Motorsåg och handhållet

Aspen bränsle i gammal motorsåg.

17 inlägg 27734 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Aspen bränsle i gammal motorsåg.

lars11  
#112126Har börjat köra alla gräsklippare, motorsågar och röjsågar och utombordare på alkylat för ett par år sen. Alla går bättre och har inte haft problem av nåt slag. Inga maskiner är yngre än 10 år, sågarna över 20. Dom står länge med bensin i och inga problem.
Tror inte riktigt att alkylat orsakar problemen. Alla gamla packningar och membran blir ju dåliga efter ett antal år och vanlig bensin åldras och kan ibland orsaka beläggningar. Men jag tror mer på att modern 95 oktan med 5% etanol löser upp beläggningar än alkylat. Alkylat är ju snarast mindre aggressiv än ospecad mackbensin som man inte vet riktigt vad den innehåller förutom det nya med upp till 5% etanol, som är lite korrosivt och kan angripa plastmaterial.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle i gammal motorsåg.

totte  
#112132Håll nu isär begreppen här, en fråga är vad som händer med packningar och slangar, en annan vad som händer med gammal koks och sot.

Vad gäller packningar och sånt så har du rätt i att det är mackbensinen som går illa åt dom, men det är inte etanolen utan en massa annan aggresiv smörja som finns i den numera.

Alkylaten är snäll vid packningar slangar och andra gummi- och plastdelar. Vad den gör är att lösa upp rätt mycket koks och sotbeläggningar och det kan ställa till problem i gamla motorer om man har otur. Den löser gärna också upp gamla avlagringar inuti bränsleslangar, det är alltså inte gummit/plasten i slangen som drabbas, men rester av gammal bensin och olja som sitter där. Det har jag drabbats av. En såg där jag bytte så rasade det in skit från bränsleslangen i inloppssilen i förgasaren efter att ha kört ett par tankar alkylat. Lätt fixat med slangbyte.

Så: Har man en gammal såg så bör man helst ta isär och rengöra den. Men med bara lite tur så kan det fungera utan problem att byta. Risken man tar är att det släpper beläggningar inuti sågen som sätter sig i kolvringar och andra kritiska ställen. I övrigt så är det en klar fördel att kunna köra gamla motorer på alkylat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).