SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Husqvarna 564 XP G Fuel Injection - heta nyheter 2025

44 inlägg 30894 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 564 XP G Fuel Injection - heta nyheter 2025

paavo25  

Test mot stihl

Husqvarna motorsågar

axwell  
#895347Testad i land nyligen med idel goda omdömen.
Redo för Skogen med 20" svärd väger den 8,0 kg men testarens (Sparrmann) kommentar om det kommer på plussidan.
https://etidningen.landlantbruk.se/p/lr ... 4ae6218ee3

Användarvisningsbild

Skog10  
#895369Personligen förstår jag inte hur Husqvarna tänker när de skickar ut förproduktionssågar till testare och influencers med vad som verkar vara mjukvaruproblem. Det skapar ju rejält med badwill. Den här sågen kommer säkert så småningom att bli klassledande, men det känns ju inte speciellt lockande att inhandla någon av de första exemplaren. Det bör väl påpekas att Stihl inte heller är något föredöme på området då 400.1 också verkar ha haft sin beskärda del av problem.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#895374Dylika kaptest är enbart tramsiga om syftet är att utvärdera sågen/sågarna..😆 vad som möjligen kommer att visa sig vara ännu mycket tramsigare är om Husqvarna tänkt sig att 564 ska ersätta 550 i nordiskt skogsbruk..😖

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#895390Hoppas naturligtvis inspr blir lyckat.Annars är väl 261 med 14 och 16" optimalt till slutavverkning,iaf till norrländska träd.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:Hoppas naturligtvis inspr blir lyckat.Annars är väl 261 med 14 och 16" optimalt till slutavverkning,iaf till norrländska träd.

Det är väldigt sällan som det går åt mer än en 50cc såg här i landet och det med en 15” utrustning..🙂

Användarvisningsbild

Mossebo  
#895409Jag vill nog påstå att på de slutavverkningar som jag gjort. Så är det inget som slår ett lite större såg. Om man ser till hur effektiv man är. Men d är ju min personliga åsikt.
Har huggit 2-300 fub slutavverkning några gånger och jämfört både husqvarna 550 och stihl 261 mot en husqvarna 560. Jag hugger ganska många mer fub på en dag med min 560. Min skog är ändå inte speciellt övergrov utan brukar räkna på ca 0,5 fub i varje träd.
Blir lite längre drifttid mellan tankningarna på det större såget. Så jag tror att en stor del av tiden ligger där.
Men visst så funkar en 50cc oxå. Till all annan huggning så väljer jag ett mindre såg.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#895411Visst är det så att en 60cc är optimal vid en slutavverkning, men när Husqvarna levererar sågen med 20” som kortaste val så blir det lite löjlig då reklamen antyder att sågen ersätter en 550..🙃

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:Visst är det så att en 60cc är optimal vid en slutavverkning, men när Husqvarna levererar sågen med 20” som kortaste val så blir det lite löjlig då reklamen antyder att sågen ersätter en 550..🙃

20"! Är det nån amerikan som ska kubba ved med den 😁

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:Visst är det så att en 60cc är optimal vid en slutavverkning, men när Husqvarna levererar sågen med 20” som kortaste val så blir det lite löjlig då reklamen antyder att sågen ersätter en 550..🙃

20"! Är det nån amerikan som ska kubba ved med den 😁

Troligtvis vänder sig HVA främst till den Amerikanska marknaden när de levererar sågen med 20” vilket är en minimilängd bland de som hugger brännved i större skala..🙂

jannee  
#89547220 tum är ett minimum för genomsnittsjänkaren för att över huvud taget räcka fram till föremålet som ska behandlas 😀

röjar kalle  
#895497Det jag har märkt med 562 jag har att den blir klumpig med 3/8 svärdet 20 tum vid kvistningsarbeten.Den skulle bli mycket bättre balanserad med 325 delning som 560.Så jag tror dom vänder sig till USA marknaden i första hand 564 kommer inte att bli någon hit här.

Tor R  
#895504Du kan köpa ett 15-tums svärd till 564:an, Tsumura tillverkar dem, Husqvarna också, det är 3/8".
När det gäller 325:an måste du se till att kopplingstrumman är densamma som på 560:an, vi vet inte förrän 564:ans reservdelslista är tillgänglig.
TsuMura, Cannonbar har ett utbytbart noshjul...

Jag har själv sålt min 560 och beställt en 564 xpg.

Användarvisningsbild

paavo25  
#895505Förra vintern hög jag hundra fast på bark stock därpä lika mycket energived. Var sista glesningen så rejäla träd, Kines 372 var super (då den ville) att göra fällskäre och kapa. På tok för tung till kvistning. 15" med grova 3/8. Intresanta var grannen min var med sin ms500, som är lättare än 372.
Normala granars kvisting så en modern 45cc är flik och lätt, min åsikt. Jo, två sågar att hålla öga på, och när den andra behövs, så skall den gås och sökas, tankas filas osv.

Kom de fram vad 564an med säg 15" skogs redo väger?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#895509På gran eller furu, trengs det egentlig noko større sag enn ei 550 for og kvista med då? Eg brukar helst 540 xp til kvisting men på skikkeleg grov kantkvist må 550 med 15’’ fram. Må nå vera alvorleg grov kvist vis ikkje den klarar brasene.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).