Motorsåg och handhållet

Kompression Hva 234

23 inlägg 11285 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Kompression Hva 234

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65665Minns jag rätt så är höger vevlager tätat i sig, alltså inte löst utan man får riva sågen o byta lager.
Tror det är samma på 234/238/242...
Har du tur är det läcka på vänster sidan, men oftast inte...

Det kan ju läcka nån annanstans med... Insug, förgasare, cylinderfot, bränsleslang etc...
En felsökning berättar nog var felet ligger.

240'n o 500:an kanske nån kan få i byte mot rep om de vill o kan ha glädje av dem..
Partner 500 kan man få att gå riktigt bra ibland.
De senare är samma som 5000 o heter då så snyggt som: Formula 500 Proffesional.
Denna ersattes av 540 o senare 545, trevliga semi proffs såg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Elias  
#65667Jag vet inte om du kan komma åt om du monterat bort kåpor etc men om du har en burk startgas liggande och sätter på en sån där litet rör som följer med 5-56 flaskorna så kanske du kan leda ner det till lagrena. DÅ om det läker så ska sågen rusa upp i varv m.m men det kanske någon redan berättat.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65685Räcker ofta o lägga den på sidan.
Samma effect.

Svärds tippen ner o det rusar tyder på läcka innan cylinder...

Mam ska kunna bolla med sågen hursom utan att den ens hickar på tomgång.

Pv544  
#65716Jag var till järnhandeln idag och frågade vad dom tog för att undersöka sågen, 100kr tar dom om man inte åtgärdar något. Blir det rep/service så var det gratis.
Och snubblade jag över en 242xp på blocket, bra skick men 14 år gammal. 1700 kr, så jag slog till. Den duger nog bra åt mig, och så får jag en slant kvar till byxor och stövlar.

Ska ändå lämna in 234an, vore fint att ha den i fungerande skick.

Tack för hjälpen allihop! :-bd

TS

Pv544  
#66640Har provkört 242an och den verkar då vara i bra skick.
Har även fått tillbaks 234an från service, blev nytt tändstift, kopplingsfjäder, styrmembran och pumpmembran. Har pga ryggskott inte kunnat provköra den, men om några dagar ska man väl vara kry nog att rycka igång den.
Totalt blev det en femhundring nedlagt på 234an, bara att hoppas att den går ordentligt.

Sen har jag gett mig på att förbättra kosten, (kör LCHF) så då vill jag vänta lite med att köpa kläder. Så man inte köper på sig för stora kläder.
Annars av ju ryggskottet mig en intressant möjlighet att pinka i en flaska när man inte kom ur sängen! :lol: Jäkligt nöjd att man inte hade rännskita....

TS

Pv544  
#66947Ryckte igång 234an idag, och den verkar gå bra! Möjligen att den bluddrar lite på fullvarv. fast jag har inte provat såga än, bara tomvarva lite. Tomgången håller den sig på, även om man lägger den på sidorna.
Tror att mina tidigare problem berodde mycket på att en fjäder till kopplingen hade gett sig av, att den gick i ingrepp för tidigt.

Borde man väl sett själv kan man tycka... :oops:

Så nu har man två sågar som funkar! :grin:

TS
Användarvisningsbild

totte  
Pv544 skrev:Ryckte igång 234an idag, och den verkar gå bra! Möjligen att den bluddrar lite på fullvarv. fast jag har inte provat såga än, bara tomvarva lite. Tomgången håller den sig på, även om man lägger den på sidorna.
Tror att mina tidigare problem berodde mycket på att en fjäder till kopplingen hade gett sig av, att den gick i ingrepp för tidigt.

Borde man väl sett själv kan man tycka... :oops:

Så nu har man två sågar som funkar! :grin:

Den SKALL bluddra på fullgas obelastad. Om den inte gör det så går den för magert och det är en säker enkelbiljett till skrothögen, förr eller senare så skär den. Dessutom får den dålig ork. Hellre lite för mycket bludder än för lite, så lever den längre.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#66972234an är en av dom bästa sågarna jag har ägt. Perfekt till första gallring, drar nästan ingen bensin (långt mellan fikarasterna :wink: )och lätt. Böt ut den mot en ny liten Stihl (25 år nyare) som det var fel på direkt! plastrester i slangen mellan pump o tank
Hänt förr sa reparatören. I höst blir det hårdtest av den.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).