fre 10 apr 2009, 12:19#55737Är inte helt säker på att jag förstod vad du menade. Om nu stihl gör så bra svärd varför kan vi som inte kör stihlsågar få köpa dom?! Det är ju en marknad som dom helt totalt gör sig omöjlig på.
Enda argumentet till att köra egna infästningar är ju att dom kan knyta sina kunder till sina reservdelar, inget annat. Jag har använt stihlsvärden och tycker att dom håller väldigt bra kvalitet, hade utan problem kunnat tänka mig köra deras svärd på min husqvarna, men det går som sagt inte.
Och som alla vet så är konkurrens av godo, oregon med husqvarna i spetsen har ju nästan världsdominas. Oregon gör idag kedjor som inte håller måttet vad gäller hållbarhet, utan kör på en mjukare blandning, gissningsvis för att det då går åt mer kedjor och att det inte finns några alternativ. På samma sätt som stihl har låst sin egna marknad. Men vi får se hur länge detta håller.
Husqvarna har inte lyckats göra en bättre såg än 372 på 10 år, det är ju nästan oehört, jag vet ingen annan industri förutom kanske motorcykelbranschen där det inte kommer ut mer modeller. Men dom behöver inte, ingen annan kan konkurrera med helhetslösningen. Reservdelar, vibration, tillgång.
Jag tycker att det luktar kartelleri över det hela, dom har helt enkelt kommit överrens om vilka marknadsandelar dom ska ha.
Det är ju inte en slump att 575 och 441 kom ut näst intill samtidigt.
Vad gäller utrustning tror jag inte dom har något avtal, där piskar stihl husqvarna så det sjunger om det, förutom kängorna då.