anersimyra skrev:Niking skrev:anersimyra skrev:I dag var det premiär med 241:an som är såpass lätt att man lätt håller den på rak arm i bakre handtaget.. 😀 handtagsvärmen var i dag guld värt då handskarna blev blöta. Efter en stunds kap i grovt virke så tog sig sågen och kändes riktigt pigg.
Hur var den gentemot 540i XP?
/Niklas
Jag kapade upp en grov askstubbe vilket inte hade fungerat med 540 då den som bekant stänger av sig när det går riktigt tungt. Men jag anser inte att en 540 ska jämföras rakt av med en såg bara för att den tillhör 40 cc segmentet. Jag provade nämligen i går en HVA 435 som ju även den tillhör 40 cc familjen men den sågen kändes riktigt seg även om man med den kunnat kapa upp askstubben. Men jämför man sågarna i klenare dimensioner vilket de är tänkta för så kapar 540 väl så bra som 241 och betydligt bättre än 435. Under gårdagen så friställde jag frötallar i tio minusgrader och batteriet påverkades inte negativt vilket bevisades genom att jag fick fylla på kedjeolja med två ” pinnar ” kvar på batteriet..🙂
Bra, då slipper jag införskaffa något mellan min 540iXP och min 346 NE, då min 242 XP inte känns så pigg längre!
/Niklas