Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg kör Ni med?

197 inlägg 78586 visningar 44 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379Detta är en av de 2 ggr jag kört denna best :shock: 8) :lol: :wink:

Husqvarna motorsågar
Fredrik  
#381Vilket monster!!!

Dagsarbete att fila denna om man har handfil?! :wink:

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
#383Jag filar för hand, med ett kapat svärd i skruvstädet.
Först var jag orolig att sågen inte skulle orka......Det är jag inte längre. :wink:

Fredrik  
swe#kipp skrev:jag har en 346xpg med polerat insug och utblås plus öppnad ljuddämpare har även en 372xpg som fått samma behandling, har också en gammal 133sg som väntar på en upprustning :)

/Kristoffer

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fredrik skrev:
swe#kipp skrev:jag har en 346xpg med polerat insug och utblås plus öppnad ljuddämpare har även en 372xpg som fått samma behandling, har också en gammal 133sg som väntar på en upprustning :)

/Kristoffer

polerat insug ger ingen effekt
kör med hva 242 xpg cat +en 357 xpg utan förvärmning av förgasaren
har even en gammal klenod 238sg

Användarvisningsbild

vad ger effekt då knaggen ??

swe#kipp  
#450vill gärna höra vad du gör med dina sågar för höja effekten i dom :)

Användarvisningsbild
#451Polerade portar ger högre effect det finns massor av litteratur om detta och tester att referera till.
Problemet som oftast finns är att flödet bromsas på mer än ett ställe.
Motstånd är viktigt, och ett mycke litet motstånd är bra, men inte nödvändigt.
Om man tittar tillbaka i tiden så hade sågen mycket lite eller inget motstånd. Detta gav en hög bullernivå, men inte många såg som skar pga överhettning.
Att räkna ut motstånd och bygga ljud dämpare för att få högre effect är klurigt, men fullt möjligt.

Användarvisningsbild

ljuddämparen

swe#kipp  
#455så ser burken ut på min 346:a :)

Re: vad ger effekt då knaggen ??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
swe#kipp skrev:vill gärna höra vad du gör med dina sågar för höja effekten i dom :)

kollar att spolvinklar stämmer överrens i cylidern att det inte finns några gjut skägg kvar balancerar upp hela motorn =effekt .
då balancerar jag vevaxel med kolv +svänghjul +koppling så allt blir i balance .

Användarvisningsbild
#457Balans är mycket viktigt. Alla är känsliga, men särskilt högvarviga motorer.
Att de kan få bränsle och andas är minst lika viktigt.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1170Till busen!! och er andra! har kört med en stihl ms 200 en hel del i ca tre år,mestadels fröträd! det enda jag gjort är tanka å bytt tre-fyra kedjedrev!!!!! det säger väl en del om kvalitet!! jag fäller med en ms 361 med 18"svärd,och så kvistar å kapar med 200an med 14" svärd!! Första gången jag såg den var jag husqvarna fantast,å jag bara skrattade när jag fick se den lilla fåniga sågen........men skrattet tystnade ganska snabbt när jag satt den i ett träd!! jösses vilken sprutt det är på den lilla rackarn!! rekomenderas varmt!! även 361an! jag är hemma nu efter att i nästan ett år kapat vinfällen i småland! hade två 361or med mig varav den ena endast fungerat som reservsåg,har endast kapat lös mig själv några gånger! annars har den första sågen gått klockrent!!! otroligt driftsäker såg! hade ett par killar med mig som körde 357or,som var måttligt imponerede av sina egna sågar! i vintras gick dom som en påse jordnötter i pudersnön och i somras värmenöp dom på löpande band!!gissa om jag gav dom pikar?och gissa vad dom kör med nu? inget ont om husqvarna! det brukar vara bra sprutt på proffmodellerna! men om vi nu ska prata driftsäkerhet & kvalitet så anser iallafall inte jag att det finns nåt som kan mäta sig med stihl i dagsläget!! men det är ju min erfarenhet! tänkte köpa en ms 260,men då jag ev ska skaffa en gallringsmaskin så ska jag avvakta lite!! kör så de ryker! tack för ordet!

Fredrik  
#1177Tjena Huggarn och Välkommen till forumet!

Intressant med informationen du kommer med, det är sådant utförligt som gör forumet ännu bättre!
Sämre för mig då som kör med 357!!! :cry:

Har du några ideér om varför 357:orna betedde sig som dom gjorde?
Gick dom som en påse jordnötter trots det blåa snöskyddet?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1180tack för välkomnandet fredrik!! tja,vad det gäller "jordnötterna" så fick vi aldrig nåt bra svar på varför dom gick som dom gick!! dom hade den blåa vintertillsatsen på och dom tejpade igen alla håligheter,men det funkade ändå inte!!?? på en av sågarna byttes ett gummi mellan förgasaren å cylindern,å då gick den lite bättre,men inte i närheten av vad man skall kunna förvänta sig av den!! så dom hade det inte roligt kan jag säga! och det sades en å annan svordom!!hehe!! pratade också med en entreprenör som hade lejt in polacker som kapare,han hade köpt 10st 357or, han hade samma problem med 8st av dom,plus att alla värmenöp i sommras!! dom tror på husqvarna att det hade med nån förgasarvärme som hade hakat sig att göra! rotkapning är förvisso det värsta man kan utsätta en såg för enligt mig,men nog tycker jag att dom ska palla lite bättre!! men det finns säkert nåt naturlig förklaring!! exakt vet jag ej! dom köpte varsin ms361a sen,å hade 357orna som reservsågar men behövde aldrig använda dom!!hehe!!......hmmm ! inte värt att bli för kaxig här...då kanske min börjar att krångla också!! men den ena har faktiskt gjort rätt för att krångla lite nu,efter all "tortyr" jag utsatt den för!! ......jo de va så sant de....jag har faktiskt bytt tändstift två gånger också!! glömde nämna det förrut!! ha de bra! vi hörs!!

PS! bra forum det här! perfekt att kunna utbyta erfarenheter!! och för er som inte kände till det redan! kolla gärna in www.arboristsite.com ett amerikanskt skogsforum med bla sågtrimmningar å hackande på varandras sågmärken!! finns mycket där borta som man inte kännde till!!

Fredrik  
#1182Tjena,
Hmmm, konstigt, Husqvarna måste ju vara medvetna om problematiken om så många krånglar.
Jag har inte kört min så många timmar ännu, men den har gått i nysnö en dag och då funka den perfekt.

Ja ja, börjar den krångla blir det väl till att reklamera, bättrar inte det sig i såfall får det väl bli en Stihl då... :wink:

Roligt att du gillar forumet, sprid gärna vidare att vi finns till dina kollegor och kamrater.
Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild

gummibälg

swe#kipp  
#1184jag vet att på vissa sågar med gumminbälg mellan förgasare och cylinder så har det vart lite problem med vinterkörning pga gummit inte tar åt sig värme från cylindern som tex hård plast skulle göra, så det kyler ner bränslet hela tiden ,, kan det vart så det var ???

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).