Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 115365 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107380Av detta kan man sen personligen se o jämföra i praktiken, i arbete.
Exempel:
435 är rappare inte mycket svagare fast mindre cc, håller varv bättre och jag upplever den som lättare än 2152.
Inte särkilt sakligt......

Ju större motorn är destu lättare är det att få till bra HP/vikt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

swe#kipp  
#107397Det går ju att plocka ur mer fart i alla sågar direktfrån fabrik men det gäller ju att hålla dom vid liv också, 7900 har ruskigt bra vikt/effekt men det rätt många som rasat i USA/Kanada där dom är en vanlig storlek på såg och detta tror jag beror på att dom ligger nära gränsen för vad sågen tål redan från fabrik, kan känna en viss oro över det med 560xp med eftersom det på papperet skiljer så mycket i vikt mellan den och MS362 vart har dom tagit vikten nånstans !?!?

Och nog kan olika sågar kännas annorlunda för olika personer, vet att många tycker att 575/576 är tunga och klumpiga medans jag tyckte den kändes toppen i händerna och väldigt välbalanserad med det 20" som satt på den jag provade :)

Användarvisningsbild

#107461Att det går sönder sågar kommer man inte ifrån. Tror inte de kör 20" på dem heller....
Med tanke på hur många såg som sålts i USA så vore det märkligt om de inte finns nåt som krånglar.
Vad det är som krånglar och varför är ju intressant eftersom det verkar gälla samtliga märke, inte bara ett...
Tror inte Husqvarna är mer förskonad från detta, snarare tvärt om.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#107465vet ej vad det är som rasat bara att det sker ,, men det jag kommer att tänka på är att den går nära max vad som går att ta ur den redan från fabrik och att den är väldigt lätt !
Och att det verkar som 560'n ligger lite åt det håller med ,,,, men men den som lever får se :)

Användarvisningsbild

#107468Det finns dem som plockat ut en en hel del till ur 7900 om det är den du tänker på.

Kanske inte i max effekt, men bredare register och ännu mer vrid...

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#107514Jo men dom som plockat ur en hel del har gjort extrem moddningar på den, mer än en byggare som konstaterat att det inte så mycket mer att ta av i den sågen vilket jag tycker Dolmar skall ha en eloge för, jag tycker personligen att det är irriterande att veta att det finns mycket mer kraft att plocka ur en såg utan att det kortar av livslängden så jättemycket, Tycker tillverkarna kunde bjussa på lite mer sprutt i maskineriet när det finns utrymmer för det :)

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107518Håller med till fullo :-bd .Det är tidskrävande och förenat med kostnad för att få en såg som man vill ha den! Därför kommer jag att försöka hålla liv i dom jag har,och vårda dom ömt :smile:

Användarvisningsbild

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130851Ett litet trådlyft :grin:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cFA42AhhOi0[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VQzka9LFufc[/youtube]

Användarvisningsbild

#130860Bra informativt inlägg!

Den där sista som förklarar hur det är tänkt ger mig gåshud!

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#130863Skall bli kul att se hur den är när den kommer !!
Undrar om det kommer vara Autotune till alla marknader ??

SawTroll  
sågmek skrev:Ett litet trådlyft :grin:

.......

Kul! 8)

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#131159Hittade detta klipp igår ,,,,

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0wkUNf-G44E[/youtube]

Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131182Jag tycker det är svårt att se några avgörande skillnader på filmer. Man vet ju inte hur kedjan ser ut på sågarna eller hur förarna trycker och arbetar med sågen.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#131189Det är rätt stor skillnad när dom byter sida, men som sagt man vet inte hur kedjor och sånt är ,,,,,

Användarvisningsbild

#131190Svårt o säga viken modell det är, bränslen, skärutrustning, teknik...

De skulle bytt sågar....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).