Motorsåg och handhållet

Partner Allmän tråd vid renoveringar.

19 inlägg 5991 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

jlhp  
#790165254:an har ett välförtjänt grundmurat gott rykte har jag förstått, ingen avsikt att nedvärdera den, skulle tro att 254 är den enda såg man behöver för lite allroundbruk om man inte vill eller har råd att köpa nytt. Blev mest bara positivt överraskad att kuben hängde med så pass bra i kapning trots att den har 0,5hk mindre i uppgiven effekt.

Jo, det finns såklart gränser även för en Partnerkub. Det brukar väl sägas att det bara finns två slags motorsågar, de som har skurit och de som är på väg att skära ;-)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Mange skrev:Vedbacken är tuffare för såg än skogen.

De där kuberna är det många som kört och de är bra på vedbacken. De blir varma de med när de belastas lite mer.

Bara ställa det lite fetare på högvarvet om man är orolig

Dock en sån där kub med 90cc eller vad nu största var hade varit ganska kul att äga. Även om utseendet är lite sisådär.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790171Kuber var vanligast i 55cc.
60, 70, 80, 100 fanns med.
Lite kul med 100cc är att de fanns i McCulloch och Jonsered med.

Det ör skillnad på hästkrafter, inte alla är ardenner

Användarvisningsbild

Re: Partner AllmPartnerän tråd vid renoveringar.

Mario 3120  
#910246Partner P100 Super tror den är från 1982 har jag kommit över nu. Kast skyddet var borta men är nu på plats jag hade ett jag kunde montera ditt. Partner 100cc och 85cc har har samma kopplings kåpa som är större en till 55c sågarna. Finns ingen de komp start hjälp. Mycket hög kompression cylindern har på ovan sidan avgasporten ett litet U format hack i port taket i mitten för minska kompressionen. Men det känns i handen en då. Alla varianter som är sålda under olika varumärken är samma 100cc gjorda av Partner i Mölndal. Och 1980 hade dom fabriken vid Argongatan som ligger ganska nära där Astra Senca har fabrik nu. Jonsered 1020 eller McCulloch Pro-Mac 1000. Den P100 med orange GB 15tum svärd och utan full wrap handtag den är min. Dom andra med Hel båge handtag är bara för att vissa olika varianter. En man från Belgien hade annons på Tyska (kleinanzeigen.de). Nu Maj 2026 har samma person 2 stycken 100cc till salu. Den ena är Jonsered 1020 och den andra Partner P100 Super. Cylinder och kolvar finns att köpa och några men inte många andra små delar på ebay.com. Sök gärna med McCulloch Pro-Mac 1000 eller Partner P100 testa också med Partner R440 som var 70 talets 100cc från Partner. Jag hittade av alla platser i Polen helt ny cylinder och kolv med samma reservdels nummer som P100 men det stod att den var till R440 Mahle produkt. Och priset var under 1000 kr. Dom två sågarna till salu i Tyskland är priset för bägge 15000 kr. Finns mycket Husqvarna, Dolmar, Stihl allt möjligt hos deras variant av Blocket.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).