ons 15 okt 2025, 17:38#896185Tyvärr, jag måste ändå delge dig/er detta. Att fila en Strandklinga till att skära bättre än andra klingor är enkelt, att fila den till att skära optimalt är dock svårt eftersom den är väldigt känslig om den VERKLIGEN ska vara på absolut topp.
Ibland lyckas man och då MÄRKS det, men oftast blir det lite halvdant.
Men behövs det ?
Mitt råd är följande:
Fila den i 15 grader, därefter skränker du den. Du kan fila helt utan mall med en 5,5, mm fil, inte hela världen om det blir lite höknäbb men kanske inte optimalt, men den slår ändå andra klingor 😀
Någon gång har jag filat klingan 0 grader men då blir den absolut för aggressiv, till klent går det väl an men när stammarna blir runt 10 cm vill inte ens 555 an dra den 🤬
Motorsåg och handhållet
Klingan blir inte vass!

ons 15 okt 2025, 18:01#896186
Det värsta jag upplevt när det gäller en slö klinga var när jag hyrt in ett par man för att röja småslyor utefter en lokalgata. Jag höll själv på att jobba i området när jag hör en klinga börja ”gallskrika.” Det infernaliska oljudet bara fortsätter och fortsätter under flera minuter varför jag rusar mot platsen som var belägen ca 100 meter bort. När jag kommit halvvägs ser jag ett blått rökmoln och inne i molnet ser jag en av de inhyrda ”röjarna.” Stollen står och försöker nöta sig igenom en decimetergrov ek med en klinga som saknade varje form av skärpa. När jag vilt viftande får stopp på stollen har han inte lyckats att skava sig in mer än högst två centimeter i stammen..😖 jag frågade vad i helvete han trodde att han höll på med och skrek åt honom att utan minsta dröjsmål byta klinga. Det klingförråd de hade med sig visade sig då bestå av en packe svårt stensågade klingor som samtliga var genomhärdade och omöjliga att fila..😆 jag skickade hem dem båda och ringde till arbetsgivaren och krävde att de nästkommande arbetsdag inte fick sätta sin fot på arbetsstället utan att ha med sig en tjock packe sprillans nya klingor..😂
alias skrev:anersimyra skrev:Av det runt tiotalet personer som jag arbetat med de senaste fem åren så har ingen av dem någonsin arbetat med en riktigt vass klinga. Utöver att de på ett mästerligt sätt sågar i varenda sten som återfinns i landskapet så kan de inte fila klingan på ett korrekt sätt. De filar unisont för djupt ner i tanden och lyckas aldrig med att fila bort skadan i tanden..😖
Ett bra sätt att få mängdträning på att fila röjklingor är att freda små självsådda tallar från videbuskar som kryper utmed marken i gamla grustäkter!
Man lär sig även nya svordomar på köpet...
MVH
Alias
Det värsta jag upplevt när det gäller en slö klinga var när jag hyrt in ett par man för att röja småslyor utefter en lokalgata. Jag höll själv på att jobba i området när jag hör en klinga börja ”gallskrika.” Det infernaliska oljudet bara fortsätter och fortsätter under flera minuter varför jag rusar mot platsen som var belägen ca 100 meter bort. När jag kommit halvvägs ser jag ett blått rökmoln och inne i molnet ser jag en av de inhyrda ”röjarna.” Stollen står och försöker nöta sig igenom en decimetergrov ek med en klinga som saknade varje form av skärpa. När jag vilt viftande får stopp på stollen har han inte lyckats att skava sig in mer än högst två centimeter i stammen..😖 jag frågade vad i helvete han trodde att han höll på med och skrek åt honom att utan minsta dröjsmål byta klinga. Det klingförråd de hade med sig visade sig då bestå av en packe svårt stensågade klingor som samtliga var genomhärdade och omöjliga att fila..😆 jag skickade hem dem båda och ringde till arbetsgivaren och krävde att de nästkommande arbetsdag inte fick sätta sin fot på arbetsstället utan att ha med sig en tjock packe sprillans nya klingor..😂
ons 15 okt 2025, 18:13#896189
Lite "off topic" så har jag hittat stolpen till en mötesplatsskylt med kedjan till en StihlMS201 när vi hade arbetsdag med jaktlaget för några år sedan och jag skulle ta ner ett sälgbuskage vid ett jakttorn utmed en grusväg. Den kedjan var inte lönt att försöka få ordning på, utan åkte direkt i metallåtervinningen! 🤬
Färgen på rören till vägskyltarna smälter in rätt bra bland sälgstammarna, men det låter helt klart annorlunda när man testar att såga i dem... 🤪
MVH
Alias
anersimyra skrev:alias skrev:anersimyra skrev:Av det runt tiotalet personer som jag arbetat med de senaste fem åren så har ingen av dem någonsin arbetat med en riktigt vass klinga. Utöver att de på ett mästerligt sätt sågar i varenda sten som återfinns i landskapet så kan de inte fila klingan på ett korrekt sätt. De filar unisont för djupt ner i tanden och lyckas aldrig med att fila bort skadan i tanden..😖
Ett bra sätt att få mängdträning på att fila röjklingor är att freda små självsådda tallar från videbuskar som kryper utmed marken i gamla grustäkter!
MVH
Alias
Lite "off topic" så har jag hittat stolpen till en mötesplatsskylt med kedjan till en StihlMS201 när vi hade arbetsdag med jaktlaget för några år sedan och jag skulle ta ner ett sälgbuskage vid ett jakttorn utmed en grusväg. Den kedjan var inte lönt att försöka få ordning på, utan åkte direkt i metallåtervinningen! 🤬
Färgen på rören till vägskyltarna smälter in rätt bra bland sälgstammarna, men det låter helt klart annorlunda när man testar att såga i dem... 🤪
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 15 okt 2025, 19:12#896193Ryggen på röjsågsklingor brukar jag ta med flapdisc på rondellen, bara toucha lite försiktigt så skägget far bort.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
ons 15 okt 2025, 20:01#896195
I förra veckan satte jag en 28” kedja rakt i toppluvan på en trädgårdstomte gjord i betong..🤣
alias skrev:anersimyra skrev:alias skrev:anersimyra skrev:Av det runt tiotalet personer som jag arbetat med de senaste fem åren så har ingen av dem någonsin arbetat med en riktigt vass klinga. Utöver att de på ett mästerligt sätt sågar i varenda sten som återfinns i landskapet så kan de inte fila klingan på ett korrekt sätt. De filar unisont för djupt ner i tanden och lyckas aldrig med att fila bort skadan i tanden..😖
MVH
Alias
MVH
Alias
I förra veckan satte jag en 28” kedja rakt i toppluvan på en trädgårdstomte gjord i betong..🤣
Senast redigerad av anersimyra tor 16 okt 2025, 06:01, redigerad totalt 1 gång.
ons 15 okt 2025, 21:05#896199
Snabbt hänt!
Brukar dra ett lätt drag varannan tank men efter stensågning krävs oftast flera filningar innan det duger. Det är oftast då det går för djupt.
anersimyra skrev:Av det runt tiotalet personer som jag arbetat med de senaste fem åren så har ingen av dem någonsin arbetat med en riktigt vass klinga. Utöver att de på ett mästerligt sätt sågar i varenda sten som återfinns i landskapet så kan de inte fila klingan på ett korrekt sätt. De filar unisont för djupt ner i tanden och lyckas aldrig med att fila bort skadan i tanden..😖
Snabbt hänt!
Brukar dra ett lätt drag varannan tank men efter stensågning krävs oftast flera filningar innan det duger. Det är oftast då det går för djupt.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar