Motorsåg och handhållet

Lyftkrok/lyftsax

29 inlägg 4478 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Lyftkrok/lyftsax

Bax  
1747239212_img_2274.jpg

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Elis76  
#880722Vem känner till dessa verktyg för huggaren?

Finns de fortfarande att köpa?

alias  
Elis76 skrev:Vem känner till dessa verktyg för huggaren?

Finns de fortfarande att köpa?

Kroken är väl samma "V-kroken" som Skogma säljer (se länk tidigare i tråden).

Personligen har jag använt Husqvarnas krok sedan runt millennieskiftet och tycker faktiskt att den funkar bra så länge man håller den vass. Har även en Bacho/EIA med inbyggd stockkrita i handtaget liggande i gårdsverkstaden sedan några år, men har inte sett behovet att ta till den ännu, då Södras blandsortiment för barkborrevirke, stormvirke och småvolymer gallringsvirke där man lägger ihop allt i en trave som hamnar på bruket (men med bättre betalt för den sågbara andelen) minskat behovet av att hålla isär och märka upp olika barrsortiment inför skotningen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#880734Som Stihl-allergiker kör jag med Bachos dragsax 😀 Fungerar utmärkt och som Jens säger, perfekt när man blir lite äldre 👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:V kroken har visserligen en mindre radie än tex stihls krok men V kroken biter sig fast ordentligt till skillnad mot Husqvarnas ”katastrofkrok” som nära nog kostade mig livet..😳

Vad skedde, @anersimyra?
Själv har jag Stihls krok, men har aldrig känd mig bekväm med den 🤔

Jag skulle dra omkull en gran som stod på kanten på en slänt. Slänten var kort och brant och nedanför låg en virkeshög med ändarna riktade mot granen. När jag sågat ut fällskäret så anbringade jag kroken och började dra och det tämligen hårt. Jag hann med att uppfatta att kroken släppte och i nästa ögonblick befinner jag mig i horisontalläge och fortfarande hållandes i såg och krok. Jag minns att jag höll såg och krok med armarna sträckta som en soldat i en perfekt givakt och därefter sköt jag iväg nedåt som en raket. Jag landar med huvudet före rätt i änden på en grövre stock och det första som träffar stockänden är ena hörselkåpan. Kåpan går i småbitar och vassa skärvor trycks hårt in i örat medans resten av hjälmen fördelas upp i sina beståndsdelar. Turligt nog så tog kåpa och hjälm upp den värsta kraften vilket mycket väl kan ha räddat livet på mig. Med sågen, kroken och övrigt utrustning så torde jag vid tiden ha vägt runt 110 kilo och hade jag smackat tinningen i stockänden utan hjälm så hade det garanterat slutat väldigt illa. När jag kravlat mig upp på fötter så blöder jag som en stucken gris ur örat som jag först tror är avskuret. När jag konstaterat att jag slipper leta reda på något öra så vacklar jag bort mot bilen och möter strax därpå en kärring ute på promenad. Jag ber kärringen om att ta sig en titt på örat och om det möjligen kan vara nödigt att ringa ambulans. Det var det dessbättre inte så jag for till vårdcentralen där de någotsånär lyckades med att tejpa samman örat..🙂

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#880828Ryslig läsning, @anersimyra 🥶 🥶 🥶
Visar ju bara hur snabbt det kan gå fel.
Glad du bärgade dig 😍

alias  
#880861Ni som nyttjar t.ex. V-kroken, eller annan modell vars handtag är av ren metall - upplever ni att det kyler vid nyttjande av kroken t.ex. vid huggning i blötsnö där handskarna snabbt blir genomblöta eller har ni ev. tejpat handtaget för bättre grepp och isolering?

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#880870Jag har aldrig haft ont av metallhandtag på kroken. Det är ju inte så att man bär den långa stunder i vilket fall.
För egen del plockar jag i hög vartefter jag hugger så det blir kanske en handfull bitar åt gången.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#880943Jag har normalt lite svårt för kyla med mina fingrar, men kan inte påminna mig om att jag någonsin tänkt på det i samand med V-kroken. Det blir ju en del blodflöde i handen när man brosslar. Gör som Olle, brosslar vartefter.

Användarvisningsbild

Nils_Nilsson  
#881031Jag har ett antal gula Oschenkopf med naturkorkhandtag i olika storlekar. Suverän kvalitet tycker jag. Och syns bra i skogen.

Mvh

Användarvisningsbild

Redigbyxa  
#881097Får jag lov att fråga var du hittar dessa saxar från Oschenkopf?

Sandström87  
#881104Tro dom finns på conrad.se

TS
Användarvisningsbild

Nils_Nilsson  
Redigbyxa skrev:Får jag lov att fråga var du hittar dessa saxar från Oschenkopf?

Som med snart sagt allt nuförtiden hittar man dem enkelt genom att Googla.

Jag köpte ett stort antal Oschenkopf-produkter inkluderande lyftgrejerna för upp emot 15 år sedan tror jag via ebay.de på den tiden man kunde spara mycket pengar på handla utomlands.

Mvh
Senast redigerad av Nils_Nilsson sön 18 maj 2025, 21:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Redigbyxa  
#881110Tack för informationen…. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).