752574Mk2 med skavd 0V intill tändspolen. 2021års modell. Nu är ju inte ytskiktet ledande på dessa sågar så det kan fungera men kan ju också vara en förklaring till viss nyckfullhet.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).