Motorsåg och handhållet

längre svärd än 20 tum

45 inlägg 7515 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

Lindveden  
kjmh skrev:Stort tack för alla svar, tänker att det får bli en 592. Hoppas den inte upplevs allt för tung.

Upplever du 592:an för "tung o klumpig" så finns ju alltid en storlek mindre i 572:an. Vet dock ingen i min omgivning som har en sån,men den kanske kan va ett alternativ

Husqvarna motorsågar

Tor R  
kjmh skrev:Hej, Har idag Husqvarna 562 med 20 tums svärd som största såg. Fäller med jämna mellanrum rätt stora träd och känner behov av ett längre svärd, tänker kring 30 tum. Vilken såg och vilket svärd rekommenderar ni, stannar gärna kvar i husqvarnastallet. Är det någon av svärdslängderna kring 30 tum som är mer vanlig än andra?

Tacksam för svar!

Kjøp lengre, føler du det blir for tungt for sagen kjøper du skip kjede.

Användarvisningsbild

Badger  
#830246Vad är det ni hugger med 30 tum svärd? Tagit ned metergrovt i brösthöjd med 18 tum utan problem.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830248Allt går med 339xp och 13 tum!👍 Jag har huggit vindfällen med det, men inget jag skulle rekommendera...

Användarvisningsbild

Badger  
Mangan skrev:Allt går med 339xp och 13 tum!👍 Jag har huggit vindfällen med det, men inget jag skulle rekommendera...
Jo, om man vässar som en penna så kan man gnaga sig igenom allt. Vad jag säger är att med ett normalt instick och om man sågar runt med 18 tum så fixar man metergrovt. Har ni grövre?

#830265Mitt 18" når 43cm. Om man skall kapa en stock som är mer än 86cm i dia, blir det besvärligt.Har lyckligtvis själv inga sådana träd, så nöjer mig med 18". Om ett 13 tum svärd är 12 cm kortare, så räcker det till 62 cm kapskär. Då hade jag fått besvärligt med de grova granar jag hugger nu.

Instick i riktskäret är för mig en nödåtgärd.

maltex  
#830298Fast med instick i brytmånen kan man fördela den dit den gör mest nytta,kan vara fördel i bland på grövre träd.Ska man bara kapa grovt hjälper instick föga.

maltex skrev:Fast med instick i brytmånen kan man fördela den dit den gör mest nytta,kan vara fördel i bland på grövre träd.Ska man bara kapa grovt hjälper instick föga.

Du kan ha en poäng där, helt klart.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#830305Det kanske bara e signatur: Ulf 1 på sfo som har så grov skog i sin 150 åriga skog där man behöver längre än 20 tum svärd 🤣🤣😉

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830327Med 28 Toms kan èin ta fellehogget i èin jafs på ganske grove trer men er ikkje ofta e bruke den då.

Dsv  
#830354Det mesta går att fälla med kort svärd, men tiden man tjänar på att större såg och längre svärd är stor, skulle man krypa runt och fälla med massa instick och peta och slafsa skulle det aldrig bli klart.
Räcker inte svärdet igenom ta ett större.

Användarvisningsbild

Williamm  
Dsv skrev:Det mesta går att fälla med kort svärd, men tiden man tjänar på att större såg och längre svärd är stor, skulle man krypa runt och fälla med massa instick och peta och slafsa skulle det aldrig bli klart.
Räcker inte svärdet igenom ta ett större.

Särskilt när man kvistar en 90cm grov gran där stammen är 1,5m uppe i luften på grenarna. Man måste ju när grenarna på andra sidan också, jag har försökt med 15" men vill inte köra kortare än 18" då om jag kan välja.

#830357Jag har samma erfarenhet som @Williamm, en grovgrenig gran är det knöligt att nå med kort svärd.

Dsv  
#830359Ja även att kvista går betydligt fortare om man har en större såg, du är igenom innan det hinner nypa så det är bara att såga från den bekvämaste vinkeln rakryggad.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Att fara omkring med ett långt svärd går långsamt och är i de flesta fall ineffektivt..😂 36” var jag tvungen att använda då fällningen endast gick att göra från ett håll på grund av växtplatsen dikt mot ett berg. Hade plats funnits så hade jag förstås fällt och upparbetat granen väsentligt mycket snabbare och smidigare med min 550 och 15”..☝️

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).