Motorsåg och handhållet

Tanklock Sthil 201

42 inlägg 6264 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Tanklock Sthil 201

Camaro1969  
#834439Inge slarv från min sida då det dokumenterades, (det ifrågasattes i en tråd på facebook likt nu)

Så jo konstruktionen är värdelös.. eller så är locket trasigt..
Men när jag började hugga björk slutade problemet…

Husqvarna motorsågar

Ent  
#834442Har också råkat ut för att oljelocket lossnat på MS200an. Inte ofta, men dock. Oftast pga slarv, men man kan ju fråga sig hur omständligt det behöver vara? Det är väl helt enkelt en fråga om germansk överteknifiering, Der schkrüfenloch ist zu simpfel, wir gören einer bajonettengelåsning iztället...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834451Oljetanklocket på 201 är ett exempel på Tysk ingenjörs överkurs.
Hade konstruktören tagit med sitt lock till fikarummet för test så hade locket inte kommit längre!

Användarvisningsbild

Bubba i skogen  
#859112Håller med alla som ogillar 201-ans förbannade lock. Hur i H-vete kan man krångla till något så simpelt, som alltid funnits, och fungerat på alla motorsågar. Vad är det för fel på vanliga skruvlock? Dessa förb****de lock förstör den annars så trevliga 201-an. 🤬

Användarvisningsbild

toker72  
#859113Enda felet på locken på 201an är att tråden till oljelocket är för kort så locket blir lite i vägen när man fyller på olja annars funkar det kanoners.

Användarvisningsbild

Krumme  
Camaro1969 skrev:Inge slarv från min sida då det dokumenterades, (det ifrågasattes i en tråd på facebook likt nu)

201 är en fantastisk såg men jag upplever att oljetanklocket vrider upp dig själv speciellt när man kvistar gran och när man vilar/styr sågen efter stammen så sågen skulle vara ännu mer fantastisk om det var en bättre låsning på olje tanklocket. Är det nån fler som upplever samma sak.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#899344Stihl tanklock må vara ett elände men har aldrig upplevt att de lossnat om man fått dit dem korrekt.

Bosse1  
#899345Beställde två oljelock å två bränslelock från temu,en annan är lika go.
Sådana prylar ska väl ändå finnas på hyllan men nääj 👎 Så det blev som det blev.

Ent  
#899346Det blev nåt samma här, dock bara ett av varje. I beaktande av det första oljelocket funkade i 25 år så tänker jag att Kina-locket håller lika länge som sågen och jag.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Krumme skrev:
Camaro1969 skrev:Inge slarv från min sida då det dokumenterades, (det ifrågasattes i en tråd på facebook likt nu)

201 är en fantastisk såg men jag upplever att oljetanklocket vrider upp dig själv speciellt när man kvistar gran och när man vilar/styr sågen efter stammen så sågen skulle vara ännu mer fantastisk om det var en bättre låsning på olje tanklocket. Är det nån fler som upplever samma sak.

Ja! Säkert tio tanklock försvann bland snön, och minst lika många gånger locket räddades av snören men byxorna fick ändå ordentlig oljebad.
Jag har samma lock på boda 201 och 260 men på 260 har jag aldrig haft någon problem med locket.
Så felet på 201 måste vara i oljetanksidan. Om det är fel desing eller material kan jag inte säga. Min är ganska gammal redan, första årsmodell med M-Tronic, så de kanske är inte precis lika.

😀 Men i varjefall blev läget så illa att jag kunde inte använda sågen, så jag byggte en fjäderfäste innom tanken. Påfyllt oljan sedan dess med en liters växeloljaflaska och det har funkat perfekt:

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#899357^ edit. Gammal motosåg, men problemet med lock förekom dock redan som ny.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#899370201 har väl ett eget oljelock även om de ser liknande ut som andra modeller

det är iaf värdelöst :)

Användarvisningsbild

toker72  
#899403Har aldrig varit med om att locket lossnat vare sig bensin eller olje lock tycker sågen är väldigt trevlig. Enda felet som jag haft var sprucket insugs gummi vilket gjorde att den gick uselt verkstan var lika usel som sågen gick dåligt och hittade inte felet så jag fick laga själv då var sågen kanske 2 år.

Användarvisningsbild

svampbob  
#899404Är det någon såg där locket går upp för mig så är det på 201an eller rättare sagt jag har väl lite för bråttom när jag stänger och det har lätt att komma fel.

Tralsmo  
#899413Ja har ju ochså 201 å locket har trillat dän ett antal gånger men tar ja de lugnt å förvissad mig om att de verkligen kommer rätt så sitter de där.

Kanske vi skogsarbetare är onödigt jäktade ibland för de är då de går åt skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).