Motorsåg och handhållet

Växel hoppar ur på röjsåg

30 inlägg 2031 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Växel hoppar ur på röjsåg

hfab  
#901888Dra ut riggröret ur tank och koppling. Lossa givetvis alla klämmskruvar först.
Rengör ordentligt, gärna med T-röd. Även invändigt i kopplingshuset.
Sedan lägger du lite röd locktite på den del av riggröret som kläms fast i kopplingshuset.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

thomasjon  
Blommas skrev:Vad heter röjsågen?

Husqvarna 545 RXT

TS
Användarvisningsbild

thomasjon  
hfab skrev:Dra ut riggröret ur tank och koppling. Lossa givetvis alla klämmskruvar först.
Rengör ordentligt, gärna med T-röd. Även invändigt i kopplingshuset.
Sedan lägger du lite röd locktite på den del av riggröret som kläms fast i kopplingshuset.

Tack för tips! Den är dock inköpt i juni i år så jag tänker att det få bli ett garantiärende.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#901904Klok tanke

Lämna in den till den Husqvarna återförsäljare där Du köpte sågen och be dem hjälpa Dig.

Användarvisningsbild

thomasjon  
1766412628_1000032776.jpg
Hej! Inköpsstället bad mig att kolla ett par saker så jag skruvade isär. Det verkar som att röret gått av.

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#901970😱 Originellt!!

hfab  
thomasjon skrev:
1766412628_1000032776.jpg
Hej! Inköpsstället bad mig att kolla ett par saker så jag skruvade isär. Det verkar som att röret gått av.

Det var något nytt.
Jag trodde att jag varit med om precis allt som kan hända med en röjsåg. Men detta har jag aldrig sett förut.

axwell  
hfab skrev:Det var något nytt.
Jag trodde att jag varit med om precis allt som kan hända med en röjsåg. Men detta har jag aldrig sett förut.

Kanske inte vanligt på en Husqvarna men känner i vart fall till att det kan hända.

Tyska sommarstugegrannar brinner för hur bra allting är som är svenskt.
Därför köpte dom Stigas "bästa" röjsåg där röret gick helt av vid första körningen.
Dom fick byta den till ett annat fabrikat.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901998Gissar att det som säljs under namnet Stiga är gjort i Kina.

axwell  
Skogsola skrev:Gissar att det som säljs under namnet Stiga är gjort i Kina.

Gjort i Kina; det tror jag också.
Hade inte samvete att säga vad jag tycker om Stigas produkter.

Användarvisningsbild

Elis76  
#902034Här finns en snart tio år gammal artikel om Stigas flytt från Tranås till Italien.
https://da.se/2013/04/halv-miljard-till-aktieagarna-anda-laggs-stigafabriken-ned/

Stiga Annual report 2024
https://corporate.stiga.com/wp-content/uploads/2024-Stiga-Financial-Report.pdf

Hur det gamla företaget "Stiga" ser ut idag förtäljer inte historien. Det kräver nog lite efterforskning av den som är intresserad. 😀

Användarvisningsbild

JörgenO  
#902048Italienska Stiga Group har egen tillverkning i tre fabriker i Italien (ca 700 anställda, Slovakien (ca 500 anställda) och Kina (ca 200 anställda)

Förutom varumärket Stiga har de även varumärkena Alpina, Castelgarden, Mountfield och ATCO. Fokus för varumärken och produktion verkar vara gräsklippare. Jag hittar ingen info om var deras sågar o röjsågar tillverkas eller om de ens görs i egen regi.

Användarvisningsbild

valberga  
#902564Röret gick nog av i samband med att motorn lossade
Lämna in. Finns det garanti kvar så skall man inte börja att skruva i sär. Då kan det bli så att dom säger att garantin inte gäller, för att man har skruvat själv

Användarvisningsbild

Husqvarna Karlsson  
thomasjon skrev:
Blommas skrev:Vad heter röjsågen?

Husqvarna 545 RXT

545 RXT är en ren gräsröjare, inte skogsröjsåg. Men röret går inte av utan det har varit yttre påverkan tex man sätter foten på tanken vid start.
Lämna in maskinen och få det åtgärdat på garanti.

Användarvisningsbild

thomasjon  
#903286Den är inlämnad för lagning. Tack för alla svar.

TS
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).