Motorsåg och handhållet

Motorsågsvinsch!!?

36 inlägg 29545 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3691Jäkla knepigt det där men nästan varge gång jag nämner det där orange vita sågmärket så så blir det svullet i mun o hals... Röda fläckar o det kliar överallt!

Jag undviker helt enket ordet i fråga i möjligaste mån.

Husqvarna motorsågar

Re: Motorsågsvinsch!!?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217662Gjuter liv i en gammal tråd. Är det någon som har erfarenhet av Lewis-vinschen. Sliter den mycket på motorsågen och klarar den ett par timmars kontinuerlig drift.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217665Lite beroende på sågen...

Jag har en liknande vinsch med en 100cc Dolmar. Den klarar det.

j-eg63  
#217677Ser att Skogma säljer Lewis vinsch för motorsåg Pris 8542 kr + moms Rekomenderad motorsågseffekt minst 3 hk vire 8 mm

lars11  
#217719Har en gammal capstan ( lösrep) vinsch med fast monterad motor. Funkarfint att dra älg uppför branter osv med, tror att stock funkar också. Tips är att använda plastpulka eller "tratt" för att underlätta dragandet och skydda objektet lite.
Nu är motorn kvaddad (70 talare) men jag ska montera en gammal macculloc sågmotor på den.
Kolla youtube, de används till det mesta även som klätterhjälp för aeborister mm.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#217726http://www.portablewinch.com

Användarvisningsbild

anersimyra  
anersimyra skrev:http://www.portablewinch.com
PCV 5000 drar 1130 kilo på enkel lina. Den är visserligen dyr, ca 15,000, men otroligt mångsidig, block med linlåsning finns som tillbehör, man kan alltså förspänna träd innan man fäller, suverän att vinscha upp ris och virke ur t.e.x raviner med den. Med tvåskurna block drar man riktigt tunga saker med den, en större nock för högre fart finns att köpa. Rekommenderad lina är 13 mm, dock funkar det betydligt bättre med 10 mm som då kan slås fyra varv runt trumman, med 13 mm ryms endast tre varv runt trumman och det nyper inte fast lika bra, så risken att bränna linan blir större, för bränner lina, det gör man. Är man inte uppmärksam så går det fort att bränna sönder sin 60 meterslina på MITTEN givetvis. Hondamotorn väsnas en del tyvärr, fördelen är att motorn givetvis startar lätt och är extremt soppasnål. Vinschen "hoppar" upp och ner ibland under vinschning, det sitter en skyddsplåt under och delvis på sidan av drivmotorn, dock skulle ett skydd som även skyddar växelhuset ingå.
Mvh Anders.

#217760anersimyra: PCV5000 kostar ca 5000 mer än en Lewis. Menar du att det är bättre att satsa på en med fast motor?

Användarvisningsbild

anersimyra  
lfq skrev:anersimyra: PCV5000 kostar ca 5000 mer än en Lewis. Menar du att det är bättre att satsa på en med fast motor?
Hej. Jag tittade själv på olika lösningar med drivning via sågen, några av dessa vinschar ger en otrolig kraft men är då väldigt långsamma, dessutom är dom tunga, omkring 30-40 kilo. Dessutom har du väl viren upprullad på en trumma. Dessutom ska du stå och ge full gas på motorsågen, vilket blir jävligt jobbigt i längden skulle jag tro. Med en Portablewinch går du bara ut med linan helt utan motstånd, du kan ha hur lång lina som helst, med tvåskuret block drar du drygt 4500 kilo med vinschen. Med kastblock kan du få höga fästpunkter som ger ett lyft så virket inte fastnar i marken. Jag är otroligt nöjd med min vinsch, den är med dagligen i skogen, fastnar jag med hjulingen är det bara att hämta vinschen och bärga. Jag skrev att den är bullrig, ja hörselskydd ska ju användas, men jämfört med en motorsåg så låter den ju inte mycket. Bor du i närheten av Stockholm kan du höra av dig för en demonstration.
Mvh Anders.

#217827anersimyra: Hej och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag bor ju ca 15 mil från Storstan men hör gärna av mig om jag har vägarna förbi.

Användarvisningsbild

anersimyra  
lfq skrev:anersimyra: Hej och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag bor ju ca 15 mil från Storstan men hör gärna av mig om jag har vägarna förbi.
Jag kollade in en film med Lewisvinschen, den var riktigt snabb och stark, men vilket jävla oväsen. Sen är det ju vire på trumma, det lär bli en hel del svära och svett när man ska dra ut en vire som kinkar sig i trumman. Satsa hellre på en Portablewinsch, jag garanterar att du valt den vid en jämförelse.

Användarvisningsbild

totte  
#217845Man kan tillägga att motorsågar och generellt de flesta tvåtaktare inte mår bra av att gå länge på fullgas, de behöver varva ner emellanåt för att oljan skall hinna avsättas ordentligt. Skall man driva nåt sånt som en vinsch behöver man en stor stark såg med mycket kubik som inte måste ge allt den har hela tiden. Det är samma sak som att köra sågverk, för liten såg håller inte i längden.

Användarvisningsbild

anersimyra  
totte skrev:Man kan tillägga att motorsågar och generellt de flesta tvåtaktare inte mår bra av att gå länge på fullgas, de behöver varva ner emellanåt för att oljan skall hinna avsättas ordentligt. Skall man driva nåt sånt som en vinsch behöver man en stor stark såg med mycket kubik som inte måste ge allt den har hela tiden. Det är samma sak som att köra sågverk, för liten såg håller inte i längden.
Ditt argument är sannolikt det bästa, EMOT, en sågdriven vinsch.

Användarvisningsbild

vetinte  
anersimyra skrev:Med en Portablewinch
Mvh Anders.

Vad e detta för winch ?
En vanlig båtvagnswinch har jag liggande som "nödfall" så att säga.
Smidig, lätt o kan fästas vid ett lämpligt trä i närheten. Okej lite långsam men ändå.
Är de en sån nu tänker på.

Användarvisningsbild

anersimyra  
vetinte skrev:
anersimyra skrev:Med en Portablewinch
Mvh Anders.

Vad e detta för winch ?
En vanlig båtvagnswinch har jag liggande som "nödfall" så att säga.
Smidig, lätt o kan fästas vid ett lämpligt trä i närheten. Okej lite långsam men ändå.
Är de en sån nu tänker på.
www.portablewinch.com

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).