Motorsåg och handhållet

Motorsåg, vilken ska jag välja?

34 inlägg 26195 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Motorsåg, vilken ska jag välja?

Huggis  
th skrev:
Huggis skrev:Stihlen går att få från 5600 kronor och är dessutom 4 hekto lättare
.......
Och med värme blir stihlen 5 kilo mot husqvarnas 5,3 kilo

Var hittar du dessa siffror? Enligt websidorna:
MS260: 4,8 kg 346XP: 5 kg
MS260 VW: 5 kg 346XPG: 5,1 kg

Du har så rätt, läst fel på sidan. Men faktum kvarstår, stihlen är billigare, och med all säkerhet minst lika bra som husqvarnan, men igentligen så snackar vi ju inte om proffssågar, det var ju bara det att stihlen till sitt pris kunde konkurrera med husqvarnas proffssåg med jämförbara siffror och i mitt tyckte ett mer intressant helhetsintryck vad gäller specarna.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55266Har du möjlighet så kolla Dolmar 5000.
En kanon såg det med i bra pris.

Användarvisningsbild

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55316De har haft kampanjpris på STIHL 260 under mars månad, de har sålt den för 4995 kr (inkl moms) då fick man även med huggarhjälm med visir. Synd att man missade det, verkar ju varit ett bra pris. Måste bort och höra med säljaren om erbjudande fortfarande gäller...

TS

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55318Annars är det bara o börja pruta :lol:

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55323Det låter väldigt bra!

Mer såg än HVA55 o nästan samma pris!

Användarvisningsbild

#55599Det blev en Stihl MS260. Det verkar vara en robust, smidig, enkel och bra såg.

Ser fram emot att börja trädfällning på tomten nu under påsk, en rönn skall ner. Kul!

TS
Användarvisningsbild

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55600Grattis! Jag är mycket nöjd med min. :grin:

simon  
#55656Ett bra köp. Blev det med verktygslös spännare eller? Vet inte hur mycket ni kör i skogen, men jag köpte en MS 260 med "snabbspännare" och jag är inte helt nöjd. Jag kör ca 800-1000 tim varje år i skogen Stihlen har väl rullat ca 350-400 tim.
Nu börjar det krångla med "snabbspänningen". Den orkar inte hålla spänningen mer än kanske 1-1,5 sen måste jag spänna igen.
Detta har blivit ett litet irritations moment. Vad har ni andra för erfarenhet av dessa s.k "snabbspännare".

Användarvisningsbild

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55657Jag har ingen snabbspännare på min. :sad:

Huggis  
#55658Vet inget om snabbspännare, förstår inte vad det är som är så svårt att använda en kombinyckel, men å andra sidan funkar det bra och smidigt så varför inte. Jag får alltid spänna till kedjan, det är det första jag gör innan jag börjar såga, kolla hur mkt den har slackat vill säga.

tack för ordet

Användarvisningsbild

#55662Jag köpte den enkla modellen utan snabbspännare. Jag sågar ju bara 40-80 timmar per år och då tycker jag inte det är något problem med den traditionella nyckelspännaren. Sågen har justerbar tillförsel av kedjesmörjolja, någon som har erfarenhet av den?

De har vårpriser på MS260:n (gällde bara sågarna i butiken t.o.m. 31/3), fick bra pris tycker jag 3990 kr + moms.

TS

Huggis  
#55729Jag skulle tro att du gjorde ett klipp, berätta gärna mer hur du tycker den uppför sig, hur mkt vibrationer den har, hur den är mot din förra såg, gärna nackdelar med, hur ofta du måste rengöra den, hur är det med val av kedjor och svärd på dessa mindre sågarna, har stihl även sin unika lösning där med så du måste köra stihlgrejjer uteslutande?

Nonkan  
Huggis skrev:hur är det med val av kedjor och svärd på dessa mindre sågarna, har stihl även sin unika lösning där med så du måste köra stihlgrejjer uteslutande?

Det Stihl sa är jag var o kollade in fabriken var i alla fall att Hans Peter Stihl (storbossen) inte ville göra bra reservdelar till Husqvarna, därför kör dom sina egna infästningar på svärden. Jag klagar inte i vilket fall, skulle Stihl-svärden passa på andra sågar skulle vi aldrig få sälja några utbytessvärd :)

Personligen tror jag att den infästning HVA/Jonsered använder har blivit ett slags standard just för att det finns pengar att tjäna som tillverkare av svärd. Stihl har ju en stor del av kakan när det gäller motorsågar så de billigare märkena skulle lika gärna kunna använda den infästningen på sina skräpsågar, men det är ingen mening att som annan tillverkare lägga energi på att göra reservdelar till Stihl när originaldelarna håller såpass bra.

Huggis  
#55737Är inte helt säker på att jag förstod vad du menade. Om nu stihl gör så bra svärd varför kan vi som inte kör stihlsågar få köpa dom?! Det är ju en marknad som dom helt totalt gör sig omöjlig på.

Enda argumentet till att köra egna infästningar är ju att dom kan knyta sina kunder till sina reservdelar, inget annat. Jag har använt stihlsvärden och tycker att dom håller väldigt bra kvalitet, hade utan problem kunnat tänka mig köra deras svärd på min husqvarna, men det går som sagt inte.

Och som alla vet så är konkurrens av godo, oregon med husqvarna i spetsen har ju nästan världsdominas. Oregon gör idag kedjor som inte håller måttet vad gäller hållbarhet, utan kör på en mjukare blandning, gissningsvis för att det då går åt mer kedjor och att det inte finns några alternativ. På samma sätt som stihl har låst sin egna marknad. Men vi får se hur länge detta håller.

Husqvarna har inte lyckats göra en bättre såg än 372 på 10 år, det är ju nästan oehört, jag vet ingen annan industri förutom kanske motorcykelbranschen där det inte kommer ut mer modeller. Men dom behöver inte, ingen annan kan konkurrera med helhetslösningen. Reservdelar, vibration, tillgång.

Jag tycker att det luktar kartelleri över det hela, dom har helt enkelt kommit överrens om vilka marknadsandelar dom ska ha.

Det är ju inte en slump att 575 och 441 kom ut näst intill samtidigt.

Vad gäller utrustning tror jag inte dom har något avtal, där piskar stihl husqvarna så det sjunger om det, förutom kängorna då.

Användarvisningsbild

Huggis skrev:Jag skulle tro att du gjorde ett klipp, berätta gärna mer hur du tycker den uppför sig, hur mkt vibrationer den har, hur den är mot din förra såg, gärna nackdelar med, hur ofta du måste rengöra den, hur är det med val av kedjor och svärd på dessa mindre sågarna, har stihl även sin unika lösning där med så du måste köra stihlgrejjer uteslutande?

Nu har jag provkört den, kapade björkved några timmar idag. Kan säga att jag är helt nöjd med den; lättstartad, går fint på tommgång, stark, dragvillig, sakar ingenting vid grova stockar.

Jämfört med Husqvarna 345 är Stihl:en starkare men vibrerar något mer.

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).