Motorsåg och handhållet

Byta lager i Husqvarna 346 xpg

20 inlägg 4191 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Byta lager i Husqvarna 346 xpg

anersimyra  
Williamm skrev:Jag har nog trimmat och testat ett tiotal 346:or de senaste åren, och sågtrimmare världen över har trimmat 346:or sedan de kom. Halva kilen är alltså ganska beprövat.
När vi nu ändå är inne på ämnet.
Hur är tändningen på din 7910? Original eller har dunderkullen ställt fram den?

Tändningen på 7910:an är orörd vilket jag tror gäller för alla mina övriga sågar som Andreas satt filen i..🤔

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:
Williamm skrev:Jag har nog trimmat och testat ett tiotal 346:or de senaste åren, och sågtrimmare världen över har trimmat 346:or sedan de kom. Halva kilen är alltså ganska beprövat.

Tändningen på 7910:an är orörd vilket jag tror gäller för alla mina övriga sågar som Andreas satt filen i..🤔

Och då är det ganska välkänt att 7910 vill ha en annan spole och framställd tändning nästan innan man börjar fila...

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:
anersimyra skrev:

Och då är det ganska välkänt att 7910 vill ha en annan spole och framställd tändning nästan innan man börjar fila...

Tja, sågen levererar 9 hp (+3,1 hp) trots att den ”välkända” åtgärden hoppades över..😊

Användarvisningsbild

anersimyra  
1710701143_img_4498.jpeg
I övrigt så hamnade sågens maximala effekt nära nog precis där jag ville ha den, det vill säga att sågen fick en trimning optimerad för arbete, att då byta till en 7900 spole som bryter vid 13.500 rpm jämfört med 7910:ans 12.800 rpm vore fullständigt meningslöst.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#837393Att ”ställa”, eller inte ”ställa” tändpunkten på en 7900/7910..🤔🙂.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).