Motorsåg och handhållet

Husqvarna släpper 560 XP och 562 XP Mark II

146 inlägg 39693 visningar 18 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna släpper 560 XP och 562 XP Mark II

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Nonkan skrev:Här är länk till presseventet:

Tackar!

Trevligt att se.
Hoppas de lyssnat på anväbdarna och ser till drift timmarna ökar. Konkurenterna gör just det.
Härligt att se de fattat nyttan med koppling.
Det för batterisåget ett steg närmare skaddmaskinerna. Bra!

Näf jag ser detta kommer jag osökt att tänka på en kommentar för 25 år sen som Husqvarna gav i svar på frågan varför de inte marknadsför sina produkter lika hårt som andra märken:
"Bra produkter säljer sig själv, mindre bra säljer nästan lika bra med bra marknadsföring".

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
#799403Framför man adekvat kritik av Husqvarnas sågar i facebookgruppen ”Husqvarna motorsågar” så raderas inlägget per omgående av någon administratör och varför det är så vore intressant att få veta.. 🤔

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799414Just därför är vi viktiga här.

En bra kontakt på/med huskvarna hade gynnat dem mer än oss kortsiktigt, oss mer långsiktigt då vi kanske har märket kvar när de förstår vitsen i i att lyssna på de som köper hellre än de som säljer.

Användarvisningsbild

Norrmann123  
Användarvisningsbild

Joakim S  
#810608Jag har frågat min förhandlare här i Norge när denna skulle släppas, och han fick svaret från Husqvarna att de planerar att släppa den i vecka 40. Iaf i Norge. Om det också gällde i Sverige vet jag inte.

Användarvisningsbild

Williamm  
Joakim S skrev:Jag har frågat min förhandlare här i Norge när denna skulle släppas, och han fick svaret från Husqvarna att de planerar att släppa den i vecka 40. Iaf i Norge. Om det också gällde i Sverige vet jag inte.

Intressant.

Användarvisningsbild

Williamm  
Williamm skrev:
Joakim S skrev:Jag har frågat min förhandlare här i Norge när denna skulle släppas, och han fick svaret från Husqvarna att de planerar att släppa den i vecka 40. Iaf i Norge. Om det också gällde i Sverige vet jag inte.

Intressant.

Blir väl att försöka reservera en 562 när jag är hos åtf nästa gång. I fall att det blir torka som när 500i kom.

Sti L  
#810915Ingen applaus fra meg foreløpig, null utvikling på effekt/vekt på 33 år! Min 262 er like sterk og like tung pluss at den går som et hel.....etter 30 år. Om 30 år er jeg trolig død og får ikke sjekket men bra MK 2 er litt lettere en MK 1 da. 550 MK 2 er nesten like tung, er det kun jeg som ikke er tilfreds med utviklingen?

Användarvisningsbild

Williamm  
Sti L skrev:Ingen applaus fra meg foreløpig, null utvikling på effekt/vekt på 33 år! Min 262 er like sterk og like tung pluss at den går som et hel.....etter 30 år. Om 30 år er jeg trolig død og får ikke sjekket men bra MK 2 er litt lettere en MK 1 da. 550 MK 2 er nesten like tung, er det kun jeg som ikke er tilfreds med utviklingen?

Men jämför vi 500mk2 så är den exakt samma vikt & effekt som 254. Ingen utveckling där heller.
Jag tycker dock gamla 560 är väldigt trevlig, och nya verkar lovande. 550mk2 har dock fel effektlevrering, dålig balans och klumpigt gasreglage.

Sti L  
#810964William: 500 mk2 er Stihl? Jeg er ingen riktig fagmann da jeg henter mine inntekter på et helt annet område, tror min tid i skogen utgjør ca 25 prosent stilling (jobber turnus) så muligheten for at jeg tar feil er jo til stede. Mine tanker: Kjører gamle sager da jeg ikke ser poenget i å kjøpe nytt før f. eks driftsikkerheten øker BETYDELIG og forbedring på vekt/effekt. Har kjørt noen timer med 550 og 560 mk 1- de er trivelige men 550 må stresses for å prestere samt må inn på tuning/repareres/kjøpe ny.

Användarvisningsbild

Williamm  
Sti L skrev:William: 500 mk2 er Stihl? Jeg er ingen riktig fagmann da jeg henter mine inntekter på et helt annet område, tror min tid i skogen utgjør ca 25 prosent stilling (jobber turnus) så muligheten for at jeg tar feil er jo til stede. Mine tanker: Kjører gamle sager da jeg ikke ser poenget i å kjøpe nytt før f. eks driftsikkerheten øker BETYDELIG og forbedring på vekt/effekt. Har kjørt noen timer med 550 og 560 mk 1- de er trivelige men 550 må stresses for å prestere samt må inn på tuning/repareres/kjøpe ny.

Jag skrev fel. Menade hva 550 mak2.
Jag håller helt med dig, tycker samma.
Har inte fixat min 262 än, men kör en del med 254 och trimmad 346. Jag gillar också gamla sågar och renoverar hellre dem än köper nya.
Jag hugger dock så mycket så att suget på en ny såg eller två börjar komma.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#811006Att vikt/effektförhållandet inte genomgått några revolutionerande förändringar de senaste 30 åren betyder ingalunda att utvecklingen stått still. Dagens sågar är generellt mer lättstartade, de behöver inte daglig rengöring av luftfiltret, avvibreringen är effektivare, ergonomin är bättre vilket framgår tydligast på Husqvarnas 550 och 560 modeller som förutom suverän ergonomi även har en motorkarraktär i absolut toppklass. Å andra sidan så skulle jag mer än gärna åter få nöjet av att äga en Husqvarna 262 och en 371:a.. 🤩

Användarvisningsbild

JohannesG  
#811022Instämmer med anersimyra! 😀
Speciellt detta med vibrationer är mycket viktigt men ganska lätt att glömma i en diskussion om gammalt kontra nytt. Många som lider av skador som exempelvis karpaltunnelsyndrom orsakade av vibrerande verktyg.

r93  
#811025Plus ett på vibrationer, för många år sedan fick jag ett ryck och gjorde i ordning en gammal 238 som låg i ett hörn, bra rus i motorn, men herregud vilka vibrationer!!!

Sålde den för ett flak öl till en vedeldande jobbarkompis med sommarstuga

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811047Det finns faktiskt en och annan gammal såg som har bra vibrationsdämpning. Min första såg var en Partner P49V, som hade en nyhet med ett stag mellan bågen och bakre handtaget, och som hade riktigt bra vibrationsvärden. När alla märkena hamnade under samma ägare i slutet på 70-talet togs denna lösning upp även för Jonsered och Husqvarna.
De moderna sågarna från HVA har ju kvar "staget" i form av en platt struktur i botten på sågen som ingår i den avvibrerade handtagsstrukturen.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).