Motorsåg och handhållet

Husqvarna, Jonsered och Partners ihopslagning, en tragedi?

34 inlägg 9311 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna, Jonsered och Partners ihopslagning, en traged

anersimyra  
#761367De Makita som fortfarande ”säljs” av diverse näthandlare noteras samtliga som restade eller som varande beställningsvara. Jag har själv väntat på en toppkåpa till en 7910 i snart 6 månader men den delen dyker troligen aldrig upp då Makita lagt ner tillverkningen av bensinsågar.. 🤬

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Elis76  
#761368Den enes bröd den andres död.

Linjeflyg slukades av SAS
Volta, Elektro Helios m.fl. slukades av Hans Werthen, dåvarande VD på Electrolux
Esab och AGA ingår numera i internationella kongloremat
Ericsson och Nokias mobiler hamnade slutligen hos Sony resprektive Microsoft
Apple köper upp "start ups" i rasande fart

Sedan föds nya varumärken med såsom: Tesla, Polestar, Königsegg

Man får nog motvilligt acceptera att marknaden är global och konkurrensen mördande vilken den inte var då Partner, Jonsered m.fl. företag bildades.

Användarvisningsbild

Joakim S  
#761371I slutändan så ägs allt av Blackrock eller Vanguard oavsett.
Senast redigerad av Joakim S sön 19 jun 2022, 13:42, redigerad totalt 1 gång.

axwell  
gnisten83 skrev:Ska bara tillägga att Opel inte ingår i GMs ägo längre utan såldes o finns i stellantisgruppen sen några år tillbaka tillsammans bla Peugeot mfl

Ja tillsammans med Citroën.
Renault är ju ihop med Nissan och Dacia.

jsn  
#761375För att återgå till ämnet tänker jag att Husqvarna får lättare att överleva pga storlek och kostnadseffektivitet när de ätit upp konkurrenterna men produkterna blir väl troligen sämre och dyrare när de har färre konkurrenter att slåss mot, samtidigt kan de skita i kunderna på en högre nivå eftersom det inte finns så mycket att välja på vilket då i din tur gör att kunderna sviker och så går det utför ändå..
Summa summarum förlorar väl i slutändan alla på detta utom möjligen några pengakåta arslen som sitter i toppen och bestämmer..

Användarvisningsbild

Elis76  
#761376Bestämmer gör väl ägaren/ägarna . . . . . 🤭

Här lite historia
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jonsereds_Fabrikers_AB

När Electrolux köpte Husqvarna för att man var intresserad av deras vitvarudel följde även motorsågarna med. Om Husqvarna även tillverkade motorcyklar vid det tillfället vet jag ej.

jannee  
#761377Man kan fundera lite över på vad ägarna till Husqvarna egentligen har för framtidstänkande angående Hva som proffsprodukt.
Konkurrenten Stihl ligger i mångt och mycket ett steg före, sedan har vi japanarna, deras produktutveckling ska man nog inte skratta åt.
Hva satsar nog i satsar istället på trädgårdsprodukter köpte nyligen Oribt Irrigation

Användarvisningsbild

Joakim S  
jannee skrev:Man kan fundera lite över på vad ägarna till Husqvarna egentligen har för framtidstänkande angående Hva som proffsprodukt.
Konkurrenten Stihl ligger i mångt och mycket ett steg före, sedan har vi japanarna, deras produktutveckling ska man nog inte skratta åt.
Hva satsar nog i satsar istället på trädgårdsprodukter köpte nyligen Oribt Irrigation

Husqvarna har precis släppt 585 och 592. Inte så längesedan de lanserade 550 mark ll, och heller inte 572.
Sen undrar jag på vilka plan Stihl ligger före Husqvarna? Att Stihl ibland ligger 0,1kw över motsvarande Husqvarna såg, kan knappast ses som något överhängande hot.

Ofta så anges Husqvarnas satsning på batterimaskiner som en signal att de är på fel väg, men nu har ju Stihl en batterisåg som konkurrerar ut en av de mest populära Stihlsågarna, 261. Betyder det att Stihl är på fel väg?

Man behöver väl inte göra Husqvarna till ett rent trädgårdsproduktföretag, då man har Gardena, och ett eget segment med sådana produkter.

Användarvisningsbild

Williamm  
Joakim S skrev:
jannee skrev:Man kan fundera lite över på vad ägarna till Husqvarna egentligen har för framtidstänkande angående Hva som proffsprodukt.

Husqvarna har precis släppt 585 och 592. Inte så längesedan de lanserade 550 mark ll, och heller inte 572.
Sen undrar jag på vilka plan Stihl ligger före Husqvarna? Att Stihl ibland ligger 0,1kw över motsvarande Husqvarna såg, kan knappast ses som något överhängande hot.

Ofta så anges Husqvarnas satsning på batterimaskiner som en signal att de är på fel väg, men nu har ju Stihl en batterisåg som konkurrerar ut en av de mest populära Stihlsågarna, 261. Betyder det att Stihl är på fel väg?

Man behöver väl inte göra Husqvarna till ett rent trädgårdsproduktföretag, då man har Gardena, och ett eget segment med sådana produkter.

Exempelvis 500i som kom samtidigt som 572 men är lättare och starkare.

592 är visserligen i klass med 661, men 661 är några år gammal.
Hva har ingen konkurrent till ms201.
550mark2 väger och är klumpig som en 60cc såg men har bara 50cc.
Stihl har kommit med 400c 66cc 4kw som är lättare än 59cc 3,5kw hva560
Hva har svarat med att sätta nytt filter på nästan tio år gamla 560.

Hva ligger alltså lite efter i nuläget. Jag skulle dock välja 592 framför 661. Men 661 har några är på nacken så det kommer nog en ny snart.

Lite sågande mot Husqvarna blev det. Men det kan inte hjälpas. Fakta är fakta.

Av någon orsak kör jag dock bara hva även om min nyaste är tio år gammal.

Användarvisningsbild

Joakim S  
Williamm skrev:
Joakim S skrev:

Exempelvis 500i som kom samtidigt som 572 men är lättare och starkare.

592 är visserligen i klass med 661, men 661 är några år gammal.
Hva har ingen konkurrent till ms201.
550mark2 väger och är klumpig som en 60cc såg men har bara 50cc.
Stihl har kommit med 400c 66cc 4kw som är lättare än 59cc 3,5kw hva560
Hva har svarat med att sätta nytt filter på nästan tio år gamla 560.

Hva ligger alltså lite efter i nuläget. Jag skulle dock välja 592 framför 661. Men 661 har några är på nacken så det kommer nog en ny snart.

Lite sågande mot Husqvarna blev det. Men det kan inte hjälpas. Fakta är fakta.

Av någon orsak kör jag dock bara hva även om min nyaste är tio år gammal.

Jo, det stämmer. Viktmässigt ligger Stihl före Husqvarna, och det är en viktig del. Men det är ju oftast inte det som debatten handlar om, när kritiken mot Husqvarna läggs fram.

Användarvisningsbild

Williamm  
Joakim S skrev:Jo, det stämmer. Viktmässigt ligger Stihl före Husqvarna, och det är en viktig del. Men det är ju oftast inte det som debatten handlar om, när kritiken mot Husqvarna läggs fram.

Kvalitetsmässigt och teknikmässigt ligger Stihl lite före också.

jannee  
#761384Proffsmotorsågar i 50 eller 60 cc klassen har nog inte längre någon större marknad, inte för hva i alla fall.
Det räcker med att gå in till en återförsäljare av dessa produkter och beskåda vilket utbud denne har på varor.
Det mesta är hur som helst produkter för villaägare och månsken/helgarbetare.
Gräsklippare, lättare batterisågar, röjsågar, häcksaxar o.s.v. + självfallet tillbehör men även skyddsutrustning.
Personligen saknar jag en riktig proffssåg i 35 till 40 cc klassen, med en vikt runt 4 kg.
Jonsered 425 var en såg som väl fyllde sin uppgift - inte mycket som har hänt eller förbättrats på 40 år.
Du har HVA 435 e, både tyngre och svagare - vart har utvecklingen tagit vägen :?:

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Williamm skrev:
Joakim S skrev:Jo, det stämmer. Viktmässigt ligger Stihl före Husqvarna, och det är en viktig del. Men det är ju oftast inte det som debatten handlar om, när kritiken mot Husqvarna läggs fram.

Men kanske inte ergonomiskt. Där ligger Husqvarna i topp.
/Niklas

Tralsmo  
#761389Ja har en 550 mark 1.
Den funkar bra änsålänge , är nr2.
Har stihl ms201 å en 462 samt 361.
Kan inte påstå att stihl har sämre ergonomi.

Användarvisningsbild

Williamm  
Niking skrev:
Williamm skrev:

Men kanske inte ergonomiskt. Där ligger Husqvarna i topp.
/Niklas

Det är nog lite beroende på person till person.
Jag föredrar ergonomin på hva, särskilt de äldre jämfört med äldre Stihl. Nya är lika tycker jag.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).