Motorsåg och handhållet

Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

110 inlägg 10690 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Rossignol  
#826991 Har Stihl samma infattning på alla batterier? I så fall är väl bäst att köpa de kraftigaste batterierna så att de går att använda till flera maskiner. Ett AP300S-batteri kostar 3 800 kr och ett AP500S-batteri 5 000 kr på Maskinklippet. Det vill till att använda batterierna ganska flitigt innan de blir dåliga om det ska bli lönsamt. Annars får man ta det på arbetsmiljökontot.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#827008 Stihl har två batteri serier en heter AL och en heter AP. Alla batterier som heter något med AP passar i maskinerna som använder AP. Så du kan stoppa in AP200, AP300, AP200S eller AP500S i samma maskin, men det är bara AP500S som kan ge den högsta effekten. Japp, man får använda batterierna ett tag innan de väger upp även dyr alkylat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Rossignol  
#827011 Är det någon här som har hunnit utrangera några batterier?
Hur länge håller de?

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827015 Nu kör jag förvisso Husqvarna, men efter 3-4 år brukar deras batterier få en klart sämre kapacitet.

Men sådant brukar ju också bero en hel det på hur de /miss/sköts. Det finns mycket att vinna på att ge batterierna lite kärlek och förvara dem torrt i rumstemperatur.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Rossignol  
#827016
Niking skrev:Nu kör jag förvisso Husqvarna, men efter 3-4 år brukar deras batterier få en klart sämre kapacitet.

Men sådant brukar ju också bero en hel det på hur de /miss/sköts. Det finns mycket att vinna på att ge batterierna lite kärlek och förvara dem torrt i rumstemperatur.
/Niklas


Hur använde och behandlade du dina batterier?

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827019 Jag brukar köra dem tills varningslampan börjar blinka och sedan byta.

Vid hemkomst laddas batterierna fullt via snabbladdaren (1 snabbladdare per batteri) och sedan kopplas loss och förvaras därefter i vadderade skyddsväskor,redo för nästa arbetspass!

Under vår, sommar och höst laddas och förvaras batterierna I en isolerad men ouppvärmd verkstad.

Under vintern plockar jag in batterierna i huset, där jag även gjort i ordning en särskild laddplats åt dem.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 14 jan 2024, 15:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827020
Badger skrev:Japp, man får använda batterierna ett tag innan de väger upp även dyr alkylat.


Desto större anledning då till att gå över fler batterimaskiner (som kan nyttja samma batteri), som t.ex. motorsåg, gräsklippare, häcksax, stångsåg, kombimaskin etc.

Dessa "extramaskiner" behöver då givetvis bara köpas tool only, då du redan har laddare + batterier.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Rossignol  
#827028
Niking skrev:Jag brukar köra dem tills varningslampan börjar blinka och sedan byta.

Vid hemkomst laddas batterierna fullt via snabbladdaren (1 snabbladdare per batteri) och sedan kopplas loss och förvaras därefter i vadderade skyddsväskor,redo för nästa arbetspass!

Under vår, sommar och höst laddas och förvaras batterierna I en isolerad men ouppvärmd verkstad.

Under vintern plockar jag in batterierna i huset, där jag även gjort i ordning en särskild laddplats åt dem.
/Niklas


För mig som lekman låter det som att batterierna inte kan få en bättre omvårdnad. Använder du batterierna i din huvudsakliga sysselsättning?
Hur många dagar / vecka?

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827029
Rossignol skrev:
Niking skrev:Jag brukar köra dem tills varningslampan börjar blinka och sedan byta.

Vid hemkomst laddas batterierna fullt via snabbladdaren (1 snabbladdare per batteri) och sedan kopplas loss och förvaras därefter i vadderade skyddsväskor,redo för nästa arbetspass!

Under vår, sommar och höst laddas och förvaras batterierna I en isolerad men ouppvärmd verkstad.

Under vintern plockar jag in batterierna i huset, där jag även gjort i ordning en särskild laddplats åt dem.
/Niklas


För mig som lekman låter det som att batterierna inte kan få en bättre omvårdnad. Använder du batterierna i din huvudsakliga sysselsättning?
Hur många dagar / vecka?

Tja jag använder dem på egen fastighet (ca 190 ha produktivt), samt skötsel av gårdsområdet på canske 1,5 ha.

Hur många timmar det blir per vecka varierar ju stort.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Rossignol  
#827030
Niking skrev:
Rossignol skrev:
Niking skrev:Jag brukar köra dem tills varningslampan börjar blinka och sedan byta.

Vid hemkomst laddas batterierna fullt via snabbladdaren (1 snabbladdare per batteri) och sedan kopplas loss och förvaras därefter i vadderade skyddsväskor,redo för nästa arbetspass!

Under vår, sommar och höst laddas och förvaras batterierna I en isolerad men ouppvärmd verkstad.

Under vintern plockar jag in batterierna i huset, där jag även gjort i ordning en särskild laddplats åt dem.
/Niklas


För mig som lekman låter det som att batterierna inte kan få en bättre omvårdnad. Använder du batterierna i din huvudsakliga sysselsättning?
Hur många dagar / vecka?

Tja jag använder dem på egen fastighet (ca 190 ha produktivt), samt skötsel av gårdsområdet på canske 1,5 ha.

Hur många timmar det blir per vecka varierar ju stort.
/Niklas


Har du gården som ditt jobb eller har du ett vanligt heltidsjobb och sköter gården på "fritiden"?

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827044 Det är väl ändå min huvudsakliga arbetsplats numera.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#827056
Niking skrev:
Badger skrev:Japp, man får använda batterierna ett tag innan de väger upp även dyr alkylat.


Desto större anledning då till att gå över fler batterimaskiner (som kan nyttja samma batteri), som t.ex. motorsåg, gräsklippare, häcksax, stångsåg, kombimaskin etc.

Dessa "extramaskiner" behöver då givetvis bara köpas tool only, då du redan har laddare + batterier.
/Niklas


Ja, här skulle EU faktiskt kunna gjort lite nytta om det hade beslutat om en standard får för mått och kontakter på batterier så man kunde kört samma i HVA, Stihl, Makita, Dewalt o.s.v....

   TS
Avatar Fallback

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827058 Tror det är för stor del att spika, det kommer nog prövas lite olika genom åren. Lite som att ett batteri skall passa olika tillverkares mobiler.

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827062 Finns ju Bosch batteriallians för 18V.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#827089
Mangan skrev:Tror det är för stor del att spika, det kommer nog prövas lite olika genom åren. Lite som att ett batteri skall passa olika tillverkares mobiler.


Känns snarare som om det är tvärtom. Nu har det här tokeriet med olika fästen/former/kontakter hållit på så länge att det blivit så invant och ingrott att det är svårt att bryta upp.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).