Motorsåg och handhållet

Köp av HVA proffsåg

250 inlägg 88586 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2383okej!, men jag kommer inte såga så extremt mycket, utan jag tänkte ha 55an nu som första såg dom närmsta åren kanske 5år, och sen när ja får jobb köpa en riktig hva proffssåg.. men frågan e om man inte ska gå upp till 455 rancher för den enligt fakta har mindre vibrationer?

och varför ja undra om kedjan var för att det skulle bli en olycka om mina vanliga hva midjebyxor me sågskydd klass 1 klarar det.?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2384455 väger ett 1/2 kg mer än 55:an, jag skulle valt 55:an den är mer beprövad än 455:an,men det är ju alltid bra att tänka på vibrationerna, men jag tror inte att dom är så farliga på 55:an och du säger ju att du inte skall såga så mycket med den ,,,,,

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2385Här är en annons på en 346:a som ser ut att vara i bra skick !!!

http://www.blocket.se/vi/8740457.htm?ca=6_s

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2386Hej!

Tja, det är inte annat än att göra en utvärdering på egen hand utifrån era utlåtanden över modeller i det övre mellanskiktet av profssågarna.
372 blir nog lite "overkill", medan 353 kanske blir i klenaste laget för slutavv.
Låter som att 357án landar mitt emellan, men då var det 1 för och 1 emot den modellen.
E- TECH var iaf = nej tack, så det var ju matnyttig info.
Däremot var jag av den uppf att 55án höll precis samma kvalitet som det övriga sågprogrammet i motsv modellkategori.
Den kostade iaf nätt upp vad 353 låg i för pengar när den kom, med den skillnaden att HVA hart kört hårt och länge med 55án som en väldigt populär kampanjsåg.

TS
Användarvisningsbild
#2387hm en fråga till er såg annonsen om den finns kvar, är det bättre å köpa den beg än å köpa en sprillans 55a?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2388om den är i skick som på bilden så är det bättre tycker jag, men det skall man alltid kolla upp innan man köper en begagnad såg !!!!
fråga vad han har haft sågen till ??
om han har kapat ved med den eller om han har jobbat som yrkeshuggare kan vara bra att veta, för då kan man uppskatta ungefär hur mycket tid sågen kan ha gått !?

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2389Skickade ett mail angående den där sågen på blocket och frågade vilken
modell det var. Och enligt säljaren var det en 359:a

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2391okej ,, stämmer nog,,, men förut stod det att var en 346:a ,,, skulle nog strunta i den ,,,

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2393Den är nog "glödhet"...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2394Om det är sågen på bilden som han säljer så är det en 359G alltså handtags värme ,,,,,

men man kan få en ny 359G hos handlarn för 5500:-, eller det var vad jag skulle få ge för en hos min handlare ,,,,

Användarvisningsbild
#2400359 finns ju inte med på husqvarnas modell lista på nätet? :S

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2402Nej det är så sant, men i deras katalog finns den med :P
Sverige är en för liten marknad för att dom skall ha med hela såg programet
men du kan köpa alla sågar som finns i katalogen om du frågar din handlare !

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2408Jag hade hellre chansat på 359 än köpt 357.
359 varvar nog inte lika mycket, men du har mer däng för pengarna!
Den kan omöjligt hålla sämre än 357.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2757HJÄLP!

Enl de som säljer HVA på orten och SIBRO, så går tex inte 346 XP/G att få utan e-cat längre. 😡

Vad gör jag nu?. :roll:

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2759Alltså det är inget stort problem :)
det som skiljer en etech mot en utan är Plast stoppar på justerskruvarna på förgasaren mycket lätta att ta bort, den andra är ljuddämparen som på etech är en cat-modell, men den gamla sortens dämpare (med tub i högra hörnet) går att köpa, bara att beställa kostade 400:- sist jag kollade, eller så gör du som jag och gör om din ljuddämpare 😈
cylinder och vevhus är dom samma !!

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).