Motorsåg och handhållet

Ny såg, Stihl 260 eller 361

21 inlägg 14864 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

frassee  
#64035
Mange skrev:Ju tidigare ju bättre efter vad jag sett.

Jag menar absolut inte att de senare var dåliga eller för de flesta inte ens märkbart annorlunda.

Tror du blir nöjd med din 05.a
Står det 2005 på skylten?

Den har inte samma riv som 540, men håller lika bra!


Ok det låter bra. På pappret skulle ju 540:n ha 2,4 kW och 55:an 2,5 kW men jag kan ju tänka mig att man kanske inte hissar prestandan på "hobbysågen" jämfört med husqvarnan. Jag har inte koll på vad som gäller för typ skylten det som står är:
XXX 05 XX-00
s/n 05 XX 000 XX
Är det något eller båda delarna som står för tillverkningsår?
Skulle varit skoj att få liv i partner sågen för en överkomlig peng, närmsta handlare tog 2200 för cylinder och kolvkit :surp: , det blir det inte. Någon som har koll på svensk eller utländsk sida där man kan hitta det billigare? Finns det rent av annat än orginal?
:???:

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

Nonkan  
#64041 s/n är tillverknigsår. De första två (05) är året, de nästföljande 2 är vecka.

Produktnumret är vilken modell det är, men det vet du ju redan :)

Som serienumret börjar (rätta mig om jag har fel Mange) så verkar det vara svensktillverkad i alla fall, har för mig att de brasilianska börjar med fyrasiffrigt årtal.

Låter som rätt pris på kolv/cylinder, även om det kanske inte är rätt för dig ;). Kolv/cylinderpriserna har gått upp ganska mycket senaste året. Jofrab (http://www.garage24.se) har en del cylindrar, likaså Ratioparts (http://www.ratioparts.de) men ingen av dem säljer direkt till privatpersoner. Jag har ingen aning om kvalitet dock, vi kör endast original på jobbet.

Vet inte om jag håller med om att de tidigare var bättre. De med mörkgrå kåpa från tidigt 90-tal hade ju ganska mycket problem med att luftfiltret glappade. Men i stort sett alla helorangea är bra, med några få undantag.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64046 De som jag sett från Brasilien hade det på plåten. Rätt lätt o see...

De rutiner som funnits på plåtarna har genom åren varit växlande o ibland helt snurrigt!

1978-80 finns det sågar, modeller o hela serier som inte funkar i någon ave de rutiner de haft.

Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

frassee  
#64047 Tack för tipsen. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

Nonkan  
#64053 Rörigt är det som sagt.HVA USA-tillverkat handhållet börjar med tillverkningsår+dag, lina och löpnummer t.ex 05 för år, 237 för dag och sen bokstav + löpnr. Hjulburet har ju sexsiffrigt datum istället. Det kan ju inte vara så komplicerat att enas om en standard inom koncernen, för serienummer och produktnummer (PNC) är ju det man går på när man ska ha fram reservdelar. Memen, det är ju Husqvarnas företag så de gör väl som de vill egentligen.

De som förlorar mest på det är väl slutkunderna, folk blir inte så glada när man skickar hem dem för att hämta produktnummer bara för att HVA har reviderat en Partnermodell 20 ggr.

Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

frassee  
#64315 Har nu hunnit köra några tankar med min HVA 55. Den funkar bra och jag ångrar inte valet. Mer pulver hade varit ok men den känns tillräcklig för det jag gör. Min fråga är egentligen: är det inte så att de flesta (av oss amatörer) som inte har två sågar ändå väljer en storlek för liten såg som allround. Som jag ser det är det ändå vettigt att kosta på sågen några tusenlappar efter kanske 4-5 år hellre än att kånka på en stor (stor=ca 6 kg) såg till allting? Sämre för plånboken men kanske bättre för kroppen 8)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).