Motorsåg och handhållet

Köp av HVA proffsåg

250 inlägg 87577 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3035sibro tar 6600 för den, vad äre då som gäller? är det samma som i övrigt eller är det nån utlänsk modell? skickar han den monterad och klar eller i kartongen??

hur äre me justering av alla saker såsom T,L,H skruvarna??

kan man då lämna in den vart som helst för service/underhåll och justering??

alltså hos vilken husqvarna återförsäljare som helst??

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3037Ring Sibro och fråga :wink:

Användarvisningsbild
#3038upptaget när ja ringer har vart så hela morgonen.. :(

Användarvisningsbild
#3039hehe snacka om otur nu när ja ringde så kom ja fram men då hade han åkt iväg på ett ärende, men det va skumt för ibland hörde man inte damen/tanten, och ibland ungefär som det va en mobil me dålig täckning

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3040Mange varför köpte du en 142:a :oops:

Användarvisningsbild
#3041kipp, va har du din 372a till?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3042Har nog skrivit det i en annan tråd,,, men jag har den till fällning av grövre träd, på vedbacken och även till lite lek :)

Användarvisningsbild
#3043okej:D hehe

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3044Är det bättre att ha en stor såg på vedbacken??

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3045Ja det är bättre eftersom sågen får jobba hårt och väldigt länge, då är det bättre med en starkare såg som inte behöver jobba så mycket.
men en 372:a är kanske att ta i ,,,,,,
en 357/361 är nog idialiskt, eller 254:a om man har en sån ,,,
vedsågning och virkerssågning är det som är värst för sågarna eftersom man kör dom länge och mycket, dom är gjorda för köras under korta intervaller.
därför är det bra med en lite större såg :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
pgo_jim skrev:sibro tar 6600 för den, vad äre då som gäller? är det samma som i övrigt eller är det nån utlänsk modell? skickar han den monterad och klar eller i kartongen??

hur äre me justering av alla saker såsom T,L,H skruvarna??

kan man då lämna in den vart som helst för service/underhåll och justering??

alltså hos vilken husqvarna återförsäljare som helst??

Jodu!, garanti gällre hos samtliga HVA återförsäljningsställen även om du köper från SIBRO.
Samma är det med service.
Sågen kommer nog med svärdet/kedjan demonterat, men det sätter man ju fast på 2 min.
Sedan följer det ju med en instruktionsbok hur du ställer in sågen, så det är inga värstingproblem direkt.
Sågen är ju dessutom körd/provad/grundinställd från fabrik.
Fast å andra sidan kan det ju vara tryggt att köpa lokalt, om man nu vill slänga ut lite extra pengar på detta.

TS
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogshuggarn skrev:Tack för tipsen, Mange, Kipp.

Har kört en 5-6 timmar idag och är såhärlångt supernöjd med sågen.
Rapp-varvvillig och det känns att det finns kraft för avsevärt "tyngre" avverkning än det jag håller på med nu.
Däremot kan man säkert plocka ut mera på toppvarven, men den får gå oskruvad nu en 10-15 tankar under inkörningen, så ska jag justera om den själv och se var ribban hamnar.

Köpte en e-tech röjsåg i vintras som jag var rätt besviken på. Trött och seg även efter 10-15 tankar. Efter ca 30 började det lossna lite och nu efter ca 50 tankar varvar den hejdlöst. Som att skära i smör.

E-tech borde inte göra ngn skillnad i det avseendet, men det kan ju vara ide att ge den lite tid innan du börjar modda alltför mycket.

/Nisse

Användarvisningsbild
#3057jo det blir nog lokalt endå, känns tryggare så faktiskt endå, och så känns de "Bättre" att gå dit med sågen om det ska justeras eller nått.. än att jag har köpt den nån annanstans å sen lämnar in den där.. det skulle jag själv tycka vore pinsamt

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
nisse skrev:
Skogshuggarn skrev:Tack för tipsen, Mange, Kipp.

Har kört en 5-6 timmar idag och är såhärlångt supernöjd med sågen.
Rapp-varvvillig och det känns att det finns kraft för avsevärt "tyngre" avverkning än det jag håller på med nu.
Däremot kan man säkert plocka ut mera på toppvarven, men den får gå oskruvad nu en 10-15 tankar under inkörningen, så ska jag justera om den själv och se var ribban hamnar.

Köpte en e-tech röjsåg i vintras som jag var rätt besviken på. Trött och seg även efter 10-15 tankar. Efter ca 30 började det lossna lite och nu efter ca 50 tankar varvar den hejdlöst. Som att skära i smör.

E-tech borde inte göra ngn skillnad i det avseendet, men det kan ju vara ide att ge den lite tid innan du börjar modda alltför mycket.

/Nisse

Har plockat ner + 15 m3 i en björkgallring, och redan nu ser jag att den går "lättare/rappare".
Kedjan vill tex inte stanna riktigt på tomgång, men det gjorde den första 3-5 tankningarna.
Ska köra en 10-15 m3 till, och sedan blir det fram med mejseln för en optimalare justering.

TS
Användarvisningsbild
#3060hehe :D vare en 357a du hadde?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).