SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

550 XP får batteri - Husqvarna 550i XP

33 inlägg 15195 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: 550 XP får batteri - Husqvarna 550i XP

HannuRöj  
Skog10 skrev:Det ser ut som specen på vikten på batteriet som jag först hittade inte stämmer. Med andra ord så ser det nya batteriet ut att väga 2,9 kr, vilket gör att den utan kedja och svärd hamnar på 6,9 kg. Nu vet jag inte exakt vad HVA:s kedjor och svärd väger in på, men det borde göra att de hamnar på ungefär samma nivå. Prissättningen på det nya batteriet känns ganska aggressiv. Okej. Ja, det stämmer säkert att motorerna förprogrammerade till en viss maxeffekt. Om jag förstått det rätt så tappar en del maskiner i prestanda när man använder mindre batterier i samma serie (själv har jag bara använt BLi300). Det vore toppen om det skulle gå att uppdatera mjukvaran, men det kanske finns elektronikkomponenter som inte tål högre belastning?

😀 Mycket möjligt det krävs inga förändringar på mjukvaran.
En vinkelslip eller 3/4" mutterknackare blir kraftigare om vanliga 18V batteriet byts till dyrare high output version.

Husqvarna motorsågar

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#904752Det går INTE att ladda B540X med QC500 ! Jag köpte igår en ny 550i och B540X men nu måste jag köpa ny laddare för plasthöljet tar emot på QC500. Eller så sågar jag ur en bit av höljet så jag kan ladda B540X. Men högt troligt så köper jag en större laddare C750X för det behövs en hel del effekt för att kunna ladda snabbt. Speciellt om man vill ladda i skogen så är det bra med snabb laddning. Jag tänker koppla laddare till traktorn med en inverter så behöver man inte ha så många batterier med till skogen. Traktorn går ändå på tomgång hela dagen för jag använder kranen vid fällning och hopplockning.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Nisse Husberg skrev:Det går INTE att ladda B540X med QC500 ! Jag köpte igår en ny 550i och B540X men nu måste jag köpa ny laddare för plasthöljet tar emot på QC500. Eller så sågar jag ur en bit av höljet så jag kan ladda B540X. Men högt troligt så köper jag en större laddare C750X för det behövs en hel del effekt för att kunna ladda snabbt. Speciellt om man vill ladda i skogen så är det bra med snabb laddning. Jag tänker koppla laddare till traktorn med en inverter så behöver man inte ha så många batterier med till skogen. Traktorn går ändå på tomgång hela dagen för jag använder kranen vid fällning och hopplockning.

Titta efter så att det inte finns någon restriktion i själva kontaktstycket på själva batteriet innan du börjar kapa. Utan att just nu minnas beteckningen på batteriet så finns det en sådan restriktion på ett batteri som medföljde Husqvarnas billigaste häckklippare. Laddaren som är avsedd för detta mindre batteri går att ansluta mot samtliga Husqvarnas batterier, men det klena batteriet passar inte i QC500.

#904811Jag skruvar isär lådan först innan jag sågar sönder den. B330X går bra att ladda i QC500 för det är kortare än B540X. X-serien torde fungera med de äldre laddarna. Det är bara lådan som skiljer. Antagligen finns det också uppgradering av mjukvaran men hur stor betydelse den har vet man inte. Jag är elektronikingenjör och kan bygga laddare själv men det krångligaste är ju själva lådan så jag köpte en C750X i alla fall. Elektronik som hänger i ledningarna är inte så trevlig i skogen. Möjligen bygger jag en laddare som man kan köra direkt från 12V på traktorn - om jag orkar. Invertern är egentligen ett onödigt mellansteg. Det finns laddare som går på 12V men de är ganska svaga. Jag använder gärna 750 W eller mer.

#904983Nu har jag testat 550i med stora batteriet B540X och visst går det att fälla med den men jag håller nog kvar bensinsågarna (två st. Jonsered 2252) i alla fall så länge de startar bra. I princip är 550 i lika stark som 2252 men i praktiken skär nog 2252 bättre.

550i är ganska lång och ryms med nöd och näppe i lådan på traktorn. Den går bra också med mindre batterier men då mest för kvistning och kapning. En mystisk sak är att sågkedjan inte alltid stannar fastän man släpper gasreglaget. Det är inte så bra.

Man måste ha ganska många batterier för att klara sej en hel dag i skogen så bensinsågarna får ännu hänga med.

Användarvisningsbild

Skog10  
#904988Av det man sett på jämförelsevideos så verkar 550i vara en mycket trevlig såg med det mindre batteriet B330X. Vikten blir betydligt lägre samtidigt som det inte är någon enorm skillnad i prestanda även om den finns där. Det känns som att det är sågen och inte B540X-batteriet som är begränsande beträffande prestanda. Som jämförelse så är Stihl MSA300 kraftfullare trots vad det verkar ett svagare batteri. Kanske Husqvarna planerar att komma ut med en kraftigare såg till det batteriet?

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Nisse Husberg skrev:Nu har jag testat 550i med stora batteriet B540X och visst går det att fälla med den men jag håller nog kvar bensinsågarna (två st. Jonsered 2252) i alla fall så länge de startar bra. I princip är 550 i lika stark som 2252 men i praktiken skär nog 2252 bättre.

550i är ganska lång och ryms med nöd och näppe i lådan på traktorn. Den går bra också med mindre batterier men då mest för kvistning och kapning. En mystisk sak är att sågkedjan inte alltid stannar fastän man släpper gasreglaget. Det är inte så bra.

Man måste ha ganska många batterier för att klara sej en hel dag i skogen så bensinsågarna får ännu hänga med.
Hur upplever du det är att kvista med det raka J-red handtaget jmf med vinklade hqva? Kommer ihåg farsgubben som bara haft Jonsered, säkert sedan 70 talet.Köpte tillslut en 550 då den kom 2012.Beklagade sig och kom inte överens med det sneda hqva handtaget...

#905001"Hur upplever du det är att kvista med det raka J-red handtaget jmf med vinklade hqva? Kommer ihåg farsgubben som bara haft Jonsered, säkert sedan 70 talet.Köpte tillslut en 550 då den kom 2012.Beklagade sig och kom inte överens med det sneda hqva handtaget... "

Det går nog bra med båda handtagen ifråga om att kvista men då man fäller så är det raka handtaget bättre än det sneda. Jag har åtminstone lättare att sikta och få trädet att falla dit jag vill. 550i var tänkt som en fällsåg och det fungerar nog men inte för större träd. Då plockar jag fram bensinsågarna.

På längre sikt så kan det bli allt mer batterisågning. Det är bekvämt att bara trycka på gasen utan att stå och rycka en lång stund. Vanligen får bensinsågen gå på tomgång tills tanken är slut så det blir färre starter. Jag har båda sågarna med mej i traktorn och för mindre sågning så plockar jag nog fram batterisågen. Man blir bara latare ...

Det är också en lättnad att inte behöva blanda bränsle så ofta. Batteriet sätter man bara i laddarna på kvällen - jag har nu tre laddare. Bränslet kostar också. Ett års bränsle motsvarar ungefär ett batteri av typ BLi300 (9Ah). Då blandar jag själv 98-oktans bensin med 2-taktsolja. Om man köper färdigblandat blir det ännu dyrare.

Skog10 skrev:Av det man sett på jämförelsevideos så verkar 550i vara en mycket trevlig såg med det mindre batteriet B330X. Vikten blir betydligt lägre samtidigt som det inte är någon enorm skillnad i prestanda även om den finns där. Det känns som att det är sågen och inte B540X-batteriet som är begränsande beträffande prestanda. Som jämförelse så är Stihl MSA300 kraftfullare trots vad det verkar ett svagare batteri. Kanske Husqvarna planerar att komma ut med en kraftigare såg till det batteriet?

Mjaa, jag märker nog skillnad då jag byter mellan det stora och det lilla batteriet. Kanske inte då man kvistar men vid fällning vill jag absolut ha det stora (15Ah). Tyngden betyder inte så mycket men så är jag van vid ganska tunga gamla bensinsågar. Fast visst är 542i trevligare att kvista med.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#905007Teoretiskt sett går det ju att köra med det stora batteriet när man fäller och skifta till det mindre när man kvistar?

Torbjörn Johnsen skrev:Teoretiskt sett går det ju att köra med det stora batteriet när man fäller och skifta till det mindre när man kvistar?

Inte bara i teorin. Så gör jag faktiskt för jag har bara ett stort batteri och det sparar jag för att fälla. Man kan lika gärna köra med de mindre batterierna då man kvistar.

Ett problem med batterisågarna är att de är långa. Från svärdet till handtagets baksidan är det 48 cm för 550i, 45 cm för 542i och bara 38 cm för 445. Det har stor betydelse vid fällning för man måste har fritt utrymme för handtaget nästan runt hela stammen. Då är 10 cm en hel del så jag fäller gärna med bensinsågarna just för att de är kortare.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#913412https://www.land.se/skogsbruk/teknik/a/ ... nerar-inte Så är det.Gäller MK II 550 också enl mig.Som gen 1 550/Jonsered 2253,346 oe/ne.Echo 501 sx.Så ska en 50cc vara👌

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#913442Jag kände på en på mässan i Karlskoga för någon månad sedan och lite tung var den kanske. Värre var att infästningen till batteriet glappade en halv centimeter så att sågens tyngdpunkt flyttades när man vände på den. Nu vet jag inte om det var just det exemplaret eller om alla är så men det är inte direkt imponerande på en såg från en av de bra tillverkarna.

Jag har tidigare testat en 540i och var ganska imponerad men det jag har sett av 550i är helt klart en besvikelse.

axwell  
Odalbonden skrev:v Odalbonden » Igår, 19:49
https://www.land.se/skogsbruk/teknik/a/ ... nerar-inte Så är det.Gäller MK II 550 också enl mig.Som gen 1 550/Jonsered 2253,346 oe/ne.Echo 501 sx.Så ska en 50cc vara👌

Den som testade var inte överdrivet imponerad men jag har för mig den var helt OK vid fällning.
Vikten 8,0kg, körklar var alltför negativt så totalbetyget blev svagt.

#913475Jag tycker inte den är OK vid fällning (som jag skrev tidigare). Speciellt kedjehastigheten är alldeles för låg. Det blir nog bensinsågen (Jonsered 2252) vid fällning i framtiden också.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).