Motorsåg och handhållet

Kilar och bälte?

74 inlägg 35903 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Torparn79  
#52634jag gjorde den fina upptäckten idag att mässingsskruvarna som man hänger upp hölstrena med hade gängat ur sig på mitt bälte idag, 3 st borta (jonseredsbälte, kanske inte gillar att jag har en HVA såg?)

ett tips, håll koll eller smeta på lite locktite...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

swe#kipp  
#52635Torparn jag har tappat jag med, men hade turen att snubbla över en gren och sparka fram den jag tappat :)
nu mer sitter dom håååårt fast !!

Bra tips !!

Lövis  
#52642Har också tappat några skruvar på mitt Husqvarna bälte.
Förstår inte hur dom skruvar upp sig. :?:
Men nu sitter det bult med låsmutter i stället och dom har inte skruvat upp sig. :smile:

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
swe#kipp skrev:Ja det får nog bli ett sånt Knaggen, jag har kollat på dom men inte köpt nått men det ser ju inte fel ut :)

Den är riktigt skön att andvända ger en bra stadga åt ryggslutet och den skaver inte.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#52653ja det är skavet som jag stört mig på, det går ju aldrig att "forma" ett plastbältet efter kroppen som ett i läder/skinn gör !!

Användarvisningsbild

Torparn79  
#52654var ute och reparerade bältet nu ikväll efter dom tappade skruvarna, hade några extra som tur var.
men nu hoppas jag att man inte ska tappa nå´n mer, dels för att reservarna är slut och dels för att jag smetade på duktigt med Loctite..

passade på att ta med kameran och tog lite kort på bältet med "kilhållarna".
P1010019.JPG

Axl  
#52804Snikki verkar ju inte alls dumt. Men vad händer när det blir blött?

TS

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Axl skrev:Snikki verkar ju inte alls dumt. Men vad händer när det blir blött?

bara att smörja lädret så håller det

Användarvisningsbild

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52892Bästa huggarbältet jag har kört med(kör med nu) är baggens huggarbälte! tror inte dom säljer dom normalt längre, men om ni ringer å frågar gubben snällt så kan han nog fixa ett åt er om han har material! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52960Lägger in en bild på mitt bälte, Tycker att det funkar bra med lite kilar och ett slagbrytjärn, möjligen att man skulle ha med sig en kil till, men har nästan alltid traktorn med mig, så det är nära till lite extra kilar....
Syns inte så bra på bilden, men har alltid två kilar med mig i bältet...

bälte.jpg

ace###  
#52991Hej på er alla huggare!

Jag tänkte passa på att lägga upp lite bilder på mitt bälte som jag delvis tillverkat själv. prislappen passar de inte så aktiva/rika huggarna hehe.. :wink:

Bältet är ett snickarbälte från Jula.. mjukt och skönt faktiskt.. pris 39kr
Två kombihölster Husqvarna pris 95kr styck
Baksrycke i genomskinlig PVC 1mm. pris för det använda materialet ca 20kr
Karbinhake 6kr
kilhållare i slitstark vaxduk pris 5kr
Övrigt (poppnitar ect.) 10kr
Verktygsfack = duellficka från Stridsväst 2000 "lånad" från kronan..

Tillverkningskostnad: 264kr

Riktigt nöjd med det faktiskt.. får med mig det jag vill och det sitter bra.. bakstycket ger gött ryggstöd.. funkar bra för pengen..

Hoppas det kan inspirera någon..

/ACE###

simon  
#53093Har sett att några saknar förbandsfacket i sina bälten. Var har ni era första förband?
Själv har jag ett i vänster bröstficka och ett i höger benficka. Blir man svett å tar av sig blusen utan att tänka sig för så har man dock ett kvar. Säkerheten först.

skyttekungen  
#53105en bra kil hållare kan man göra själv av ett 16tum svärds skydd som man kapar ner till 13 tum så tar man den lilla överblivna delen och fäster i bältet.

flisshejk  
#53138Kilar vad är det för fossila grejer ni som hugger manuelt använder, har ni yxa med er också för att slå in kilarna med, kilar använde jag på 60-talet så småningom kom det ett brytjärn som var stort och klumpigt och där man vid annvändandet riskerade att slita sönder ryggen och dessutom under vintern var oftast gömt någonstans under snön det fanns inget bälte man kunde bära detta åbäke i. Har ni aldrig hört talas om trampjärn lätt och behändigt med ett fodral som fästs i bältet, ca 30 cm långt järn med ett skaft som kan dras ut ungefär lika mycket, man sätter in det i sågskäret och ställer sig på det och använder benkraft för att trycka på järnet ingen risk för ryggskador, har ännu ej träffat på något träd som jag inte klarat av att få på fall.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53139De funkar inte med tramp järn eller bryt järn när det är lite större grejer. Då är det kil som gäller.

Jag använder träkilar mest men även järn och plast då och då...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).