Motorsåg och handhållet

Vilken såg kan ni erfarna använda rekommendera??

26 inlägg 8950 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Vilken såg kan ni erfarna använda rekommendera??

Pete  
#811267Min echo är trimmad av dunderkullen och gav 7,84hk i hans bänk.
Tycker den blev riktigt bra
Original var den lite seg men blev ganska mycket bättre efter inkörning.
Efter trim blev den både rapp stark och bra vridmoment

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Pete  
#811268Förlåt 7,81hk var det

FPe  
#813669Finns oftare någon beg 60cc till salu, mer allround än en 70cc såg.

Stihl 400 är nästan 70cc men ändå väldigt smidig och lättmanövrerad tyckte jag när jag provade.
Men köpte en 572 XPG för handtagsvärmen (462 slutsålda och 500i nästan 20 kkr då).
572:an får mest jobba på vedbacken och på gårdsträd, i skogen gäller 550 och 201 alla dagar i veckan för mig som hobbyhuggare.

Tidigare haft en Echo i 20 år och inget dåligt att säga om den, den är i livet än...

Användarvisningsbild

OddHEriksson  
#813673Jeg ser hva du tenker, mtp større sag. Men min erfaring er som så : Jeg har hatt Stihl 039 (65cc), 360 (60cc), 441 (71cc) og 660(90cc). 441 er den jeg synes var enklest å gå i skogen med, gikk da med 20 eller 25" sverd. Men jeg foretrekker å gå med 261 og 16 eller 18" sverd hver dag i uken, framfor å gå i skogen med en 441 eller 660.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Rotvältaren skrev:Ska man stå och kapa trissor för att lägga filmsnuttar på Youtube så är en eller två sekunder nog en väsentlig skillnad men knappast annars. I praktiken betyder inte den snabbaste sågen är den bästa. Finns flera parametrar som är betydligt mer avgörande som ergonomi, motorns karaktär, bränsleförbrukning med mera.
Intressant dock att Huskqvarnans kedjehastighet enligt specifikation är 22 m/s och Echons dito anger 29.6 m/s.

Angiven kedjehastighet på 22 m/sek för HVA torde vara vid max effekt och siffran för Echon vid obelastat rusvarv..🤔

Användarvisningsbild

MoggeBM  
#813911Har kollat runt lite och det verkar som 261 blir en tänkbar utgång men jag undrar över en sak, 661an får man ju nästan för samma pengar och det är en 90 cc?nu förstår jag att det är en större och tyngre såg, samt att det var ett pris utan svärd o kedja men har ett 24" svärd m kedja, nu går jag ju inte i skogen alla dagar i veckan men behöver kunna hänga på ett långt svärd då jag har en del grövre trän, som sagt fäller och kapar jag upp det i skogen tar hem och klyver och det är till det jag ska använda sågen men om jag har en framtida tanke om att kunna använda sågen till sågverk, kapa ut plank ur stock är inte då 661 ett bättre val givet storleken i cc?även om jag inser att det kommer bli en tyngre såg att gå med då jag kapar.för i avseende sågverk är ju 261an lite liten .tack alla ni som hört av er!

TS

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813919Trur ikkje du kan bruka 261 på eit sagbruk, fungerar best til normal hogst.

Tralsmo  
#813925Ja håller me can

261 ä för klen till sågverk.

Ja hadde en skeppshults trimmad hk 357 me 18tum som va riktigt bra, även på vebacken när ja höll på med de.

Till mitt Logosol hadde ja en 661.
Skulle inte tänka mig att ens använda den på vebacken.
Alldeles för tung
357an hadde ja inte vågat köra me på Logosolen knappt ens för nån enstaka bräda.

När bägge dessa sågar försvann så köpte ja en Stihl 462 som ersättning för dessa.
Har inte kört Logosolen särskilt mycke sen dess men hadde nog klarat mig med en Stihl 362.

Ja köpte en 362 till grabben som används till övergrovt som inte går genom aggregatet.
Den är inte heller styv till sågverk men lite grann skulle ja inte oroa mig för å den är riktigt bra i övrigt.

Användarvisningsbild

MoggeBM  
#816312Tack för alla svar!lutar åt en Stihl 362 känns lagom mkt pengar lagom mkt såg!
Någon som har bra(eller dåliga) erfarenheter att dela med sig av?261 verkade också ok men tar hellre lite större motor det var inte så mkt i vikt som skiljde dem åt men vill kunna hänga på längre svärd 😎 🌲

TS
Användarvisningsbild

Norrtull  
#816812Jag kör en 565, mycket nöjd. Den är en snäll såg, bra botten i den motorn. Men får säkert storstryk av 572 och liknande tyskar.
Sen är det en tyst såg. Väldigt låga ljudnivåer tycker jag för att vara en 70cc såg.

fs480  
#819854Kör en Stihl MS400

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).